Traktorer och processorer

Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

28 inlägg 5486 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin

Re: Arbro stroke 350 på valtra 6550Hi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821250Kul att kunna hjälpa till
Finns lite roliga funktioner i Arbromit som kan underlätta med apteringen o automatiskt frammatning till rätt längd.
Funkar bra i raka träd men i krokigt löv är den andra modellen enklare

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Johan B  
#832819Hej
Har fortfarande strul med Längdmätning. När det funkar diffar längden som står i datorn och den faktiska längden med måttband ca 1-2cm vilket får anses som godkänt. Men rätt som det är så är den faktiska längden längre ibland upp till 1meter. Fört trodde jag att det blev galet när jag bytte sortiment mitt under en kvistning men har nu märkt att det mäter fel ibland även när jag inte bytt sortiment. Funderar på om det är givaren i rullen till Längdmätningen som strular. Hur brukar det bete sig när längdmätnings givare strular? Någon som har någon idé?

#832822Oftast brukar en pulsräknare lägga av helt o inte tappa några pulser då o nu.
Kollar kabelanslutning i boxen på Arbron?
Hur ser de ut i huset på pulsräknaren? Fukt eller vatten?
Axelkopplingen mellan pulsräknaren o mätrullen kan vara lös.
Rullar mätrullen lätt?
Inte helt ovanligt att grenar eller bark ibland strular till längdmätningen

Användarvisningsbild

Johan B  
#905025Har fortfarande bekymmer med längden ibland. Kan det bara så att kabeln mellan aggregat och dator i traktor glappar så han missar pullser?

#905029Var de arbromit du har som styrsystem är de bare en kabel mellan givaren o burken på Arbron
Går den att byta?

Användarvisningsbild

Johan B  
#905043Den går att byta, alt är nytt

#905044Med abromit som styrsystem är det bus mellan aggregat o styrburken i ett par och 2 olika spänningsmatningar i de andra trådarna.
Har inte varit ute för att mätningen flippar ut utan att hela systemet hänger upp sig med felmeddelande som följd.
Vid dålig laddning från generatorn kan min få för sig att ladda tryck hela tiden o måste startas om

Men osvuret är väl bäst , misshandlad kabel o anslutningar?

Användarvisningsbild

Johan B  
#905045Jag fick tips ifrån en idag att det kan uppstå konstiga fenomen vid spänningsfall. Så han tyckte jag skulle testa att släcks all belysning på traktorn och se om felet fortgår. Så får bli morgon dagens uppgift

Användarvisningsbild

paavo25  
#905063Jo, nu har han som byggt, och konstruerat dessa ej mer hmm, iskick mer, för några år sedan, talat med honom.

I hakki prosessorn är där skild enbart för måtte jord för just dessa skall få jämn jord. Hess resistans? mäta och annors stick kontakters skick

#905166En sak slog mej, har du kollat kopplingen mellan pulsgivaren och mätrullen?
Sitter en flexibel koppling imellan med en liten insexa i var ände
Sitter de inte fast kommer biten bli för läng

Användarvisningsbild

Johan B  
#905171Det sitter riktigt

#905182I bägge ändar?

Användarvisningsbild

Johan B  
#905193Ja

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).