Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlĂ€gg 104749 visningar 34 följer Svara, dela mm...  
AnvÀndarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Erre  
#662960😁.
Mm. Men nÀr man kört nÄgra timmar sÄ lÀr man sig att lÄta blicken vara kvar sÄ man ser svÀrdet gÄ upp. Man tittar ju ÀndÄ dÀrÄt nÀr man kapar.

LantmÀnnen Maskin
AnvÀndarvisningsbild

JohannesG  
#662967Tackar. 👍 Blir som sagt troligast hydrauliskt.
Men alltid intressant att se olika lösningar. Patun har en tryckbegrÀnsning pÄ sÄg upp, antar för att inte dra sönder svÀrdet eller dess infÀstning.
Senast redigerad av JohannesG lör 29 aug 2020, 21:34, redigerad totalt 1 gÄng.

TS
AnvÀndarvisningsbild

Fredi  
#663176Kommer jag fel ihÄg eller har inte Valmets gamla 900 seriens aggregat en strypning pÄ sÄgmotorns retursida med en förgrening före denna till svÀrdcylindern, blev mottryck vid sÄgning sÄ svÀrdet gick ut. Returen sköttes av "tomgÄngstrycket" i ventilbordet. Kanske minns fel, har ej hydraulschema tillgÀngligt hÀr nu? Kan var en lösning att fÄ det att fungera utan extra elventiler?

Bosse1  
#663190Luft gÄr ocksÄ,pumpa tryck i en liten lufttank.
Luft pÄ ena sidan och olja pÄ den andra.

AnvÀndarvisningsbild

JohannesG  
Fredi skrev:Kommer jag fel ihÄg eller har inte Valmets gamla 900 seriens aggregat en strypning pÄ sÄgmotorns retursida med en förgrening före denna till svÀrdcylindern, blev mottryck vid sÄgning sÄ svÀrdet gick ut. Returen sköttes av "tomgÄngstrycket" i ventilbordet. Kanske minns fel, har ej hydraulschema tillgÀngligt hÀr nu? Kan var en lösning att fÄ det att fungera utan extra elventiler?

Inte alls omöjligt.
SĂ„hĂ€r ser schemat ut för nyare Kesla. Jag Ă€r dock ingen höjdare pĂ„ att tolka hydraulscheman. Även om jag brukar förstĂ„ funktionen nĂ€r jag vĂ€l vet vad symbolen betyder. Men nĂ„got i stil med vad du beskriver Ă€r det. Tycker dock att det ser ut att vara dubbelverkande ventil till sĂ„gen, men det kanske Ă€r feltolkning. SĂ„ hjĂ€lp med detta mottages glatt.
1598384659_stegmatare_bruk_service_2012_11_13.jpg

Vad som blir billigast vet jag inte. Skiljer inte jÀttemycket pÄ enkel eller dubbelverkande slid. Och ett tidrelÀ gÄr hitta för nÄgon hundring. TÀnker att ett tidsinstÀllt relÀ sköter tillbakagÄng av sÄgen, och samtidigt bryter sÄ man inte kan köra nÄgon annan funktion innan tiden gÄtt ut. Men gÄr det lösa för ungefÀr samma peng med enbart hydraulik och lika god funktion kÀnns det bÀttre och framför allt mer driftsÀkert.

Bosse1 skrev:Luft gÄr ocksÄ,pumpa tryck i en liten lufttank.
Luft pÄ ena sidan och olja pÄ den andra.

GÀller att det hÄller tÀtt och inte sakta lÀcker ut, för dÄ stÄr man dÀr och kan inte fÄ upp sÄgen. Har ingen kompressor pÄ Valmeten, Àn. Och som gnisten var inne pÄ Àr det nog nyttigast för cylindern att ha olja pÄ bÄda sidor.

