Traktorer och processorer

Någonstans är det fel timmar på traktor - Klaravik

31 inlägg 10718 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Någonstans är det fel timmar på traktor - Klaravik

Camaro1969  
#886239plocka omedelbart bort 2709897 då det är ett uppenbart bedrägeri med timmarna!

Klara från Klaravik

Klara från Klaravik säger:Vänligen starta chatten genom att trycka på "Starta en chatt"

säger:Starta en chatt

Klara från Klaravik

Klara från Klaravik säger:För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi din mejladress.

Klara från Klaravik

E-post
xxxxxxxxxxxxx
Klara från Klaravik

Klara från Klaravik säger:Gäller din fråga ett specifikt objektID?

säger:Ja

ObjektID
2709897
Klara från Klaravik

Klara från Klaravik säger:Tack! Vad funderar du på?

Sanna N

Sanna N säger:Hej!

säger:plocka omedelbart bort objektet då timmarna är ett uppenbart bedrägeri

Sanna N

Sanna N säger:Vi har fått bekräftat ifrån säljaren att timmarna stämmer.

säger:hur är det bekräftat

Sanna N

Sanna N säger:Säljaren har informerar oss detta, vi kommer inte ploka ner annonsen.

säger:stämmer chassinummer T15342 ?

säger:isåfall sålde ni den sist med över 6000 timmar på mätare
säger:https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1432106-skogsekipage/?utm_source=YoutubeLinkAuction
Sanna N

Sanna N säger:Ja precis

säger:Fordonsår hämtat från Transportstyrelsen
2007
Chassinummer/Serienummer
T15342
Drifttimmar
Ca 6000 h enligt säljare. 1434 h enligt mätare. Mätare nollställdes vid reparation 2017.
Motoreffekt (kW/hk)
113 kW / 153 hp
4WD
Ja
Växellåda
Manuell
Drivmedel
Diesel
Dimensioner däck fram
480/65R28
Dimensioner däck bak
520/70R38
Antal nycklar
1
Fordonsstatus
Påställd
Senaste godkända besiktning
20070412
Mått och vikt:
Tjänstevikt (kg)
5000
Lastvikt (kg)
4000
Totalvikt (kg)
9000
Längd (mm)
4550
Bredd (mm)
2340

säger:plocka omedelbart ner den, annars polisanmäler jag er

Sanna N

Sanna N säger:Jag får ta din fundering vidare till säljaren.

säger:nej, ni plockar bort annonsen tills det är utrett

säger:ni kan sedan skicka ett mail till mig med vad ni kom fram till

Sanna N

Sanna N säger:Jag kan tyvärr inte plocka ner annonsen. Jag tar din fundering vidare till säljaren

säger:och gärna meddela när annonsen är uppe igen med rätt timmar

säger:då blir det en polisanmälan

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Bert1  
Daniel83 skrev:
Bert1 skrev:Nu står där att den har gått mer timmar än det står på mätaren

Jag kan inte se det någonstans?

Det står som tillägg där drifttimmar står angivna vid den tekniska specen

alias  
Bert1 skrev:
Daniel83 skrev:
Bert1 skrev:Nu står där att den har gått mer timmar än det står på mätaren

Jag kan inte se det någonstans?

Det står som tillägg där drifttimmar står angivna vid den tekniska specen

Det är väl i annonsen från 2023 som det finns uppgifter om att timmarna inte stämmer och inte i den dagsaktuella?

Av historiken på ägaruppgifterna som presenterats här i tråden så verkar ju traktorn inte ha blivit såld när den låg ute på Klaravik senast. Frågan är ju om den förra personen som la ut objektet på Klaravik informerade nuvarande ägare om timmarna vid ägarbytet - men att Klaravik inte kryper till korset när man helt uppenbart har försökt sälja samma traktor tidigare med fler drifttimmar än nu är ju bara oerhört korkat!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bert1  
#886252Ok jag klickade bara på länken som var i första inlägget

Användarvisningsbild

JörgenO  
#886325Bra gjort med polisanmälan, Camaro69.
Annonsen är ju uppenbart felaktig vilket lätt kan kontrolleras med Klaraviks egna uppgifter. Otroligt att ett marknadsledande företag som Klaravik visar upp sig i så dålig dager, aktivt understödjer ett pågående bedrägeri. Undrar hur de och deras ägare ser på ryktesrisken. De verkar ha en genomrutten företagskultur. Hoppas denna historia når Di eller kvällstidningarna.

