Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284876 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Forestboy  
#499072
stegmaster skrev:
Førland skrev:stegmaster,hvis det er hydraulikk olje som lekker ut må simmerringen i pumpen være dårlig,det skal ikke komme hyd.olje ut.

Ja det skulle jo ikke lekket noe i det hele tatt, uansett hva det er for olje.
Men det er så lite at jeg gjør ikke noe med det foreløpig.


Slik ser det ut på min Snurra, med luftingen där du har nivåglaset och nivåglaset sitter langt ner på växelen.
Kan vel inte vara 1l iolja där nivåglaset er???

1515881528_p1020779.jpg

Nivå glaset ska vara högre upp och luftväntilen högst upp vart man fyller på olja. växeln går vända 180 grader men man ska flytta nivåglaset..

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#499131
Forestboy skrev:
snurra skrev:
DSC_2380.JPG
Så där, då var det lagat [emoji2]

Så det går att koppla pumpen utan att ta bort skyddet för pto på valtran?


Den skruvar man bort under tiden man kör med pumpen

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Forestboy  
#499168 Gissar det, bara att jag hittar ingen insexnyckel, får handla i morron 😀

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#499180
Forestboy skrev:Nivå glaset ska vara högre upp och luftväntilen högst upp vart man fyller på olja. växeln går vända 180 grader men man ska flytta nivåglaset..

Nja, det står att den ska fyllas med 1 liter olja, och det blir helt fel mot var nivåglaset sitter.
Luftväntilen skulle nog vore helt i topp (men det finns inte plats där), så dom satt dit den där nivåglaset nog skulle vore.
Sen uppgir Weimer olika oljevolum alt efter hur man vrider växelen.
Min växel står som den til höger i denna bild, och skulle ju fyllas med 0,52l, men det er klistermärke som säger den ska fyllas med 1 litar. (kan det skilja så mycket som ca0,5l bara för att det er en annan tillverkare?? Dom ser ju snarlika ut alla dessa växler tycker jag :o )

1519078187_uten_navn.jpg



Som syns på bilden av min växel er det inte plats för luftaren upp på toppen, så de satt den på sidan(var troligast nivåglaset skulle vore, när man ska fylla 1l.
Nivåglaset sitter som syns nästan helt nere, så gissar det vore lagom om det skulle vore 0,3l olja där.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#499466 Hallå.
är det någon er som har en fördelningsventil Danfoss OLS 120 till sin Kesla ?
Jag har en sådan och har snabbkoppling på tryckslangen till stegmataren och fast förskruvning till tank dvs ingen snabbkoppling.
Hur gör ni när ni lyfter av stegmataren och bara ska köra med vagn o kran...klarar snabbkopplingen at hålla tätt då den lär få konstant flöde på sig hela tiden?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Robertberg  
#499468
stegmaster skrev:Som syns på bilden


Offtopic, men dina lyftarmar ser väldigt slitna ut, som att de körts nerkörda i asfalten? Det felar material precis där mesta belastningen blir.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#499493
Robertberg skrev:
stegmaster skrev:Som syns på bilden


Offtopic, men dina lyftarmar ser väldigt slitna ut, som att de körts nerkörda i asfalten? Det felar material precis där mesta belastningen blir.

Ja, det har du helt rett i, har inte sett detta själv för du säger det nu. :surp:
Nåja, den kommer gå endast som skogstraktor i hela min tid med den (altså som dragare til skogsvagnen), så det er ju egentlig lungt, men det går vel annars svetsa på lite nytt stål där, eller byta den yttarsta delen av lyftarmen i värsta fall.
Tycker dock det verkar långsökt att tidligare ägar har kört med armerna i backen, utan dom kanske haft et redskap var koplingen vore trång, så dom tatt fram vinkelslipen. :???:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#499499 Syns ju när du sänker armarna om vinkeln stämmer mot marken. Om du inte ska använda armarna, varför plockar du inte bort dom?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Robertberg  
#499500 Ja jag tror på vinkelslipen, för de når inte ner i marken.
Eller jo kanske möjligen om man sänker max och sen drar ut teleskopen 🤔
Måste även säga att jag tycker den trepunktslyften är överlägset mest användarvänlig, när du kan ändra både längd och höjd med hjälp av de teleskopiska lyftarmarna. Fångstkrokar gillar jag inte.. :???:

Som Johannes sa, du kanske skulle plocka bort dom? Men gissar du vill kunna koppla snöredskapen om andra traktorn krånglar.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#499504
Robertberg skrev:Som Johannes sa, du kanske skulle plocka bort dom? Men gissar du vill kunna koppla snöredskapen om andra traktorn krånglar.

Just precis så er det.
Om jag skulle ha otur å få stopp på andra valmet som går i snösvängen, så vil jag ha möjlighet att snabbt vara igång med 6400`n.
Det var just derför det blev pump på kraftuttaget och inte LS pump med k.axel, så jag skulle slippa montera bort dragarmerna.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

4bikes  
#499523 Jeg har valgt å bare ta bort løftestengene. Så har jeg bundet opp trekkstengene med et godt tau. Dermed er de ikke i veien for dragbom eller slanger, og det tar 5 minutter å sette løftestengene på plass igjen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#499534 jag gör samma som 4 bikers med lyftarmarna

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#499536
4bikes skrev:Jeg har valgt å bare ta bort løftestengene.

Ja, om jeg ikke hadde hatt hydraulisk løftestag på høyre side så kunne det vært et alternativ.
Det hydrauliske løftestaget er heller ikke koblet på de hydrauliske kopplingen bak, men direkte på ventil under traktoren, så det er litt mer arbeid med dette.
Min tanke er at om jeg får stopp på brøytetraktoren f,eks kl 04,00 om natten og må bytte til denne 6400, så vil jeg det ska så hurtig som mulig.
Er nok arbeid bare å koble fra selve vogna (pumpe på pto, 5 hydraulikslanger og 3 el. kontakter, hvor alt kanskje er frossent, da begge traktorene står ute), om en ikke skal begynne å bygge ihop 3 pkt. også.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

4bikes  
#499552 Ja, hydraulisk løftestag kompliserer selvfølgelig.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#499609 Förstår då mycket väl att du låter armarna sitta kvar. För oss är det nästan samma med skillnaden att den traktorn alltid används till snöröjningen. Har visserligen ingen slunga, men en bakvikt är ett måste för att det ska gå stabilt på vägen.

"Tar bara 5min"
Jo men 5+5=10. 5+5+5=15 och så vidare. Även om de enskilda momenten tar kort tid så kan det tillsammans bli lång tid. Och då är det viktigt att jobba effektivt med så få moment som möjligt. Det sagt så har vi mycket att förbättra där, men vi jobbar på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).