Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2091 inlägg 1195278 visningar 303 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821780
toker72 skrev:För mig som försöker klara mig utan kedjor på grund av vägkörning gör vagnsdriften stor skillnad med kedjor skulle jag säkert klara mig utan men även när det är bart kan man få hjälpa till med driften ibland så helt klart välj med drift om det är möjligt.

Äger inga kedjor till valtran, har inte haft på de på sen vintern efter gudrun

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Rossignol  
#821783 Ni som har drift på kärran och därför klarar er utan kedjor på traktorn; använder ni kedjor på kärran?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821786 Kedjor på vagn passar ej med rulldrift , band funkar på vissa o hade varit kul att prova men äger inga

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#821788
Rossignol skrev:Ni som har drift på kärran och därför klarar er utan kedjor på traktorn; använder ni kedjor på kärran?

De flesta drivna vagnar har drivhjul mellan hjulen på vagnen som sänks ner och med hjälp av mönstret på däcken driver vagnen. På dessa kan man inte därav ha kedjor.
Finns dock vagnar med navdrift och där ser jag inte varför man inte kan ha kedjor.
Men har man drift på vagnen så lär inte kedjor behövas.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

generationsskifte  
#821798 Vi har drift på bägge våra vagnar, Moheda 11 samt en 13 tonare. Vi har allt från myrmark till rejält kuperat som vi kör i. Driften är guld värd i många situationer där traktorn lätt vill sätta sig. Utan drift på vagnen så skulle man enkelt kört fast. Men man är uppväxt med att ha drift på vagnen så kan även vara en vana.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

toker72  
#821819
Rossignol skrev:Ni som har drift på kärran och därför klarar er utan kedjor på traktorn; använder ni kedjor på kärran?

Det funkar inte på min vagn med rulldrift och skulle jag välja kedjor hade jag lagt dom på traktorn för vagnsdriften går sakta så använder den endast när den behövs. Har passande kedjor på hyllan till framhjulen och dom ska nog snart på men främst för snöskottningen. Har skruvat i några hundra dubb i traktorn och även några på vagnen men dom gör nog ingen större skillnad i skogen men på isig väg.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

svampbob  
#821825 Allt som går att sätta på är på. Det gäller iofs mina Vimek skogsmaskiner. Tidigare kunde jag köra helt utan på hösten men nu är det band eller kedjor på alla hjulen i skogen. Det går så mycket bättre och blir så lite problem.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Rossignol  
#821890 När det finns drivning på kärran; fungerar det även som broms?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

HannuRöj  
#821916
Rossignol skrev:När det finns drivning på kärran; fungerar det även som broms?

Vanligtvis inte. Då trycket släpps av frihjular navmotorn, samt robsontrissan lyfts ur däckmönstret.
Däremot navmotorer på småmaskiner har flerhjulbroms. Då är handbromsen sammankopplat med midjelås. 😀

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821919 Pratar vi hydralisk drivning så är svaret nej, ska de kallas broms så är de separat.
Tex moheda/mowi med 4wd trycker ner rullen med samma tryck som driver rullen via ett fördelningsblock.
Inget flöde/tryck så lyfter rullen när vagnen börja röra sig

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#824238 Ja som sagt, ny vagn nästa år...

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Bert1  
#824255 Trodde du redan hade slagit till ;) MalZon är ju två fina vagnar till salu i din närhet

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Mikael A  
#824277
JohannesG skrev:Det var väldigt vad många var negativa till att köpa ny kärra. Inte likt forumet. Vill någon köpa ny kärra för att denne växt ur den gamla eller bara är sugen på nytt ska inte detta ifrågasättas!
Om det är en ekonomisk riktig investering för skogen kan ingen annan döma om utan kunskap om förutsättningar och motiv. Alla räknar och resonerar på olika sätt. Vissa vill sköta sin egen skog andra lämnar helt bort detta privilegium till entreprenörer och låter det bli som det blir.

Klart du ska köpa en ny kärra! Folk verkar fått för mycket glögg i skallen för att kunna tänka klart.
En 12-tonnare med drift behöver du. 😁 Eller vad hade du i åtanke?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#824301
Mikael A skrev:Klart du ska köpa en ny kärra! Folk verkar fått för mycket glögg i skallen för att kunna tänka klart.
En 12-tonnare med drift behöver du. 😁 Eller vad hade du i åtanke?

Blev liv i luckan några sidor bak när jag skrev att jag tänkte byta vagn.
Siktat in mig på en driven Moheda M121 med elektriska spakar och M50 kran. M51T är ju en dröm men är ute efter en begagnad så lär nog inte finnas ännu. Har en på span som ska komma in hos en firma som jag ska kika på.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824716 Köpte en moheda 121 4wd med mt41 kran 2022
Körde sen ut 1300 fub slut avverk gran i Moss o torrmark bland stubbar o sten ingen fastkörning
1km till avlägg enkel väg inga körskador fulla lass
Traktor o vagn rullar på fortare än skotare väger inte så mycket både lastad o tomkörng
Nöjd o inget krångel bara o köra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).