Traktorer och processorer

Liten traktor eller ATV? Bra märken och priser?

16 inlägg 7537 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten traktor eller ATV? Bra märken och priser?

thomasbear  
#656820 Hej,
Har köpt en liten gård med igenväxta betesängar. Bedriver gården på fritiden.

Ska köpa mig en maskin för att slå gräs och tunnare sly och undrar om en mindre traktor eller en atv med slackhack kan fungera.

Dessutom vill jag använda den till skogsavverkning för husbehov (ved) samt enklare snöplogning

Har ni tips på köp som passar behoven?

1) Inser att en mindre traktor har mer kraft än en atv men räcker en atv med slaghack ändå?

2) Om liten traktor - vilket märke ska jag gå på och hittar jag en vettig traktor (beg) under 60.000 som inte behöver servas hela tiden?

/Thomas



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

FredrikB  
#656847 Vi har en bm 400 på gården. Funkar till det mesta och krånglar aldrig. MF 135 är väl också något i samma stil vad jag förstått. Tänk på framtida behov också. Ska du ha en vedkärra med kran så kanske du vill ha ett dubbelverkande hydrauluttag om det skulle finnas vagnstyrning på vagnen. Det finns säkert andra märken i samma ålder som är driftsäkra men jag känner bara till dessa. 😀

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

Peter pinnen  
#656855 Hej det är svårt jag har en atv och en Mf 135 men om jag måste välja tar jag Mf 135 är lite rejälare för snö röjning och skogen

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

Adr  
#656886 Finns bara ett svar BM Buster 😊💪

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

JörgenO  
#656894 Jag har en 4wd Yanmar som jag är mycket nöjd med (2001d heter den)
Jag har original jordfräs samt har köpt till en slaghack som jag klipper runt gården och det fungerar jättebra.
Har även en hembygd huggarvagn med kran och elwinch som hänger på trepunktsfästet som jag är ute i skogen o hämtar 3m Björk med.
Har haft allt i 10 år ca Utan större problem (har fått byta några läckande slangar till kylsystemet.)
Filter et c köper jag från en firma i USA som är väldigt hjälpsamma.
Det jag saknar är hydrauluttag men det kan man installera.
Trepunktsfäste är klass1 så man kan koppla på många äldre små redskap som passar till t.ex Grålletraktorer som finns Liggande lite överallt.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

thomasbear  
#656931 Låter som att det lutar åt en liten traktor alla fall. Ska kolla runt efter priser på BM 400 och MF 135.

Tack för alla svar, uppskattas stort!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

thomasbear  
#656941 Var hittade du din Yanmar 2001d?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

Midgård  
#656965 Jag har både ATV, Yamaha Grizzly, och traktorer. Kan säga att i våra delar av Småland duger ATV inte till något arbete i skogen pga av sten, block och stubbar. Det är traktor som gäller. ATV duger bra till att transportera ut motorsåg, röjsåg o.d. så länge man har skaplig traktorväg att köra på. Buster 400 är en ytterst pålitlig liten traktor. Min Buster är nu inne på sitt 55:e år och har aldrig krånglat.

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

Peter pinnen  
#656970 Så är det bm eller Mf spelar ingen roll bra traktorer och driftsäkra kolla bara så dom har hög och låg växel och diff

Avatar Fallback

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

Avslutat-02  
#656971 Oavsett märke och modell så behöver de ha:
Fett
Nya filter
Ny olja.
Allmän översyn.

El system är det som mest krånglar vart efter maskinen kommer upp i ålder..
En maskin som är skött är i oftast bra skick om man bara sköter allmän översyn och service..

Skulle inte heller välja bort, zetor, david brown, valmet, case, new holland, Ford m,fl utan kolla skick och budget..

Ibland kan en billig traktor med lite att göra vara en riktig kanon affär istället för en dyr traktor med dolda fel...eller utnötta delar...

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor elker atv? Bra märken och priser?

JörgenO  
#656984
thomasbear skrev:Var hittade du din Yanmar 2001d?

Jag köpte min av Oscars minitraktor. Han var bra och mycket hjälpsam.
Tyvärr är inte hemsidan uppdaterad sen 2016 så jag vet inte om firman är aktiv längre.
https://minitraktor.wordpress.com/traktornytt/

Avatar Fallback

Re: Liten traktor eller ATV? Bra märken och priser?

axwell  
#656991
JörgenO skrev:Jag köpte min av Oscars minitraktor. Han var bra och mycket hjälpsam.
Tyvärr är inte hemsidan uppdaterad sen 2016 så jag vet inte om firman är aktiv längre.
https://minitraktor.wordpress.com/traktornytt/


Jodå, Oscar finns kvar och är aktiv men under: https://hallant.se/kategori/skog

Köpte min Kranmanvagn där, kommer nog att handla där fler ggr då han är bra att ha att göra med.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor eller ATV? Bra märken och priser?

hallingland  
#658825 Kan bara bekräfta, jag köpte min Yanmar av Oscar 2012 och den funkar fint. Oscar har varit hjälpsam runt olika frågor sedan dess.

1596060547_yanmaren.png


Här i Orust backiga terräng är det gudomligt med 8 hjulsdrift. Att 17 hk kan vara så starka har imponerat mig många gånger.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor eller ATV? Bra märken och priser?

Elmhult  
#658833 Kör själv med en Volvo T-425, Krabat. Ärvd från farfar. Otroligt smidig och duger till nästan allt. Skulle jag inte haft den hade jag kunnat tänka mig en Buster eller 135 eller kanske tom en 430. Om jag hade spenderbyxorna på mig kanske en mindre Branson som Traktorimport säljer. 👍

Avatar Fallback

Re: Liten traktor eller ATV? Bra märken och priser?

Heba  
#681675 hallingland, det ser ut som ett smidigt litet ekipage på bilden, men har du ventilpaketet på vagnen när du kör kranen? Blir väl bakvänt och lite risky business då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).