Traktorer och processorer

Val av traktor för en nybliven skogsägare

17 inlägg 6980 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av traktor för en nybliven skogsägare

89an  
#708293 Har nyligen blivit skogsägare och går nu i tankarna att införskaffa traktor och skogsvagn.
Har kollat runt lite på mestadels Valmet och Valtra.
Kan någon svara på vad det är för större skillnader på 805, 800 och 6000-serien?
Egentligen har jag inte så stora krav på märke eller så, men man är ju uppväxt med finsk kvalitet 😎 😎
Huvudsaken att det är stor hytt, fördel när man själv också är modell större.
Behöver inte vara det nyaste eller dyraste för traktorn kommer bara användas till skogsbruk, iaf som det ser ut nu.
Ca 100-200 kubik i året ska ut ur skogen per år har jag tänkt.
Har varit med farsan i skogen sedan man var liten så erfarenhet av skogsjobb finns.
Vagnen lutar åt en Hakki 4170 eller något åt det hållet
Funderar mest på traktorn nu i första hand.
Lite tips och saker att tänka på som nybliven skogsägare mottages också 😀 😀

Tack på förhand 💪



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

Elmhult  
#708304 Finns en bunt på blocket.

https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... n/94464277
$matches[2]



https://www.blocket.se/annons/skane/for ... n/94958269


1617624401_screenshot_20210405-140609.png

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

totte  
#708316
Elmhult skrev:Finns en bunt på blocket.


Kanske mindre aktuellt eftersom den frågande bor i Finland.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708318 Av de tre modellerna du nämner är de störst hytt på 505-905.
Medan 6/8000 serien har en en bättre växellåda med separat fram/back låda som jag verkligen saknade på den 805a jag hade innan.
Hytten i 6/8000 är tystare än den andra

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

lerbo  
#708371 Däremot är den 3cyl motorn väldigt trevlig och snål på diesel i 505-605 serien

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

Vardon  
#708380 Jag hade nog resonerat annorlunda och dammsugit begagnatmarknaden i närområdet och se vad man kommer över. Helst traktor och vagn i paket. Men alla de större märkena, patu, kessla, mowi, moheda etc det är ju inga dåliga grejer.

Jag är mest rädd för att de man vill ha aldrig kommer annars. Ev får man lägga en massa pengar på transporter från div hörn. Och så kommer man inte igång.

Normala gången i dessa trådar är att man har en budget på säg 300 000 Sek. Efter 5 inlägg kostar bara traktorn 300kkr och budgeten är överskriden med minst 50%.

Jag skulle säga fundera på antal hk och vilka krav du inte vill vara utan och köp det som dyker upp som är inom din budget. Sen när man kört ett tag kan man byta om man blir missnöjd.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

89an  
#708383
Vardon skrev:Jag hade nog resonerat annorlunda och dammsugit begagnatmarknaden i närområdet och se vad man kommer över. Helst traktor och vagn i paket. Men alla de större märkena, patu, kessla, mowi, moheda etc det är ju inga dåliga grejer.

Jag är mest rädd för att de man vill ha aldrig kommer annars. Ev får man lägga en massa pengar på transporter från div hörn. Och så kommer man inte igång.

Normala gången i dessa trådar är att man har en budget på säg 300 000 Sek. Efter 5 inlägg kostar bara traktorn 300kkr och budgeten är överskriden med minst 50%.

Jag skulle säga fundera på antal hk och vilka krav du inte vill vara utan och köp det som dyker upp som är inom din budget. Sen när man kört ett tag kan man byta om man blir missnöjd.



Valet av kärra i texten var att det är just finns en sådan till salu här i närheten, därför valde jag den som referens.
Har inte snöat in mig riktigt mycket ännu iaf på något/några speciella märken.
Och på samma gång som man skulle vilja satsa i lite bättre och nyare grejjor så måste man ju ändå börja någonstans med något lite mindre kanske.
På tal om Hk och olika krav på traktorn i skogsbruk. Vad bör man kolla på? Har fått för mig att 70-100 Hk typ är passligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

Vardon  
#708389 70-100 är nog rimligt. Skulle nog säga det beror mer på vad du använder traktorn till i övrigt. Spontant skulle jag säga 10hk per ton på vagnen mellan tummen och pekfingret.

Sen får du minst ett krav till per användare jag skulle säga anpassa dig efter de prylar du har. Bukplåt är ju trevligt men kanske inte livsavgörande på gammal valmet med slät undersida det ser du ganska fort.

Vändbar stol är ju trevligt men drar iväg i storlek oftast. Hur mycket vill du göra själv?

Att det finns plats för snökedjor bak eller en plan för hur du löser det

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

lerbo  
#708393 Vill du ha en skogstrakrtor för rimliga pengar köp en valmet 505- 805 2wd å kedjor eller 4wd utan, bästa hytten så slipper du ryggskott! Har du tur så hittar du en med turbin= guld i skogen!

Avatar Fallback

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708689
lerbo skrev:Vill du ha en skogstrakrtor för rimliga pengar köp en valmet 505- 805 2wd å kedjor eller 4wd utan, bästa hytten så slipper du ryggskott! Har du tur så hittar du en med turbin= guld i skogen!

Dumheter med 4wd utan kedjor, den ska ha runt om, även 2wd ska man ha styrkedjor på fram.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

Granstorp  
#708691 En traktorreparatör förklarade för mig en gång att en 4WD-traktor mår bra av att endast ha kedjor på en axel, särskilt när det handlar om lite aggressivare piggkedjor Det skonar transmissionen om det tillåts slira lite ibland...

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

lerbo  
#708703
bengt.a skrev:
lerbo skrev:Vill du ha en skogstrakrtor för rimliga pengar köp en valmet 505- 805 2wd å kedjor eller 4wd utan, bästa hytten så slipper du ryggskott! Har du tur så hittar du en med turbin= guld i skogen!

Dumheter med 4wd utan kedjor, den ska ha runt om, även 2wd ska man ha styrkedjor på fram.

Ja dumheter kan det ju va för vissa! Min erfarenhet bara!

Avatar Fallback

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708730 Då har jag varit dum länge, har inte haft kedjor på sen 2006 på då 805an och till 6550 har jag ingen som passar.
Drift på vagnen gör att jag inte saknar rasslandet på vägen o grannarna slipper knottriga byvägar

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

Vardon  
#708757 Kedjor lär man nog avgöra beroende på terräng och vinter. Första gången jag provade med fergusson och vagn med drift en utan kedjor kom jag inte ens fram dit jag skulle.

Sen har jag gärna kedjor för att kunna stanna...

Avatar Fallback

Re: Val av traktor för en nybliven skogsägare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709499
gnisten83 skrev:Då har jag varit dum länge, har inte haft kedjor på sen 2006 på då 805an och till 6550 har jag ingen som passar.
Drift på vagnen gör att jag inte saknar rasslandet på vägen o grannarna slipper knottriga byvägar

Bromsar det då, samt bra att det river lite i vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).