Traktorer och processorer

Volvo bm 2200 - olje läckage.

12 inlägg 4418 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Volvo bm 2200 - olje läckage.

Samuel Edman  
#820885Hej!

Jag har ett lägacke på en Volvo bm 2200.

Det ser ut till att läcka motorolja från en specifik del som jag inte vet vad den heter eller vad den har för funktion.🤷

Det som är skumt är att det läcker så fort jag startat traktorn, men när jag varvat upp traktorn och den kommit upp i värme, så såg det ut till att sluta läcka.😅😅

Bifogar bild 👍

Mvh / Samuel.

Senast redigerad av Samuel Edman tis 05 dec 2023, 23:56, redigerad totalt 1 gång.

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Volvo bm 2200 - olje läckage.

Samuel Edman  
#820886Här har jag ringat in det läckande föremålet 🤦‍♂️😅

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
#820887Insprutningspumpen. 😀

Användarvisningsbild

Samuel Edman  
#820926Vad tror du felet på insprutningspumpen kan vara isf?🧐
( förutom att den läcker, för det har jag redan konstaterat 😂😭 ).

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#820934Jag hade börjat med och rengöra så underlättar det och se var det läcker nån stanns

Ingoberra  
#820997https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 6faeb7cde7

Sån behövs. Läcker den utåt kan den lika gärna spä motoroljan med diesel med. Inget vintermeck om man inte har tillgång till ett varmgarage

Användarvisningsbild

Samuel Edman  
#877976Hej!

Efter lång tid emellan då och nu så har det varit lite oprioriterat med insprutningspumpen, tills idag då ett annat problem lätt mig tillbaka till insprutningspumpen..

Luft i dieselsystemet...

Jag kan komplettera förra inlägget i tråden med att det var högst troligen diesel som läckte ifrån där den blåa stoppvajern sitter på bränsleinsprutningspumpen ( läckage emellan vajerfästet och pumpen ).

Jag googlade runt och det verkar inte vara orsaken till luft i systemet, ( jag kan ha fel ) men jag vill däremot få traktorn att fungera igen så snart som möjligt.

Om ni har några tips på effektiv luftning på en Volvo bm 2200 så tar jag tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Mvh / Samuel.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#877986Har Du fixat insprutningspumpen och motortvättat motor och omgivande delar?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878009Dels har du handpumpen på höger sida på motorn.
Sedan brukar jag lossa de två främre bränsleledningarna uppe vid toppen på motorn.
Köra på startern så att bränsle kommer fram ordentligt. sätt sedan tillbaka lossade förskruvningar.
Då ska den starta. 😎
Ett fräsch batteri underlättar

Användarvisningsbild

Samuel Edman  
Elis76 skrev:Har Du fixat insprutningspumpen och motortvättat motor och omgivande delar?

Hej!

Jag har rengjort / spritat näromliggande delar ( lite här och där och det ser ut att komma diesel ifrån där den blåa vajern går in.

Mvh.

TS
Användarvisningsbild

Samuel Edman  
Röjkvist skrev:Dels har du handpumpen på höger sida på motorn.
Sedan brukar jag lossa de två främre bränsleledningarna uppe vid toppen på motorn.
Köra på startern så att bränsle kommer fram ordentligt. sätt sedan tillbaka lossade förskruvningar.
Då ska den starta. 😎
Ett fräsch batteri underlättar

Hej!

Jag lossade dieselledningen på olika ställen ( bl.a fram till spridarna ) och sedan prövade att handpumpa, men jag tyckte inte det var så roligt så vid det tillfället öppnade jag 1 ledning i taget fram till spridarna och öste på med gas på traktorn och tände på till den började 'puttra' igång ( vilket fungerade bra till min glada förvåning! ).

Tack för tipset!!

Grymt att ha tillgång till expert tips via detta forum!
Tack till alla!

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#881256Du har även två luftnipplar på pumpen som man bör börja med innan man luftar vid spridarna
Övre luftnippeln syns på sista bilden
Men du har ju någon orsak till du får in luft som du behöver klura fram varför det blir så

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).