sön 01 mar 2026, 18:03#907086Har vändbar stol ,men stolen tar i ratten , har en pelarstol ,har funderat på ändra ryggstödet eller ta bort det ,men blir inte bra . En granne var här kolla ,byt ratt , har inte funderat på det .Nån som testat ,det är ju servo på den ,men frågan om den blir trögstyrd när ratten blir mindre . Sen är frågan är det standard infästning av ratt .
Traktorer och processorer
byta ratt Valmet 605
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 01 mar 2026, 18:44#907088Kan ratten vika sig så långt fram att den tar i panelen ovanför instrumenten, eller tar det mekaniskt stopp i kuggsegmentet innan?
På min 805 jag hade så filade jag upp ett ”kugg” till så ratten kunde fällas mer framåt än original. Sen gick det fint att snurra stolen obehindrat utan att byta ratt, men en stol av smäckrare typ är att rekommendera.
Vet inte om -05 serien har samma typ av rattaxel som nyare serier men jag har för mig att min nuvarande 900 har kona med krysskil och dessa finns hor Oie och är inte dyra.
På min 805 jag hade så filade jag upp ett ”kugg” till så ratten kunde fällas mer framåt än original. Sen gick det fint att snurra stolen obehindrat utan att byta ratt, men en stol av smäckrare typ är att rekommendera.
Vet inte om -05 serien har samma typ av rattaxel som nyare serier men jag har för mig att min nuvarande 900 har kona med krysskil och dessa finns hor Oie och är inte dyra.
sön 01 mar 2026, 20:09#907089Jadå det går bra att byra ratt till mindre, det har jag gjort på min 655 -91.
Denna modell använde jag:
https://www.ikh.fi/fi/ohjauspyora-valtr ... C2jfPLi_hR
Denna modell använde jag:
https://www.ikh.fi/fi/ohjauspyora-valtr ... C2jfPLi_hR
Valmet 655
Patu 8t 203T
HakkiPilke x2 Easy
Jonsered CS 2245 S
Stihl MS201-C-M
Patu 8t 203T
HakkiPilke x2 Easy
Jonsered CS 2245 S
Stihl MS201-C-M
sön 01 mar 2026, 20:14#907090
Funderar på om jag skulle kunna såga dän biten där nere mellan ekrarna.Använder ju alltid rattkulan .
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Funderar på om jag skulle kunna såga dän biten där nere mellan ekrarna.Använder ju alltid rattkulan .
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
mån 02 mar 2026, 17:37#907119
Sluta med denna lösningen , den gamla stolen var helt skrot ,hitta denna på biltema , när jag sitter i den skjunker den ner så den går under ratten .
Tycker det blev helt ok, kanske inte den bästa komforten , men med ett fårskin i så funkar det bra , mycket bättre än den gamla som tog i ratten ,och inga vassa piggar i rumpan , helnöjd med resultatet .
Skapa konto
Sluta med denna lösningen , den gamla stolen var helt skrot ,hitta denna på biltema , när jag sitter i den skjunker den ner så den går under ratten .
Tycker det blev helt ok, kanske inte den bästa komforten , men med ett fårskin i så funkar det bra , mycket bättre än den gamla som tog i ratten ,och inga vassa piggar i rumpan , helnöjd med resultatet .
Skapa konto
TS
fre 06 mar 2026, 07:29#907273
https://www.radne.se/products/snap-off- ... e7fca18b0c
Kanske löstagbar ratt är ett alternativ?
Skapa konto
https://www.radne.se/products/snap-off- ... e7fca18b0c
Kanske löstagbar ratt är ett alternativ?
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
fre 06 mar 2026, 07:35#907274
Bilder på ihopvikbar ratt från denna tråd: Ford 6610 skogshytt
Skapa konto
Bilder på ihopvikbar ratt från denna tråd: Ford 6610 skogshytt
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).