Sida 1 av 2

Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 01:38
av Niking

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 03:17
av th
Jo, livet är bra torftigt utan Fourierutvecklingar och partiella differentialekvationer :grin:

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 10:17
av Mangan
Man kan alltid trösta sig med Laplacetransformer.

Men jag tror nog att man måste vara ganska säker på procent tex för att inte göra fel val. Och det är lurigt.

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 11:08
av haggloader
Ni pratar konsum-mattematik…!! (Kunskap som behövs så man inte blir lurad på affären.)

Det är dock viktigt att kunna använda formella definitionen av gränsvärde (Epsilon-delta) och Riemannintegration.

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 14:38
av Bengt.Svensson
trislc skrev:Hasse Alfredsson förklarade en gång att allt han lärt i skolan bara var onödiga saker, utan någon nytta i vuxenlivet - särskilt matte.

Exempelvis Pythagoras sats; Han hade aldrig någonsin träffat på en hypotenusa i verkligheten - och definitivt aldrig någon som det var kvadrat på!

Jag kan skriva under på det mesta man lär sig i skolan är onödigt att lära sig, problemet är att man inte vet i förväg vad det är man inte behöver veta. Om man tittar på "Lyxfällan" känns det inte som matematik är problemet utan ekonomi och självinsikt.

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 16:45
av totte
Läraren: Det gick inte alls bra för klassen i matteprovet, över 30 procent var underkända.

Eleven: Men magistern vi är ju bara 25!

----

Ett, två, tre, många

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 18:07
av Uvskogen
Jag har haft förmånen av att ha haft matematiklärare som alltid vart mer kompetenta än vad som krävts. Det har gjort att jag lärt mig en massa matematik, men också förstås för att jag gick en sån utbildning som krävde det. Men visst har man mycket nytta i vardagen, inte minst sen jag blev med skog.
Senast var när jag skulle räkna ut volymen i skopan, före det höjden på ett träd bara för att ge några exempel. :smile:

(Inte för att var allt för nördig, men det är rätt häftigt att kunna räkna ut när en rödspätta-filé är färdigstekt, dvs uppnått en viss given temperatur i mitten.)

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 18:47
av dexter
ja, dom uppfann ju inte miniräknaren för att den ska ligga i skåpet..

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 19:35
av th
trislc skrev:
totte skrev:Läraren: Det gick inte alls bra för klassen i matteprovet, över 30 procent var underkända.


Dålig lärare som inte sätter sig in i elevernas kunskaper. Han hade blivit tydligare om han sagt:

"3 procent av 10 är underkända - typ."

En sån mattelärare som räknar fel med en faktor 10 skulle inte jag vilja ha :mrgreen:

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 19:48
av Mangan
Matteläraren var ju bra, ingen blev underkänd! :D

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: sön 06 feb 2011, 23:59
av Niking
När jag var 5-6 år gammal, så tog farsgubben med mig på en rundtur till kyrkogårdens gravstenar och frågade mig följande: "NN föddes 1865 och dog 1938. Hur gammal blev NN?" Så lärde jag mig räkna innan jag började skolan.

När jag var ca 12-13 år, så frågade farsgubben mig följande: "Tänk på ett tal, ta talet gånger sig självt och lägg till 15, så får du 8 gånger talet. Vilket är talet? " Svarade jag 3, så sa han att svaret är 5 och bad mig kontrollräkna (både 3 och 5 är ju korrekt för denna andragradsekvation).

Min poäng är att matte är inget teoretiskt ämne, utan snarare universums mest grundläggande språk - som bör läras in medelst lek och praktiska tillämpningar! Tyvärr lyckas skolan grovt missa att förmedla detta.
/Niklas

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: mån 07 feb 2011, 02:12
av totte
Niking skrev:När jag var 5-6 år gammal, så tog farsgubben med mig på en rundtur till kyrkogårdens gravstenar och frågade mig följande: "NN föddes 1865 och dog 1938. Hur gammal blev NN?" Så lärde jag mig räkna innan jag började skolan.

När jag var ca 12-13 år, så frågade farsgubben mig följande: "Tänk på ett tal, ta talet gånger sig självt och lägg till 15, så får du 8 gånger talet. Vilket är talet? " Svarade jag 3, så sa han att svaret är 5 och bad mig kontrollräkna (både 3 och 5 är ju korrekt för denna andragradsekvation).

Min poäng är att matte är inget teoretiskt ämne, utan snarare universums mest grundläggande språk - som bör läras in medelst lek och praktiska tillämpningar! Tyvärr lyckas skolan grovt missa att förmedla detta.
/Niklas


Håller med dig helt. Det verkar fortfarande vara på det viset att man i skolmatematiken inte klarar att visa skillnaden mellan att förstå matematik och att kunna räkna. Att kunna räkna är en färdighet, som förvisso är nödvändig för att kunna tillämpa matematik, men att förstå matematiken är något helt annat.

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: mån 07 feb 2011, 02:26
av th
trislc skrev:
th skrev:En sån mattelärare som räknar fel med en faktor 10 skulle inte jag vilja ha :mrgreen:


Oj felräkning med en faktor 10...... då fattar jag att klassen bestod av 250 elever och att "10-faktorn" innebär att det egentligen inte var 30%, utan 300% som var underkända. DOM MÅSTE VARA DÅLIGA I MATTE....!

Nja, 3% av 10 borde vara 0,3 elever underkända, undras om det var överdelen, benen eller bålen :?: :grin:
Sen kan man ju alltid undra hur det gick för för de resterande 15 eleverna :grin:

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: mån 07 feb 2011, 03:03
av Nolltax AB
Man tragglar i sig en massa kunskap.
Itragglad kunskap man ej nyttjar gör tenderar ut i perifirin fara.
Läste franska tvenne år. Det var ödad tid.
Telegrafi, det var oxå bortkastad tid.... Vem nyttjar sånt idag..?
Åsså blir man gammal å närminnet ett minne blott var....
Å med dagens pensionssystem, vem behöver mattekunskap på ålderns höst?
-Jag går back.
-Hur mycket?
-Inte en aning, det får dödsboet räkna ut......

Re: Sämre liv med dåliga mattekunskaper

Postat: mån 07 feb 2011, 12:44
av D Brown
trislc skrev:Okej då, läraren skulle varit tydlig och sagt: "Typ, 3 % av typ 10% var underkända... Typ", eller "på en skala från 1 - 27 ligger klassen på typ 70%".


Nog för att läraren väl ska bruka ett språk som eleverna förstår, men detta ordet "typ" borde tillsammans med ordet "liksom" (lixåm) bannlysas i skolan!