Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 499350 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#500123
alias skrev:
källefall8 skrev:IH’n med XL hytt har hängande pedaler och hydraulisk koppling, den går extremt mycket lättare än 6x00 serien. Går det att göra nåt åt valtrakopplingen? Visserligen använder man ju knappkopplingen en del men den är inte nåt mekaniskt underverk den heller. Just den tungtrampade kopplingen är nog det som stör mig mest på en annars väldigt bra traktor. Trodde det var min som kärvade...


Vad är det för årsmodell och modell?

Jag upplever inte 6200:an från -99/-00 som tungtrampad - använder nästan aldrig den elektriska knappkopplingen.

Jag har dock provkört en tidigare årsmodell av 6400 som jag upplevde som betydligt tyngre att trycka ner.

MVH
Alias


Den jag jämförde med är en 6200 från -05

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#500124 Har läst lite nu, och det verkar vara samma 330mm diamter koppling til alla 6000 serien, redan från tidliga 6100 och uppåt, sen vidare med 6200 och uppåt til 6800 från modeller år 2001..................
Så det verkar som det varit 330mm koppling på alla 6000 serie från start til slut.
6050 serien (hi.tech) er det kanske annorlunda, åtminstone er det 350mm från 8050 och uppåt.

Men hur er det med hi- shift?? finns det inte något som dras med av detta när man kopplar manuelt med foten???

Tycker hur som helst man kan slå fast att kopplingspedalen inte er den lättaste, och självklart tyngre enn nya traktorar i dag, men endå inget som skulle vara avgörandet för att köpa eller inte.
Utan att jag vet, så skulle jag tveka på om Valmet var betydlig värre enn samtidiga traktorer.
Visst kan säkert skilja lite, men inte mycket gissar jag.
Sen blir det nästan om omöjligt att få ett vettigt svar, då vi alla har olika referanser på va som upplevs som tungt/lett.
Hadde man haft tillgång til siffror så vore det enklare, men verkar svårt att få fram.
Står något i värkstadboken til dom tidligaste 6000 serien, men vet inte riktig va som menas med "urkopplingskraft", er det själva kopplingen eller er det mätt på pedalen?? :oops:

1519552765_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#500128 Kan det vara vajer eller nån led som kärvar och som ska smörjas? Nån som vet?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500132 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#500297 Hishift mekanismen blir ikke dratt med når du bruker pedalen,sku ut plastdekselet over sikringene så ser du hvordan det fungerer,vanskelig å forklare.men er enig i at den er i tyngste laget .min nabo har 94 mod 6400,den er mekanisk med wire ned,den er litt lettere.jeg har hydraulisk med slavesylinder i koplingen.noe kan du justere under pedalen på en skrue m12,19 fastnøkkel men justerer du formye så returnerer ikke pedalen.mekanismen går over senter på en måte.står noe om dette i instruksjonsboka tror jeg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#500325
stegmaster skrev:6750 har maks hk (105) vid 1800rpm och maks vridmoment vid 1150rpm (530nm)
Detta enligt konedata.

Grattis til traktoren. :-bd

Det negativa med lågvarvare är att hydraulpumpen oxå snurrar saktare ..😐

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#500328
Blondin 750 skrev:Precis som stegmaster skriver så måste det ju skilja på storlek på kopplingen, och någonstans är ju skillnaden, frågan är väl bara mellan vilka modeller och eventuellt årsmodeller. Är det någon som har koll på detta? Vill minnas när jag körde Valmet i slutet på 80-talet så upplevde jag 605 (3-cyl) som mycket mer lättrampad än 805 (4-cyl). Kan det varit så att skillnaden var just mellan 3-cyl och 4-cyl?

805 hade större koppling än tex 705 6000 serie inte samma

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#500329 805 samma bakdel som 905

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#500330 Min 6650 hitech trafik har samma bak som 8000 serie

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Benny Nilsson  
#500331 Skulle vara intressant med ett litet (högst ovetenskapligt) test av olika traktorers kraftbehov på kopplingspedalen!
Tänker mig en analog badrumsvåg mellan fot och pedal eller liknande. Inget exakt, men vi har något att diskutera runt iaf. Jag med min 6200 tycker också att kopplingen går jättetungt mot vad jag minns att tex John Deere av samma årsmodeller gjorde när jag körde i lantbruk. Däremot så använder jag den ju väldigt lite då jag har knappkoppling.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500332
Forestboy skrev:
stegmaster skrev:6750 har maks hk (105) vid 1800rpm och maks vridmoment vid 1150rpm (530nm)
Detta enligt konedata.

Grattis til traktoren. :-bd

Det negativa med lågvarvare är att hydraulpumpen oxå snurrar saktare ..😐

Har för mej något är gjort på lågvarvsmodellen för att få samma flöde vid vid de lägre maxvarvet, typ större pump eller annan utväxling

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#500336
Benny Nilsson skrev:Skulle vara intressant med ett litet (högst ovetenskapligt) test av olika traktorers kraftbehov på kopplingspedalen!
Tänker mig en analog badrumsvåg mellan fot och pedal eller liknande. Inget exakt, men vi har något att diskutera runt iaf. Jag med min 6200 tycker också att kopplingen går jättetungt mot vad jag minns att tex John Deere av samma årsmodeller gjorde när jag körde i lantbruk. Däremot så använder jag den ju väldigt lite då jag har knappkoppling.

Det låter som en jättebra idé! :-bd Dock blir nog badrumsvågen klumpig, men det kanske går på något sätt.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#500340
gnisten83 skrev:
Forestboy skrev:
stegmaster skrev:6750 har maks hk (105) vid 1800rpm och maks vridmoment vid 1150rpm (530nm)
Detta enligt konedata.

Grattis til traktoren. :-bd

Det negativa med lågvarvare är att hydraulpumpen oxå snurrar saktare ..😐

Har för mej något är gjort på lågvarvsmodellen för att få samma flöde vid vid de lägre maxvarvet, typ större pump eller annan utväxling

Kan vara men vill minnas jag hängt upp mig på pumpkapasiteten förut. Hade typ alla på prov slutet på 90 talet.. innan det blev 6650 [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Forestboy  
#500341
Forestboy skrev:
gnisten83 skrev:
Forestboy skrev:[quote="stegmaster"]6750 har maks hk (105) vid 1800rpm och maks vridmoment vid 1150rpm (530nm)
Detta enligt konedata.

Grattis til traktoren. :-bd

Det negativa med lågvarvare är att hydraulpumpen oxå snurrar saktare ..😐

Har för mej något är gjort på lågvarvsmodellen för att få samma flöde vid vid de lägre maxvarvet, typ större pump eller annan utväxling

Kan vara men vill minnas jag hängt upp mig på pumpkapasiteten förut. Hade typ alla på prov slutet på 90 talet.. innan det blev 6650 [SMILING FACE WITH SMILING EYES][/quote]
Lågvarvaren har samma bak som trafik men gick dock 45 då den varvar mindre..

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

H-P  
#500344
gnisten83 skrev:
Forestboy skrev:
stegmaster skrev:6750 har maks hk (105) vid 1800rpm och maks vridmoment vid 1150rpm (530nm)
Detta enligt konedata.

Grattis til traktoren. :-bd

Det negativa med lågvarvare är att hydraulpumpen oxå snurrar saktare ..😐

Har för mej något är gjort på lågvarvsmodellen för att få samma flöde vid vid de lägre maxvarvet, typ större pump eller annan utväxling


Valtras lågvarvstraktorer har en 90 liters pump i stället för 73 som satt på dessa modeller vid den tiden, de har också annan pinjong och kronhjul 50km/h.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).