tis 24 mar 2015, 20:39#322984
Gick motorn dagen innan filterbytet? Om den gjorde det är det osannolikt att insprutningspumpen skulle ha havererat.
Se först till att du har fritt flöde ut ur tank, finns inte det så kommer handpumpen att pumpa "ingenting" och det innebär dåliga pumpslag.
Handpumpen som knappt tar för dig är en slitdel på de där motorerna. Efter 40 år är det inte orealistiskt att man kan behöva byta den (runt 400 kr hos oie).
Än om handpumpen är kass så GÅR det att lufta, det tar bara evinnerlig tid att få fram bränslet till filtren. Första filtret är relativt enkelt eftersom det rinner dit av sig självt om du ger det lite tid med dåligt åtdraget filter (ty filtret sitter lågt). Andra filtret är lite lurigare, som någon tidigare sagt så är det smart att montera filtren förfyllda med bränsle och detta gäller allrahelst det högst belägna filtret på motorn.
Gör det enkelt för dig och nöt på startmotorn för att fylla filtren. Detta skall inte behövas, men går betydligt fortare än att gnugga på en handpump som knappt tar.
Först när du får fint flöde både uppe och nere på insprutningspumpen skall första spridaren öppnas. I detta läge när du inte kört soppatorsk utan bytt filter skall du egentligen inte behöva lufta pumpen öht, detta då man normalt ser till att fylla filtren innan startförsök och då kommer ingen luft att nå pumpen. Endast när luft har nått insprutningspumpen behöver första spridaren öppnas.
Ge inte upp, det kan vara lurigt men skam den som ger sig
Senast redigerad av Elfving tis 24 mar 2015, 20:51, redigerad totalt 1 gång.