Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497497 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#528804 Jag har inte upplevt att de jag kört skulle vara trög växlade varken som nya eller med 6-7 tusen timmar

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#528855 [emoji4]Jo visst är det 3 snabbväxlar men nån gång ska man ju förbi 3an oavsett, antingen vid upp- eller nedväxling. Det påstås att hitech förutom att det är kopplingsfri f/b och elkoppling oxå i övrigt har annorlunda växellåda som är mer lättväxlad. Fram back tycker jag inte är ngr problem det är främst när 3 an ska i då går det inte varva ur 2an å sedan få i 3an utan att tappa så mycket fart att det slirar mycket i turbinen, samma vid nerväxling från 4an när de går uppför.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#528873 Jo, gissar at det er från 2an til 3an det känns mest, då det er ganska stor skillnad i fart på dessa två växlar.
Varvet ramler ofte från ca 1800rpm och ner til ca1200rpm innan man fått i 3an, och dette blir lågt om man har tung last.
Och med otur så får man nästan volda växelpetaren i (så det skrapar på kugghjulen), så det inte stanner helt upp.
Men man lär sig ju lite med tiden, själv brukar jag alltid ha i en växel som jeg vet traktoren orkar med i et uppförslut, och sen ökar jag bara upp eller ner med snabbväxlarna, så jag slipper göra nån manuellväxling.
Er det plant och utan tung last, så brukar växlingen funka skapligt, men det tar lite tid att byta växel, och då spesielt från 2an til 3an, sen det er stor fartskillnad på dessa.
Så utan snabbväxlar skulle man bli rett trött på denna växellåda.
Vid skogskörning brukar jag nästan bara M serien och altså låga hastigheter, så då spelar det inte så stor roll.
Det er som sagt vid transport vid tung last och H serien, detta kan vara lite krångligt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#528877
JohannesG skrev:Det förklarar delvis varför du alltid lovordar turbin 😉

Och en annan fråga kommer då givetvis från mig; Är det samma på 8X50?

Har inte märkt någon skillnad mellan 6400 och 8050 har inte varit varken svårväxlade eller tröga att växla har inte upplevt det en enda gång på ca 13000 timmar i icke hitec modell så nog måste det bero på något att det är problem för vissa .
Att varvtalet skulle falla till 1200 innan man fått växlat kan jag inte förstå med 8050 och 22-23 ton last har jag troligen 1700-1800 varv efter jag växlat upp till 3an
Senast redigerad av valtra mega ons 17 okt 2018, 17:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#528906 Har inte heller upplevt nån skillnad i tröghet mellan växlarna varken på 6 el 8000 serien el på dom med hitec
Men kan ju ha med en dålig synkring och göra för dom är lite känsliga på om man rycker en massa i spaken.
Och det där med att man skall aldrig sitta och hålla i växelspaken men det gäller ju alla inte bara för Valtra
Förrsten du har inte lossat länkaget och känt på spaken så det inte är nåt när man för den mot 3ans läge som kärvar?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#528939 Kan man inte bara växla när traktoren står still, för att kolla om nåt karvar?
Om jag står still och lekar med växelspaken, så er det lugnt att växla.
Dessutan har jag kanske varit vel kritisk, för normalt funkar det ok, men det er när det går tungt uppför och man vil växla snabbt som jag tycker den er trög.
Min 5år gamlare lill valmet er mycket mer lettväxlad. Dock er detta en enklare låda och färre växlar, så inte direkt jamförbart.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#528954 Experten säger (inte jag) det är väldigt små (klena) synkringar i Mezzo serien så detta får vi leva med vi som kör dessa, sluta med att experimentera olika oljor

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Hanses_Enånger  
#528972 Fick höra samma svar redan på nån sorts nytraktorenkät när jag klaga över tröga växlar

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528973 Lantmännen har väl kört med Hybran i växellådan, den delar ju olja med hydral och de våta bromsarna så oljan blir en kompromiss .

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Hanses_Enånger  
#528977 Japp den har våran gått på sen ny.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Hanses_Enånger  
#528978 Däremot har jag bytt själva plasthandtaget i alla spakarna två ggr även den till pto. Nån som känner igen detta? Det är alltså en hishift powershift Så Det är ju en del hål i knopparna men så klena trodde jag inte borde vara.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528983 Spakskallarna är väl inte de mest hållbara, vet inte om de äldre vinklade är sämre än de nyare lite rakare.
Har sett att mina från -00 i 6550 börjar spricka så jag fick tejpa den ena härom veckan

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#529054
Bert1 skrev:Har inte heller upplevt nån skillnad i tröghet mellan växlarna varken på 6 el 8000 serien el på dom med hitec
Men kan ju ha med en dålig synkring och göra för dom är lite känsliga på om man rycker en massa i spaken.
Och det där med att man skall aldrig sitta och hålla i växelspaken men det gäller ju alla inte bara för Valtra
Förrsten du har inte lossat länkaget och känt på spaken så det inte är nåt när man för den mot 3ans läge som kärvar?

Jag känner igen mig väldigt mycket i det som Stegmaster beskriver. Jag vet ju inte hur gubben som hade traktorn innan mej körde men vid normalt slitage borde de ju tåla mer än 2500h. Ska kolla länkaget men det känns ju att det skrapar eller inte kuggar i rätt om man tvingar i växeln vid högre varv å stillastående går det lätt. Har alltid varit hybranolja i traktorn och jag har nyligen bytt. Märker ni nån skillnad på varm å kall olja? Hur mycket jobb är de å byta synkring, de är till å riva hela lådan antar jag?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#529089
Hanses_Enånger skrev:Däremot har jag bytt själva plasthandtaget i alla spakarna två ggr även den till pto. Nån som känner igen detta? Det är alltså en hishift powershift Så Det är ju en del hål i knopparna men så klena trodde jag inte borde vara.

Jo några har man ju bytt på olika traktorer.Då håller dom nyare knopparna bättre och dom går att sätta dit man får borra och gänga 2 nya hål
Är ett grövre rör till spaken när det är dom nya knopparna men det går ändå

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#529090
källefall8 skrev:
Bert1 skrev:Har inte heller upplevt nån skillnad i tröghet mellan växlarna varken på 6 el 8000 serien el på dom med hitec
Men kan ju ha med en dålig synkring och göra för dom är lite känsliga på om man rycker en massa i spaken.
Och det där med att man skall aldrig sitta och hålla i växelspaken men det gäller ju alla inte bara för Valtra
Förrsten du har inte lossat länkaget och känt på spaken så det inte är nåt när man för den mot 3ans läge som kärvar?

Jag känner igen mig väldigt mycket i det som Stegmaster beskriver. Jag vet ju inte hur gubben som hade traktorn innan mej körde men vid normalt slitage borde de ju tåla mer än 2500h. Ska kolla länkaget men det känns ju att det skrapar eller inte kuggar i rätt om man tvingar i växeln vid högre varv å stillastående går det lätt. Har alltid varit hybranolja i traktorn och jag har nyligen bytt. Märker ni nån skillnad på varm å kall olja? Hur mycket jobb är de å byta synkring, de är till å riva hela lådan antar jag?

Då är det nog risk för en dålig synkring
Är den lilla skillnaden mellan kall/varm men visst här nere är det ju oftast inte så kallt på vintern
Ja lådan måste ju isär är nog risk man får dela den med men har inte riktigt koll

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).