Traktorer och processorer

Front-vinsch hastighet

23 inlägg 2320 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Front-vinsch hastighet

JohannesG  
#909998Provmonterade och provkörde Sepson-vinschen igår. Glömde dock ta någon bild, så det får jag återkomma med. Jag valde att vända vinschen uppochner, då stämmer ingående axel fantastiskt bra med traktorns front PTO. Trumman hamnar kanske i lägsta laget med tanke på dikesöverfarter. Men vi provar såhär först, för att se att allt fungerar. Skulle jag senare se att det inte fungerar eller att jag vill ha mer hastighet så får jag bygga om då. En fördeled att vända på vinschen är att den då lindar linan åt rätt håll, fast att PTO roterar motsatt som motorn. Går i betydligt mer olja såhär, men det får gå.

En ny fråga. Pratade med en på Sepson, han sa att vinschen inte är lämplig för syntetlina eftersom att trumman kan ta skada. Det jag kan komma på är att syntet kan ge större punktbelastning då den inte är lika styv som en vajer. Eller finns det fler aspekter?
Hur mycket skulle man behöva förstärka trumman om man vill köra med syntet? Skulle en kraftig plasthylsa räcka?

TS
Lantmännen Maskin

axwell  
JohannesG skrev:ge större punktbelastning då den inte är lika styv som en vajer. Eller finns det fler aspekter?

Min erfarenhet av syntetlinor är att trumgavlarna kan pressas utåt så det krävs gedigna trummor.
Det har inträffat på både spakblock och ATV-vinschar.
På lug-all håller trumman för krafterna.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910054När jag höll på med jeepåkandet så satt de en grind med brytrullar på alla håll på vinscharna när man hade vajer medan de som hade syntetlina hade en annan grind med bara avrundade kanter pga att rullarna skulle kunna skada linan

Användarvisningsbild

ValtraA  
#915227Hej

Kan varmt rekomendera frontmonterad (kraftig) vinch. lösdragning av egen maskin och andra. timmer älgar bilar (ja det mesta).
har man dessutom schaktbladet så kan man putta bort timmer man fällt i körvägen.

Har monterat e Fransgård V4000 fram på min traktor.

Provade dreva ner den till 540 + vändlåda, men då blev pto axeln väldigt kort.

Tog bort neddrevningen och det funkar hur bra som helst med enkellina 1000pto och tomgång.

Drog upp en SMV drivax med kastblock 10mm vire.

Hema  
gnisten83 skrev:När jag höll på med jeepåkandet så satt de en grind med brytrullar på alla håll på vinscharna när man hade vajer medan de som hade syntetlina hade en annan grind med bara avrundade kanter pga att rullarna skulle kunna skada linan

Jag har fått till mig att, om man går från vajer till syntet behöver rullarna bytas. Får inte vara minsta grader-skador från vajeranvändning.
Att syntet ofta kommer med grind utan rullar är nog pga att det är billigare och smidigare.

Hema  
ValtraA skrev:Hej

Kan varmt rekomendera frontmonterad (kraftig) vinch. lösdragning av egen maskin och andra. timmer älgar bilar (ja det mesta).
har man dessutom schaktbladet så kan man putta bort timmer man fällt i körvägen.

Har monterat e Fransgård V4000 fram på min traktor.

Provade dreva ner den till 540 + vändlåda, men då blev pto axeln väldigt kort.

Tog bort neddrevningen och det funkar hur bra som helst med enkellina 1000pto och tomgång.

Drog upp en SMV drivax med kastblock 10mm vire.

Det där gick ju löjligt snabbt, snabbspolning eller var den uppspelad i högre hastighet?

Användarvisningsbild

ValtraA  
#915246Nää Vinchen är konstruerad för 350-400 rpm
Pto snurrar med 1000rpm vid 2050 rpm på motorn.
Tomgångsvarv 850rpm = (1000/2050)*850 = 414rpm på pto.

Nu är spolen fylld max med lina. så går kanske lite i överkant 🙂

Hema  
ValtraA skrev:Nää Vinchen är konstruerad för 350-400 rpm
Pto snurrar med 1000rpm vid 2050 rpm på motorn.
Tomgångsvarv 850rpm = (1000/2050)*850 = 414rpm på pto.

Nu är spolen fylld max med lina. så går kanske lite i överkant 🙂

Såg effektivt ut. 💪👍

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).