Traktorer och processorer

County med hakki 400

104 inlägg 41836 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#864294Lite i gången

Lite svårt med att få fart på kranen, tunna små ledningar som begränsar mest tror jag. Varje dag nu en stund kört, 7 spaks systemet tar sin tid att få i sig. En del av lärdomen gjort så som ju hela tanken var, man flyttar hela basmaskinen smidigt till busken och backar sig bort. Då blir di maks utsträckning bort som tar tid både nå dit och sedan till baka med långsamma kranen samt ha ordning på sju spakar samt, ta fel där.

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

paavo25  
#867001Lite varit på skogs kantten. 6 spaks systemet lite få in det i sig. Rätt bra att köra rakt mot skogen sedan bara skjuta in och ta de man kan med verklig räckvidd på 7 m. Sen bara backa och köra in bomen, styra bommen åt sidan ovan knippen och på nytt söka ett träd.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
$matches[2]

Blev lite att limma en svag punkt, sedan äntligen mot skogen. Nu är den bra, skalar pasligt aspen så torkar den redan före klabbning,
En skärm som för fler år sedan glesats ut och granplantor kommit under, dom blir nu befriade av restrerande träden

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
1739980116_img_20250215_081604.jpg

Styr boxen paijade igen, så denne skickde jag på service, han som i tiderna utväklat dom här är gammal och tydligen ända som förstår sig på dom. Redan förra gången den var sönder skaffade jag hel del saker att bygga ny styrdosa, men nu har jag ännu mer hemma, och ett programm utan mått fullständigt genomgått. Mått, eller display som kan räkna är på väg, men lycklig om jag skulle få den att röras redan utan mått.
Ny tänk sedan jag fått steg ett att fundera program, paralelt med manual samt olika auto steg, som orginal boxen har,

I väntan på så fäller jag översittar granar, countyn pra att skuffa ner trän, mycket lättare än att bråka med fäll järnet. Bra att städa och sortera nu, underlättar utkörning av virket

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#874154Tortt för årstiden men 600 däck igen helt rätt. Snön försvunnen utan regn och ej regnat på flertal veckor. Plockar större granar före röta och barkborrarna tar

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
1741972614_1615820790_dsc_0826.jpg

Denne bild från vårvintern 21

Galrat även år 22. Och nu 4 år efter tittar countyn i blåbärsriset som sticker fint genom 3cm snö som kom. Spåren som man kört i då syns dåligt och sån teräng som utan snö och ris nu i bar före vara besvärligt att köra i. Plockat bort några barkborreträd.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#882543Lite om countyn. Kör ihop ris från åkerkanter och kardanen fört på reparation för den var verkligen glapp. Korsets dimension är samma som spicer 1500? så de lite hjälpte att få den skäligt lagad. När stoockarna och kvistade energi veden borta, så nu rum att köfa klenare ris i hög

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#896993Ej helt nöjd med nisula 150 energiklippen, Har nu just ej råd att köpa "bättre" men lite tuning av befintlig, nog på g. Den har ju enbart två smala klon, så trädet man kapar kan börja luta kraftit åt helt outtänkbart håll. Nu menar jag ej svajet från hängningen i rotatorn, utan knipet av gripen så kort avstånd, nära varan, di ej alls stöder. En klo till. kommer så den stöder högre. De andra, detta är ju maks 15cm? kap. Sekvensventilen blir jag ej alls klok på, elventil så man kan lite kapa från olika håll först, utan att ventilen tiltar den, och igen hela rörelse serjen för att få klon rät igen.

Sen lite tips och lite smide, ej helt outförbart som modul mellan rotatorn och gripen bultad, samligs klor. En sylinder eller två?
Sedan logik i dessa. El, men hur? liksom när öppna grip för nytt träd, skall samling öppna, och stänga först? före öppna kan ske, och vid tilltning, då där före öppna samling före tiltning får ske.

Ett litet torn av ce toppar och lite relen? Eller en crouzet logik med halvledare som styr?

När nu fjärrstyrt, så elfritt, hur. Keslas gx har tryck styrd, alltså rotatorns tryck, svagt ens byter till tilt. hur då få samling sykroniserat?
Nå, praktiken sittern man ju ihytten, så tmo. el fot pedal för val av tilt möjlig? Därutpå, nu när countyn har 600 däck så den mer rätt nu på ofrusen sen höst.

Får ej nu idag delar till ekstra klo (längre tapp, typ 30mm samt hylsa, osv.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#902879Sakta påbörjat, några träd i stunden, lite ökat varje dag, humör, vana och känslan för utan att över anstränga nu,
550 däck för stabilitet men halt är de nu med-5- .-10C och pudersnö

TS

Ådii  
paavo25 skrev:
När nu fjärrstyrt, så elfritt, hur. Keslas gx har tryck styrd, alltså rotatorns tryck, svagt ens byter till tilt. hur då få samling sykroniserat?
Nå, praktiken sittern man ju ihytten, så tmo. el fot pedal för val av tilt möjlig? Därutpå, nu när countyn har 600 däck så den mer rätt nu på ofrusen sen höst.

Får ej nu idag delar till ekstra klo (längre tapp, typ 30mm samt hylsa, osv.

Jag har lagt en uppsamlare på vår Kesla 19GX som jag tagit från vår Naarva E24 och då flyttar mellan dem beroende på vad jag skall klippa.
Sköter det med en 6/2 ventil mellan uppsamlaren och gripfunktion. Kesla är nog det bästa och billigaste valet enligt mig om man vill slippa sekvensstyrningen och sköta allt själv. Nackdelen med fri rotation är nog liten i jämförelse. Enklaste och billigaste sättet att få en uppsamlare är nog att slakta en grip och använda den på liggande, helst då en av mindre modell typ 0,12-0,18.
Vill du slippa kabeln ut till rotatorn så går det ju att bygga fjärrstyrt med en akku från t.ex. Makita eller liknande som sköter elfunktionen, så har TMK gjort på sin uppsamlare.

Användarvisningsbild

paavo25  
#903076Har redan hemma fjärstyr, tankea tta ersätta sekvens tilten, Borda ha hemma en 6/2 12v och finns tmo färdiga makita botten att få ut 12v till ventil styr. Har även hamstrat diverse leder och lite laborerat cad, Nog en vision hur och lite kopiera befintliga, nångång.

Kesla i detta fall lätta att få bort bladet till vanlig grip tagning som ja ju gjorde. Har nog hemma en hög med snabbkoplingar så coutyns farmi grip till sån hänt.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#906783Lite på skogen, en galring, ca 25 årig frodig skog. Sågen ej tyckt om pudersnö och köld, men nu slog sig till nära noll, så blev de halt, måste föra kedjor till skogs då. Lite dåliga beslut med körspår, men man måste då när lunna lite då i ställe.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#907264Lite gallring i ca 25årig plantering.
Rätt bra före nu

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#907596Allt utkört i vackert väder 14.3 varmt men myky ris i vägen och över åkern fruset spår

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).