Skojigt/Galet

Dieselpriset

118 inlägg 27132 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

Camaro1969  
#753362 med farthållarn på 80 drar v50 0,36l milen provade 50 mil en gång :)

men snittar 0,45 får anses okej med dagens priser

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

svampbob  
#753419 Nu kommer vi snart passera 30 kr/litern


   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

Amatörhuggare 62  
#753444 Och dieselbrist å ransonering.
Vilket kommer,ställa till problem, för alla näringar.
Och mat å allt annat.
I samhället.
Enligt Ekot i P1 under dagen.
Vi får nog, bereda oss på.
Att det kommer, bli knepigt framöver.

Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

svampbob  
#753445 Vi får delvis skylla oss själva som har övergett förnuft och vetenskap och istället har klimatfanatikerna lurat obildade politiker att överge en fungerande energiförsörjning och ersätta det med i princip ingenting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

tallen100  
#753447 Så är det, ett uppvaknande lär de få men då är det som det är, redan.

Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

tallen100  
#753448 Och med dieselblasket som dom lagat till nu så det går det inte att ha många liter stående, om man inte vill ha algodling.

Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

Bond.J  
#753449 Diesel till skogen är nog minsta bekymret. Myndighetspropagandan via MSB säger, för att vi ska vara lugna att vi ska ha mat hemma för 7 dagar, men struntar i att berätta att det inte finns någon mat dag 8, då det inte finns några lager. Då spelar inte dieselpriset någon roll, för det går inte att fasta hur länge som helst.

Jag har några veckor roat mig med att hugga ca 100 m3fub klen slutavverkning i en dikad mosse som frusit i vinter och skotat ca 300 meter, och räknat ut bränsleåtgången. Det blev ca 0,5 liter bensin till sågen, och 0,8 liter diesel till Valtran med Mohedan per m3fub. Då jag bara högg ca 3 timmar/5 m3fub per dag blev det många kallstarter. Hur mycket bränsle skulle det gå åt till en skördare och skotare, med medelstam på 0,3?

Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

svampbob  
#753820 “Farming looks mighty easy when your plow is a pencil and you're a thousand miles from the corn field.” – Dwight D. Eisenhower

Jag oroar mig mindre och mindre för dieselpriset utan nu är den kommande matbristen och svälten det stora orosmolnet. Kvalificerade gissningar säger att två miljarder människor kommer att svälta/lida av matbrist i slutet på detta året. Doomberg har hittills haft skrämmande rätt i sina analyser så vi får hoppas på att dom denna gången har fel.

https://doomberg.substack.com/p/farmers ... -brink?s=r

“It is hard to imagine a more stupid or more dangerous way of making decisions than by putting those decisions in the hands of people who pay no price for being wrong” Thomas Sowell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

Hema  
#774611 Då var vi tillbaka på dieselpriser över 28:-/L
Har jag missat något eller varför denna uppgång?

Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

Alex Strömberg  
#774625
Hema skrev:Då var vi tillbaka på dieselpriser över 28:-/L
Har jag missat något eller varför denna uppgång?

Mega svag krona

Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

Hema  
#774660
Alex Strömberg skrev:
Hema skrev:Då var vi tillbaka på dieselpriser över 28:-/L
Har jag missat något eller varför denna uppgång?

Mega svag krona

Ja såklart. Tack.

Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

Fredrik Reuter  
#777710 Jahopp, det verkar inte bli något av vallöftet om en sänkning av dieselpriset med 10 kr per liter. DN har nu intervjuat Oscar Sjöstedt från SD som säger att det hela kanske var ett önsketänkande och att "verkligheten nu kommer och spökar".

https://www.dn.se/sverige/sd-tvekar-om- ... ch-spokar/

Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

Bond.J  
#777713 Du verkar förvånad!

Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

jannee  
#777714 Finns det någon politiker som verkligen varit ordentligt genomärlig och sagt rena rama SANNINGEN INNAN något val.
Allt som politikerna säger är inget annat än förhoppningar (ordentligt ogrundade) - löften som de egentligen vet är ogenomförbara.
Om ni SD lovat billigare bränsle är det sak samma som KD lovade för några år sedan, egentligen inget nytt under solen.
En sak vi dock kan vara helt säkra på att det totala skattetrycket kommer att ÖKA, tro inget annat.
Kommer folk fortsätta köpa elbilar måste nämligen återstående fossildrivna betala in mer skatt för att kompensera den skatteförlust staten gör gör men även subventionerna av elbilspriset - dessa pengar ska de fossildrivna (diesel) stå för.
Alla borde förstå - även DU, att staten måste ta pengarna någonstans och beskatta bilismen är t.o.m populärt bland alla miljövänner.
För det är så enkelt, bilisterna har råd - har de råd med bil ha de även råd att betala drivmedlet, finns ju kollektivt att tillgå om nu drivmedelskostnaden känns för betungande :twisted:
De ytterst få som inte kan nyttja kollektivtrafik är lätt räknade och väger ändå lätt på vågskålen. :grin:
Exakt så tänker och tycker överhögheten.

Avatar Fallback

Re: Dieselpriset

tallen100  
#777723
Fredrik Reuter skrev:Jahopp, det verkar inte bli något av vallöftet om en sänkning av dieselpriset med 10 kr per liter. DN har nu intervjuat Oscar Sjöstedt från SD som säger att det hela kanske var ett önsketänkande och att "verkligheten nu kommer och spökar".

https://www.dn.se/sverige/sd-tvekar-om- ... ch-spokar/

Var nog säkert en och annan som gick på det.
samma visa hela tiden oavsett partier, enkelt att lova en massa saker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).