tor 16 jan 2014, 21:04#258361Har fotsteget blivit svetsat?
När jag monterade lastaren på min traktor så fick jag samma problem
Det går ett stort plattjärn under traktorn som binder ihop dom båda lastarfästena.
Detta plattjärn gjorde att orginal fotsteg blen sänkt ngr cm.
Jag tyckte det blev för lågt och det hade alltid varit ivägen när man körde i skogen.
Så här löste jag det
Först skar jag av själva fotsteget från orginal fästjärn och svetsade det på ett fyrkantsjärn jag hade liggades i skrothörnan.
fotsteg 1.jpg
På detta järn svetsdes en platta och överst en bit u-järn.
fotsteg 3.jpg
fotsteg 2.jpg
Detta u-järn passar precis att trä över det stag som går från lastarfästet bak till bakaxlen.
På staget fästes ett litet järn som bilar en klack i framkant och i bakkant loppade jag dit ett litet rundjärn i överkant.
Dessa två saker hindrar fotsteget att glida framåt eller bakåt på staget.
fotsteg 4.jpg
När jag vill hänga dit fotsteget så träs det på lite snett.
fotsteg 5.jpg
Så här ser det utt när det är på plats.
fotsteg 6.jpg
Den lilla bulten som syns i underkant på staget är en ren säkerhetsdetalj.
Fotsteget blir kvar även utan bulten.
Vintertid har jag ingen bult och då tar man av fotsteget på ett ögonblick.
När det ska köras i skogen så tar jag väck fotsteget och lägger det i lådan på vagnen eller låter det bli kvar i verkstan.
Det blir högt att klättra in i traktorn men det är mkt skönt att slippa tänka på kröckta steg när man kör över en stubbe eller sten
Lessen molnia, bara en liten pik
Så här ser det ut med fotsteg.
fotsteg 7.jpg
Och så här utan.
fotsteg 8.jpg
Denna lösning har fungerat bättre än jag någonsin vågade hoppas på när jag började skära sönder orginalfästet till fotsteget
Har bara gjort detta på vänstersidan för på högersidan går jag nästan aldrig in i traktorn, borde kanske ta molnias ide om att göra en låda innanför dörren på högersidan
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Bättre att vara på hal is o ha det glatt, än att gå i lera o sörja