Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 499051 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

mafo  
#758424
Fredi skrev:Har det blivit nån klarhet i problemet? Mätte på min 6550 idag då jag hade lite tid över , ca 18 bar pendlar det vid på tomgång , då var oljan ganska kall.Traktorn gått kanske en halv timme mest på tomgång. Men vad har du för tryck vid kall olja ?


Dags för en uppdatering, har nu fått hem traktorn!

Problemet med min ryckande 6250 slutade med följande;
Hydraultrycket var ok när den mättes upp på verkstad så pumparna uteslöts. Även ventilerna till fram/backpaketet byttes utan att påverka felet. Dator till växellådan byttes och det löste ryckandet. Dock funkade inte drivningen framåt alltid så beslöt att kolla fram/backpaketet. Verkar som att kolven som ansätter lamellpaketet gått emot navet (typ kantrat), tydligt slitage på axeln. Blev nya grejer även där.

Nu funkar den. Blev mer omfattande än man hoppats men har fått en bra genomgång av traktorn så den bör gå problemfritt i många år till.

Får man hoppas 😎

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#758471 Bra att det löste sig men synd att du fick byta så mycket delar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#758553
r0bin skrev:Lite intresserad av en valtra 6850 som kopplingen behöver bytas på, är det några konstigheter att byta? Krävs det några specialverktyg eller liknade? Vad jag förstått så är det turbinkoppling på dom modellerna. Det är mer grejer än en vanlig tryckplatta å lamell misstänker jag?
Mvh Robin

Nu har du en chans och bli ägare till den igen Robin 😀
Begära kan han iallafall

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#758569 Varför går torkarn, ett slag. När ja startar 6300 a. Är ju inte autotorkare på en 93 a 😉 å inte regn på ruta heller , var dag.
Mycke mysko.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#758578 Går den på alla lägen även intervall och stannar på parkeringsläget?
Gör den så om du slår på och av tändning flera gånger på rad?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#758581 När ja startar på morron.
Så går den, ett slag.
Sen på dan lungt.
Men om man haft, huvudströmmen av.
Å tänkt ta kväll.
Men ångrar sig.
Då går den igen, ett slag.
Roligt jippo

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#758601 Har du huvudbrytaren på plus eller jordkabeln ? Kan bli konstiga fel ibland om brytaren är på jordsidan och den är lite sliten så där är dålig kontakt när du startar. Eller så kan hyttens jordkabel vara dålig , kolla den eller koppla t.ex en hjälpstarts kabel mellan chassi och hytt och se om det beter sig lika då?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#758603 Plus är huvudbrytarn på, Mycket möjligt jorden, som det skakar å rister, när man markbereder.
kan Vara avnött. Jag kollar å testar lite.

Tack för svaren 👍

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#760196
Amatörhuggare 62 skrev:Plus är huvudbrytarn på, Mycket möjligt jorden, som det skakar å rister, när man markbereder.
kan Vara avnött. Jag kollar å testar lite.

Tack för svaren 👍


Var jordflätan, som var av.
Nu är det, en svart kabel.
50mm2 m pressade kabelskor.
Och torkarn, står still 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#761307 Den utrustning man inte har får man montera dit själv.

Kopplade bromsljuset till ett relä som aktiverar hishiften så det blir likt valtras N-auto funktion på Hitech modellerna. Med skillnaden att denna fungerar oavsett varvtal och hastighet, bara jag aktiverat funktionen.

Gjorde inte detta primärt för skogen utan mer för jordbruket där det blir en hel del fram back samtidigt som hydraulik eller lyften skall skötas. Lite svårt att samtidigt ha fingret på knappkopplingen då. Men kommer helt säkert användas även i skogen.


Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761313 Tänkt först varför rör sig kopplingspedalen, sen kom jag att tänka på de inte var en Hitech modell

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#761325 Ja det är lite fullt upp med båda händerna på höger sida både vid plöjning och frontlastarkörning när man inte sitter i en hitech

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#761425 Smart Johannes! Att man inte kommit på det där själv.. En förhållandevis enkel operation som gör stor skillnad.

Vi har samma funktion på MFn, men där måste man krångla sig in i menyn och aktivera funktionen efter varje start. Så där har den aldrig använts, trots att det är lastartraktorn..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#761433 Det där jag funderat på ibland men du gick från ord till handling! 😊 Kunde man få den att växla f/b spaken oxå så vore det fulländat, man får va lite atletiskt å växla med vänster hand när man ska ha hö hand på lastarspaken… Ni med hi tech traktorer skrattar säkert😊

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#761451 Rent tekniskt är det inga problem att lösa växling av fram back. Men jag är tveksam till dess lämplighet. För det mekaniska har inte samma känsla för om det går bra att trycka i växeln eller inte.
Detta är ju inga problem på Hitech eftersom det bara är olika lameller som aktiveras.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).