Traktorer och processorer

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

97 inlägg 24595 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467702
gnisten83 skrev:Hittade ingen bra på mohedan men de är gjort likadant på denna Utnäs vagnen

Hittade lite bilder själv.
Hur mycket jobb är det att modifiera draget själv tro? Vet att någon här på forumet gjort det. Hur blir hållfastheten på denna typ av drag jämfört med vanligt? Är visserligen bara en kort bit det handlar om.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467710 Kan faktiskt vara en bra lösning är nog inte så mycket jobb med det med tanke på vad du ska göra med den nya bak delen som du ska ha på din vagn

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467711 Ytterligare en fundering jag har är om det går att göra ett specialdrag för skogsvagnen som är något längre än hitchkroken men inte i närheten av så långt som lantbruksdraget. Kroken sitter ju bara instucken i ett hål med en sprint igenom. Är dock osäker på vilken låsning/stängning som skulle användas vid öglan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467714 Jo det vore ju kostnadseffektivt.
Kolla in militärdragen

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467715
Bild

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467719 Den konstruktionen blir nog rätt stabil för profilen blir som en triangel neråt när de nedre plattjärnen bygger in dragöglans fästhylsa fast det stjäl några cm frigång vid draget

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

källshult  
#467725 Jag flyttade ut min hitchkrok 70 mm men det var för jag hade andra problem och det ser man på den bilden som skogsdraget sitter på mf . Draget på vagnen har gått imot hydraulcylinder till hitchkroken

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467753
Slurfi skrev:Jo det vore ju kostnadseffektivt.
Kolla in militärdragen

Den kroktypen ser intressant ut. Får se vad det blir. En utflyttning på 10cm tror jag skulle göra väldigt mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467766 En snabb skiss, har inte mätt exakt hur det passar. Men vad tror ni om denna?

EDIT: blir med största sannolikhet för klen för att tåla negativa kultryck.
Senast redigerad av JohannesG lör 12 aug 2017, 20:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467799 Tänk på att de kan bli högt tryck uppåt om du kör över en hög sten/stubbe som trycker vagnen uppåt vid draget eller använder stödben

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467803 Ja det är ju det som är det kluriga att draget måste tåla ganska stor belastning även uppåt. Har inga stödben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467833 Den här typen borde nog bli starkare. Vad tror panelen om den? Har något liknande som sätts längst ner i toppstångsfästet vid körning av lastbilskärra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467844 Militärdraget som slurfi visade viker flärpen mot dragets infästning och har fast led i toppen och sprintas under sen som säkerhet

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#467849 Vet inte om det går att få plats med att den viker bakåt. Får kika lite mer på detta. Ser ut som att när draget lyfter vill flärpen mot kroken och den kan inte komma förbi denna därmed en säker låsning. Sedan är väl också tanken att man skall kunna backa mot kärran och att den stänger själv så man bara behöver sätta i låssprinten? Vet inte heller hur bra konstruktionen funkar när man skall plocka upp draget, som man gör med hitchen.

Första skissen jag gjorde blir ju läppen som en hävarm = inte en bra konstruktion. På andra skissen tror jag inte samma hävarm infinner sig, blir mer ett rakt lyft uppåt. Borde vara bättre, men frågan är om det är bra nog.

Var är @molnia med alla sina listiga idéer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

molnia  
#467851 På festival =)) :D :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).