Traktorer och processorer

Valmet x05 serien, allmän tråd

111 inlägg 32491 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Jl2  
#901239Presis som Bert1 skriver kolla om handbromsen fungerar.
Den aktiverar mekaniskt på samma ställe som arbetscylindern ( punkt 2 på din bild) aktiverar hydrauliskt genom huvudcylinderna. Koppla även loss bromspedalen så kan du eventuellt se om det är höger eller vänster sida som kärvar.
1765637329_1000024082.jpg

1765637300_1000024084.jpg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Pdfv  
#901241Ok!

Handbromsen gick att dra upp med vad jag skulle säga är normalt motstånd. Testade inte om den faktiskt bromsade traktorn, drog enbart på plan yta.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#901243Var det kallt? Kan ju vara så gammalt bromsvätska att det har frysit fast? 🤔

Användarvisningsbild

Pdfv  
#901246Någon plusgrad, så inte nån nämnvärd kyla. Jag testade koppla ur spärren, stumt i både höger och vänster pedal.

Traktorn har stått skyddad från väder och vind under tiden som den varit stående.

Tralsmo  
HannuRöj skrev:Var det kallt? Kan ju vara så gammalt bromsvätska att det har frysit fast? 🤔

Bromsvätska å kylvatten verkar folk inte begripa att de ochså behöver bytas me jämna mellanrum.

Kylväska kristalliserar sig å blir som gröt i kanalerna när de blir gammalt.
Rostskydd avtar ochså över tid å kan ställa till problem.

Bromsvätska drar till sig fukt å ökar korrisionen i huvudcylinder å bromskolvar över längre tid.

Kanske lite ot men väl så viktigt att tänka på.

Användarvisningsbild

Pdfv  
#901253Visst är det så. Tror denna har blivit styvmoderligt behandlad senaste åren.

Med tanke på att det är liksidigt så är min uppfattning att det troligen inte är inne i själva bromshuset. Var lite oroad att jag skulle behöva dela axeln. Ser inte asroligt ut utan tillgång till motorlyft.

Får se hur det blir med köpet öht.

Tack för alla svar!

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).