Användarvisningsbild

Daniel83  
#886345Jo Klaravik är bara intresserade av sin provision och friskriver sig allt ansvar, och där har vi lite av problemet, att de inte har något ansvar alls och därför kan strunta i sånt här. Man hade hoppats på lite moral från dem, men de agerar inte så. Någon har nog blivit lurad i kedjan av ägare, och Klaravik spelar med trots att information på deras egna sida tydlig pekar på att det är fel på timmarna.
Vi svenskar är för godtrogna och jag är rädd att mörkertalet är stort.
Vad jag sett ute i Europa så får man mer info där och det står om auktionssidan kan gå i godo för timmarna eller ej exempelvis, antar köparna är mer försiktiga där.
Så länge vi inte börjar köpa maskiner på annat sätt eller någon typ av lagändring så är jag rädd att detta fortsätter, eller vad tror ni andra?

TS
Användarvisningsbild

mabh  
#886585Jag skrev till klaravik om en lastbil som hade gått väldigt LITE mil , jag visste om att den gått som TMA bil i 10år i 2skift och det borde stå med i informationen.
Inget intresse från klaraviks håll

Användarvisningsbild

Badger  
Elis76 skrev:
Daniel83 skrev:Enligt Klaravik så säger säljaren att han är andra ägaren, så hur han kan bedyra att den gått bara dryga 2300h förstår jag inte, han måste ha ”glömt” infon om att mätaren hade nollats tidigare.

Om Du anar ugglor i mossen, håll Dig på flera armlängders avstånd från objektet.

Jag skulle aldrig köpa något jag först inte fått inspektera och provköra.

En reflektion!

Det är ju två helt olika typer av skylt på bilderna.

Kloka och rimliga krav att ställa Elis. Tyvärr verkar det i det närmast omöjligt nuförtiden eftersom det i princip inte finns en enda begagnad traktor ute till försäljning som inte går genom Klaravik eller Blinto. Och de hemlighåller säljarnas kontaktuppgifter så man får bara se prylarna efter grisen köpts i säcken och de fått sina pengar. Har kollat på några stycken traktorer för att eventuellt byta skogstraktor, men jag har backat när jag kollat upp historiken och upptäckt att de sålts flera gånger inom ganska kort tid via auktionssajterna och då känns det för mig som att den första köparen upptäckte fel och sedan langade vidare den till nästa köpare som också hittade fel som i sin tur försöker langa vidare...

Vem vinner på detta? Bara auktionssajterna som tar in arvode varenda gång skräpet säljs vidare.

Användarvisningsbild

Badger  
Camaro1969 skrev:plocka omedelbart bort 2709897 då det är ett uppenbart bedrägeri med timmarna!
/.../
säger:och gärna meddela när annonsen är uppe igen med rätt timmar

säger:då blir det en polisanmälan

Resolut agerat 💪

Hoppas du lämnade in en polisanmälan. Med detta tydliga material är det nog inte heller fel att skicka det till konsumentombudsmannen, ARN och Sveriges konsumenter. De har egna jurister och kan ibland plocka upp och driva fall som de anser är principiella.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886600Tyvärr är det så att på Klaravik handlar man som företagare. Då gäller inte konsumentköpslagen utan köplagen. Där har man som köpare en väldigt långtgående undersökningsplikt. Som inte kan uppfyllas genom auktionssidornas affärsmetoder. Slutsats: Man ska inte befatta sig med skiten.

Användarvisningsbild

Badger  
#886676Det går att skapa konto som privatperson, men auktionssajterna uppmanar till att inte göra det, antagligen för att de ska få så lätt som möjligt att slinka undan ansvar.
Senast redigerad av Badger lör 05 jul 2025, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogsola skrev:Tyvärr är det så att på Klaravik handlar man som företagare. Då gäller inte konsumentköpslagen utan köplagen. Där har man som köpare en väldigt långtgående undersökningsplikt. Som inte kan uppfyllas genom auktionssidornas affärsmetoder. Slutsats: Man ska inte befatta sig med skiten.

Så här skriver Lawline om det @Skogsola beskriver ovan.

https://lawline.se/answers/koplagen-eller-konsumentkoplagen-2

Användarvisningsbild

Badger  
#886739Ja, det beror väl på hur man väljer att skapa sitt konto, hur det ska tolkas.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886743Hjälper inte. Köper du något som kan antas användas i näringsverksamhet så gäller köplagen. Så kan ju säljaren också hävda att han säljer som privatperson. Då gäller också köplagen. Så du är rökt hur du än gör. 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
#886766Så här borde det vara på en auktion.

När nycklarna sitter i maskinerna så självklart får Ritchie bröderna betydligt bättre betalt för grejerna och nöjdare kunder. Klaravik gör det omvända och försöker mörka så mycket som det bara går.

https://www.rbauction.com/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).