Traktorer och processorer

Naarva S23C, erfarnheter?

65 inlägg 40372 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

frågande och vetande  
#494293 Tack ska ni ha :-bd blir till att ringa och fråga efter en hos åf.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#494310 Fick ej hellre med någon nyckel men använder en 11 tolvkantshylsa istället.

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

Ön 51  
#515634 Hej.
Har precis köpt en Naarva S23C med bluetoth mätning, ska bli intressant att se hur den funkar på min Valtra A83 (Anders Skördare).
Tacksam för lite tips och råd.
Ön 51

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

frågande och vetande  
#522688 Någon som kan hjälpa mig med en snabb fråga angående vad det är för svärd och kedja som sitter på s23?? Ska åka inom och köpa kedjor imorgon och har glömt kolla efter vad det är för något som sitter på...maskinen är 6 mil härifrån :sad:

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#525736 Kan man mata aggregatet med 225 bar utan att det tar skada? Naarva uppger 200 bar max tryck men det torde nog vara med säkerhetsmarginal.

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stegmaster  
#525792
valtra a 72 skrev:Kan man mata aggregatet med 225 bar utan att det tar skada? Naarva uppger 200 bar max tryck men det torde nog vara med säkerhetsmarginal.

Du får inga garantier av mig, men jag har kört med övertryck sen min var ny år 2005.
Dock har jag Naarva S25 (med klipp, altså ingen sågenhet).
Förra grävaren gav 220bar och den jag kört med senaste 5 åren har 206bar.
Lite marginal er det nog, men flera funktioner er vel tryckstyrda ventiler, så lite osäker er jag, men själv har jag inte haft några problem med mitt S25.
Men som sagt så gir jag inga garantier. 8)

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

moiam  
#539615 Vi har en S23C hemma på prov till vår Malwa 560F och det går jättebra, men en sak jag funderar lite på är kjedjesmörjning en. Den smörjer ju med hydraulolja. Någon som har mer info på det? Går det att bygga om till separat smörjning? Jag kan inte köra den på hydrauloljan. Då blir ert inget med den..

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#552469 Ska börja köra naarva s23c i morgon på Mini bruunetten. Ska försöka få någin till att filma. Har inte lyckats hitta någon info om kedjan eller svärdslängden hos tillverkaren. Någon här som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

Blivande snickare  
#552475 @stegmaster kör väl en s23c på minigrävaren å kan kanske hjälpa? :)

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stegmaster  
#552516
Blivande snickare skrev:stegmaster kör väl en s23c på minigrävaren å kan kanske hjälpa? :)

Nope, jag har et S25 med klipp, och detta skjilar sig endel från S23C.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

Blivande snickare  
#552535
stegmaster skrev:
Blivande snickare skrev:stegmaster kör väl en s23c på minigrävaren å kan kanske hjälpa? :)

Nope, jag har et S25 med klipp, och detta skjilar sig endel från S23C.

Aa fan så var det! My bad :oops:

Men @Mannfolk å @svampbob hade iaf s23c på bävern! :smile:
Så dom kan nog inskjuta lite info.

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

svampbob  
#552537
Blivande snickare skrev:
stegmaster skrev:
Blivande snickare skrev:stegmaster kör väl en s23c på minigrävaren å kan kanske hjälpa? :)

Nope, jag har et S25 med klipp, och detta skjilar sig endel från S23C.

Aa fan så var det! My bad :oops:

Men @Mannfolk å @svampbob hade iaf s23c på bävern! :smile:
Så dom kan nog inskjuta lite info.


Det stämmer jag svarade Stenberg i en annan tråd. Jag vet att jag har ett nytt svärd till Naarvan liggande där hemma och att det svärdet är en storlek längre än det jag har på Ketoaggregatet.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#552660 fick detta svar av tillverkaren idag:

specification of sword length is 48 mm (Motofläns 2/48/16"/HM216-80)
chain type (Stihl RMH Motokedja 2/58).

Skiljer infästningarna mot sågmotorn eller är det alltid samma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#552669 grävt lite till beteckningen ska nog vara HM2-16-80. Beteckningen motsvarar GB bars som gör i titan. http://www.gbforestry.com.au/store/harv ... 0-2-detail

HM2 är infästningen som motsvarar Oregon 482HSFM104

https://www.oregonproducts.com/en/404%2 ... 482hsfm104
enligt denna sida:
motsvarar den också iggesund:
2701-48, BL2701-48

eller Flex 248M2

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#552686 Jag använder både 42 cm och 48 cm svärd, 42 svärden har 1,6mm kedjor med 53länkar och 48 svärden har 2mm kedjor med 58länkar. Jag inbillar mig att det går lättare att kapa med de kortare svärden med smalare kedja. Kapar från två håll på de grövre träden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).