Traktorer och processorer

Bygga om Niab 5-15 till hjulburen

55 inlägg 3762 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin

Re: Bygga om Niab 5-15 till hjulburen

maltex  
#908524Om en Niab är nästan 2.5m bred så bör nog vägen vara lite bredare, sen behövs lite plats om man ska kunna jobba. En skördare är just inte så mycket bredare så skillnaden blir inte så stor.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Svenf  
#908536Intessant projekt.
Uppdatera gärna under arbetets gång, bilder är roligt och kan ge andra insperation. Niab är ett bra hjälpmedel men kräver en traktor med lite vikt. Själv kör jag med en Valtra 6550 men för att slippa ställa av gripvagnen provade jag NIAB:en en gång med en Ford 4610 på drygt 3 ton men det blev inte bra i skogen.
Men med din tanke och om du får det att funka bra skulle det kunna bli ett alternativ för mindre traktorer.

Användarvisningsbild

toker72  
#908538Har börjat lite i dag tog bort hydraul tanken så jag kom åt skära bort A rams fästet skär även bort fästet för säkerhetskedja och fästet där hydraulpumpen kan hängas upp. Började även tillverka dragstången får jag tid i morn ska den nog monteras. Har fått hem hydraulcylinder till styrningen och hjul och nav så det är bara köra på.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
maltex skrev:Om en Niab är nästan 2.5m bred så bör nog vägen vara lite bredare, sen behövs lite plats om man ska kunna jobba. En skördare är just inte så mycket bredare så skillnaden blir inte så stor.
Jag tror skillnaden är hyffsat stor stickvägarna vid gallring ligger nog som smalast på 3,5 meter men jag gissar dom ofta närmar sig 4,5 och maskinerna når kanske 10 meter åt var håll. Med en jordbruks traktor och en Niab som är 2,4 meter och där hjulen ligger en bit in så dom skonar rötterna och där man kan ha hyffsat långt mellan stickvägarna finns ingen anledning till 4 meters vägar. Jag skulle gärna haft en lite smalare maskin 1 meters slaglängd hade funkat och då få ner totala bredden är väl bara P25 som ligger bra till där.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#908563Bilder och skiss så vi andra lite hänger med.

Om jag nu hängde me blir akseln under och då agregatet hängande bakom? Då behövs vikt på bommen i nån form.

Själv byggd jag en enkel vagn pga flertalet orsaker till en hakki/nokka 400 prosessor. Agregatet väger 500kg, hjulen brädstälda men kan uppstå med kvistiga träd i teräng me hög friktion vill dra ikull hela vagnen, även opasligt med maks vrid på bom och prosessor huvudet fel vändt, så kan den stjälppa, är inte en niab rätt hög? Men testa er fram, varför ej, sedan drift på hjulen samt Y drag med krängnings hämmare, i väntan på....

Mådest bild gogla vad det var, tyngdpunket högt uppe. Min vagn slaktades en bogserad såmaskin. Pendelarmarna svetsade, men nu ert fal, pendelarmar, ni får den balaserad och komma över senar och stubbar samt tyngdpunken högt, få den levelerat. Därpå, rigtit på rigtit, Y drag med vridbroms skulle lösa flera saker de

Användarvisningsbild

toker72  
#908594Det är just placeringen av hjulen jag inte har nån riktigt bra plan för hjulen måste ut en bit annars blir den för baktung och kommer dom för långt ut blir dom i vägen för aggregaten om jag inte sätter dom väldigt långt bak men då blir det ett långt ekipage gissar att jag göra flera försök innan jag blir nöjd med den delen.

TS

alias  
#908612Vad har du för ekipage att skota ut virket med?

För en utomstående så låter det nästan som att det hade kunnat vara mindre jobb med att utgå från en Patu/Kesla (LF40?) processor att vagnsmontera och bygga mätning till, likt JohannesG gjort.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

toker72  
#908613Det finns säkert andra bättre lösningar men eftersom Niab är komplett med vinsch och det dök upp en sån så blev det så och vill gärna ha en modell som kan ta lite grövre dimensioner i och med att jag plockhugger lite och som nu vindfällen. Kommer dra Niab vagnen och även min 5 tons kranman vagn T5000 med robson drift och M56 kran med en Branson 6025C. Hugger inte mycket varje år men känner att det tar dåligt att gå med motorsåg och det är begränsad tid det är lämpligt att hugga så hoppas jag får till nått som underlättar. Mätning skulle jag egentligen klarat mig utan vi har inget pris tillägg efter längden på timmer så längden är egentligen inte viktig men kan vara bra att ha.

TS

AKKAMAAN  
toker72 skrev: min 5 tons kranman vagn T5000 med robson drift

Är det främre boggihjulet som är drivet med den frihjulande Robson-rullen som överför kraft till det bakre icke-divna löphjulet?
Eller menar du "rulldrift" med en driven rulle som driver två icke-drivna boggihjul?

Användarvisningsbild

toker72  
#908625Fel av mig det är rulldrift på vagnen funkar väldigt bra i alla fall.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#908990Nu börjar vagnen bli hyffsat färdig. Provade en sväng tog 2 vindfällen allt fungerade som det skulle men chauffören behöver nog träna lite på Niab körningen. Ena trädet var en rätt grov tall mätte inte men var typ den grövsta jag tänker köra igenom maskinen och det fungerade bra men det gäller vara noga sätta ner kvistkniven vid vinschningen men gick bra vinscha trots grov tall som låg i spänn så vinchen verkar riktigt stark. Att dra in hela träden sen med kvistkviven var absolut inga problem maskinen verkar hur stadig som helst men var ju bara en snabb sväng så kan säkert visa sig vara några problem senare.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
1775836551_2026-04-10_17.10.19.jpg
1775836551_2026-04-10_17.10.06.jpg

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#909011Som maskin står nu kan man ta träd i stort sett rakt bakåt. Det kommer även sitta en plywood låda ovanför de grå vikterna så man får med lite utrustning. Maskinen ska naturligtvis målas men är lite för kallt för det så får vänta lite. Bredden utsida hjul är runt 1,95 totala bredden runt 2,3 när Niaben står i transport läge.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#909217Va ut i dag och tog reda på vindfällen gick riktigt smidigt med Niaben bra mycket fortare än med motorsåg och jag blev inte ens trött. Fick lite problem i slutet av dagen gick inte aktivera låga kvisttrycket som aktiveras med knoppen på utskjuts spaken provade köra med auto läget men vissa träd lev väldigt dåligt kvistade när det inte gick kvista bakvägen. Kollade upp det när jag kom hem kabel verkade släppt från plasthylsan under knoppen skarvade i en ny kabel dock lite för grov och stel men och nu verkar allt funka som det ska igen.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#909219Gärna bilder ifrån arbete även, såpas udda som bogeserad

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).