TS

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#663207Arbro har de löst som @Fredi skriver, grejen med den lösningen Àr att svÀrdet alltid ett tryck för retur nÀr du inte sÄgar.
Om svÀrdcylindern lÀcker igenom lite spelar de ingen roll dÄ den ÀndÄ strÀvar mot returgÄng

AnvÀndarvisningsbild

JohannesG  
#663267Men vad behöver jag dÄ för att fÄ till det enligt schemat ovan? Jag antar att blocket för sÄgen Àr samma pÄ min. SÄ det som skiljer min frÄn schemat Àr att jag inte har nÄgon T-koppling mellan P och sÄg upp. Samt att det sitter vad jag tror Àr nÄgon form av tryckbegrÀnsning direkt efter T-kopplingen. Eller Àr det kanske nÄgot annat? Om det sitter en chock dÀr sÄ skulle ju den begrÀnsa hela systemtrycket? Eller arbetar den bakvÀnt? SlÀpper in 50bar och sedan Àr det stopp?
Det mÄste ju vara begrÀnsat tryck pÄ sÄg upp eftersom detta Àr den större sidan av kolven och störst area alltid vinner, plus att skulle 210bar lÀggas pÄ sÄg upp skulle man bryta sönder bÄde svÀrd och infÀstning.

TS
AnvÀndarvisningsbild

Pamf  
#663539Inte helt sÀker men Àr det inte tre backventil och tvÄ strypningar som sköter funktionen av svÀrd ut och in.

AnvÀndarvisningsbild

JohannesG  
Pamf skrev:Inte helt sÀker men Àr det inte tre backventil och tvÄ strypningar som sköter funktionen av svÀrd ut och in.

Ja, förutom att jag saknar konstant trycksÀttning av sÄg upp. MÄste köra upp sÄgen manuellt. Det jag saknar Àr det röda pÄ bilden nedan:
1598626464_skillnad.jpg

Ventilen som sitter efter T-kopplingen vid P har jag efter lite efterforskning kommit fram till mÄste vara en tryckreducering som sÀnker trycket efter men inte före. Dock exakt rÀtt namn Àr fortfarande lite oklart. SÄ kan inte fÄ rÀtsida pÄ vad för artikel jag bör köpa Àn.

TS

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#663636HÀr Àr schemat till en Arbro
HÀr finns en separat ventil för ge sÄgretur till givaren svÀrd inne Àr pÄverkad vis stryp/back sÄ returen blir dÀmpad.
Ut gÄr via returen frÄn sÄgmotorn och den strypningen som Àr pÄ returen.
Detta borde vara ett schema för konstanttryck för de sitter en elstyrd svlastningsventil före alltihopa uppe vid kranenventilen

snurra  
#663638Jag sÀljer mitt original Kesla 40 bara jag blir fÀrdig om det Àr av intrÀsse

AnvÀndarvisningsbild

JohannesG  
snurra skrev:Jag sÀljer mitt original Kesla 40 bara jag blir fÀrdig om det Àr av intrÀsse

Dock behÄller du vÀl ovan nÀmnda ventil? För din sÄg gÄr vÀl upp sjÀlv?

TS

snurra  
#663721Den har jag ingen anvÀndning av, byter ju ut den ventilen mot en EX 38, bara jag fÄr det att fungera sÄ fÄr den Äka bort, den nya Àr byggd för att fungera pÄ en LF40

AnvÀndarvisningsbild

JohannesG  
snurra skrev:Den har jag ingen anvÀndning av, byter ju ut den ventilen mot en EX 38, bara jag fÄr det att fungera sÄ fÄr den Äka bort, den nya Àr byggd för att fungera pÄ en LF40

Jo det förstÄr jag att du inte tÀnker behÄlla flerspaksreglaget. Men Ventilen som sitter utanför och hÄller rÀtt tryck till sÄg upp vill du nog ha kvar. Eller kör Àven du din manuellt upp idag, och vill fortsÀtta sÄ? Eller löser du det elektroniskt med dubbelverkande slid?

En tanke som slog mig, Urban pÄ Weimer pratade om motorslid till sÄgen. Men detta mÄste vÀl bli fel. FörstÄr jag rÀtt Àr en sÄdan öppen till tank i neutrallÀge, och dÄ kan ju inte returen av sÄgen fungera riktigt dÄ det Àr T-kopplat med sÄg upp funktionen, eller? Backventilerna i blocket vid sÄgen sköter vÀl mjukstopp av kedjan?

TS

snurra  
#663840Den t kopplingen du letar efter sitter vid flerspakspaketet

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).