Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490359 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#538304 Men visst lutar det även från pedalerna och bak innan sista "backen" upp?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

molnia  
#538307 Åtminstone gör det det i x05 serien. Golvet är inte helt i våg men minns inte hur mkt...

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#538308 Jeg tok vinkelslipen fatt og kappet ut gulvet helt bak så det ble samme vinkel som resten av gulvet,mye bedre for meg med lange bein.det blir trangt å komme til lufteskruene til bremsene bakfra,det løste jeg med luker innenfra,da kan jeg lufte bremser alene også om det skulle være nødvendig.kan legge ut et bilde her senere idag.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#538313 Bilder säger man inte nej till. 🙂

Höjdskillnaden är ju lätt att kolla med ett vattenpass, om traktorn står i våg, och om någon har lust.😉

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#538337 Ser nå at jeg la inn bildene i 12 tonns tråden,men du finner de der :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

totte  
#538357 Länk till Førlands bilder: Førland - 12 tons skogsvagn med drift.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#538360
JohannesG skrev:Höjdskillnaden är ju lätt att kolla med ett vattenpass, om traktorn står i våg, och om någon har lust.😉

Det er ju helt marginalt, kan vel inte skilja mer enn några cm framme vid pedalerna til bakgolvet.
Det er ju inget man märker av i praksis, annat enn att man ser att det lutar lite när man står på utsidan och kollar golvet.
Men om någon orkar mäta, så får vi ju veta. :wink:
För min del var det viktigaste att fiksa så jag kan svänga stolen rundt i et moment, och det funkar bra nu.
Benen kan man sitta fint med i 90 grader både frammåt och bakåt, så i praksis upplevs golvet som plant.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#538382 Har inte tänkt på höjdskillnaden så mycket i de jag provsuttit heller. Men på bilder brukar det se ut att vara en del.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#538393 Körde hem en säck ved så passade på att kolla golvet på samma gång. Så här i 6550

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#539014 Köra med pallgafflar var en utmaning med dessa traktorer, att ta en pall i marknivå blir helt i blindo! Nån som testat att underlätta med en spegel eller kamera?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#539025 Jeg har bred laster så jeg ser venstre gaffelspets,må ha gaflene nesten rakt ned å tilte opp samtidig som ned og kjøre inn i pallen,langt ifra optimalt men det går,Grannen sin 6400 med smal laster er helt umulig å se gaflene

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#539088 Min lastare är nog smal då, ca 5-7cm mellan huv å lastare i framänden...

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#539862 Ja kamera hjälper. Jag har en monterad i grillen (högt upp).
Sedan för att nå i högre nivå gjorde jag ett projekt där en kamera sitter på en stegmotor i lastarens tilt-länk (så den håller sig rätt plant när man höjer/sänker. Regleras av en liten mikrodator (Ardunio Micro) i hytten.

(grill-kameran syns inte i bild, är uppe i det mörka av grillen)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540497 En stunds pyssel med att byta lampor i instrumentbelysningen mm.
Blev lite irriterad när sista lampan dog och jag inte såg varvräknaren längre....
Blev lite förvånad när lampan i LCD displayen skulle bytas o de inte fungerade med en 4w, den bara glisde lite.
Efter mkt letande efter hittades en 2w på fjärde stället o då fungerar riktigt

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#540526 Jeg har skrudd ut plasten over sikrings brettet,da kom jeg opp med handen å fikk ut pærene,men det var ikke enkelt. :((

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).