sön 22 dec 2024, 20:49#865844Har inte löst det än. Hade hit en kompis med gas imorse men den sitter som berget.
Ska prova ta lös lagerhuset som du tipsade om så kanske jag får dit en avdragare.
Tack för svar.
Traktorer och processorer
Processor Vimek g30

tor 26 dec 2024, 19:41#866034Jag gjorde en enkel avdragare av en bit järn med några "hakar" i ändarna som passade diametern på tryckplattan och en bult i mitten som pressade mot centrumaxeln. Lossade rätt enkelt. Nu ligger hela min maskin i 100 delar dock. Aldrig bra att börja reparera på gamla maskiner. Man hittar bara mer och mer och mer hahah.
Går i tankar på att frångå allt vad heter fram/backlameller. Tänker att man borde väl ändå kunna montera en eller två hydraulmotorer för drivningen och på så vis få en bra fram/backfunktion?
Går i tankar på att frångå allt vad heter fram/backlameller. Tänker att man borde väl ändå kunna montera en eller två hydraulmotorer för drivningen och på så vis få en bra fram/backfunktion?
tis 01 jul 2025, 05:58#885963Hej
Rätt ny på forumet och har nyligen köpt en g30 som jag ska hämta nästa vecka och letar efter dokumentation ! "JohansesG" har varit snäll och skannat av sin och det tackar jag för
Ringde Vimek och frågade om dom hade några reservdelar till G30 men dom har tydligen sålt alla delar till någon Lars, är det någon som har haft kontakt med honom ?
Är det någon har en hydraulisk såg liggandes så är jag intresserad ? för min saknar såg alternativt får jag montera en vanlig såg
Rätt ny på forumet och har nyligen köpt en g30 som jag ska hämta nästa vecka och letar efter dokumentation ! "JohansesG" har varit snäll och skannat av sin och det tackar jag för
Ringde Vimek och frågade om dom hade några reservdelar till G30 men dom har tydligen sålt alla delar till någon Lars, är det någon som har haft kontakt med honom ?
Är det någon har en hydraulisk såg liggandes så är jag intresserad ? för min saknar såg alternativt får jag montera en vanlig såg
tis 01 jul 2025, 09:24#885999Försök få tag på en sågmotor till en vedmaskin, så kan du styra den el-hydrauliskt. Så är det på min.
tis 01 jul 2025, 20:42#886060Jag har väldigt mycket skrot stående runt maskinen men ni kan nog sålla bort det. Jag nollställer mätningen samt kör kapet genom att trycka armen på brytaren åt höger. De två vreden på sågen är för såghastighet samt kedjesmörjning. Jag hade problem med magnetventilen i höstas vilket visade sig vara hirchmannkontakten, skruven gick sönder så jag har fäst med buntband. Inte så snyggt men det funkar.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 03 jul 2025, 09:56#886294Hej
Angående knivar till G30 så verkar det finnas 2 olika typer det är förmodligen en äldre tjockare och nyare smäckrare model
den maskinen jag har sitter det den tjockare varianten och jag undrar var det är för nackdelar med den typen är det värt att skära bort förstärkningen, min teori är att kvistarna kan träffa förstärkningen och matningen för kvistningen går tyngre och därmed slira oftare
eller spelar det ingen roll
Har någon några erfarenheter av typen av knivar
Mvh Ola
Skapa konto
Angående knivar till G30 så verkar det finnas 2 olika typer det är förmodligen en äldre tjockare och nyare smäckrare model
den maskinen jag har sitter det den tjockare varianten och jag undrar var det är för nackdelar med den typen är det värt att skära bort förstärkningen, min teori är att kvistarna kan träffa förstärkningen och matningen för kvistningen går tyngre och därmed slira oftare
eller spelar det ingen roll
Har någon några erfarenheter av typen av knivar
Mvh Ola
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
mån 07 jul 2025, 20:36#887034Hej!
Har de "grövre " knivarna tycker det funkar.
Har dock slipat eggen lite planare än den är, blev betydligt mer aggressiv mot stammen om det är krokiga stammar men kvistar lättare. Eggen ska vass som en kniv!
Har de "grövre " knivarna tycker det funkar.
Har dock slipat eggen lite planare än den är, blev betydligt mer aggressiv mot stammen om det är krokiga stammar men kvistar lättare. Eggen ska vass som en kniv!
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar