Skojigt/Galet

Roliga filmklipp

2042 inlägg 572681 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

Palakangas  
#507407
axwell skrev:Det här kan ju inte vara legio för hela USA även om dom ligger 50-70 år efter oss med luftelledningar som i Asiens slumkvarter.
Wranglerstar håller till på västkusten och försvarar dom extremt långa motorsågssvärden med "det här är fan inte östkusten".

Det skulle förvåna mycket om det inte är relativt vanligt med skördare/ skotare i Nordamerika där skogen påminner mer än den nordiska.

American Loggers, bröderna Pelletier, har kört Rottne skotare sedan tidigt 90-tal. två av bröderna var i Ljusdal på mittiamässan för några år sedan.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

axwell  
#507409
Palakangas skrev:American Loggers, bröderna Pelletier, har kört Rottne skotare sedan tidigt 90-tal. två av bröderna var i Ljusdal på mittiamässan för några år sedan.


Efter att ha läst några hundra kommentarer måste jag ändra åsikt, mer 9 av 10 är helt ifrån av upphetsning över den helt nya tekniken.

Några vill tona ner det lite och berättar att så har även "vi" gjort i tiotals år.

Kommentarer från Finland hyllar Ponsse som gör världens bästa skogsmaskiner, även alla dom andra som ju också är finska är bättre än bra. :mrgreen: :lol:

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

Palakangas  
#507411 Raute fanersvarv med efterföljande klipp och staplare är ett lysande exempel på hur finnarna arbetar på att ta hand om vad som kommer fram ur skogen.

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

JensSkoog  
#507833 Norska älgar har lärd sig hur dom ska uppföra sig i trafiken :lol:

https://www.nrk.no/nordland/disse-elgen ... 1.14002984

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512179 Det intressanta kommer efter 4 minuter. Eller inte. :-ss x_x

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

Hema  
#512200 Hehe

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

jannee  
#512992 Här kommer en inte alltför ovanlig företeelse och resultatet blir som det blir :mrgreen:
https://www.expressen.se/motor/trafik/b ... schauffor/

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

Göt  
#513002 Menar du att det inte är ovanligt att man gör så där :surp:

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

JörgenO  
#513321 Det var länge sedan vi hade en film om nån som fällde träd

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

Hema  
#513330 Skön hög tomgång på sågen säg. :)

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

totte  
#513333 Tja för att fortsätta gnället, så traskar han omkring med sågen igång och finget på gasen och varvar lite. Sen tycker jag nog att han bär sig rätt fumligt åt med riktskäret.

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

tallen100  
#513341 Trodde löven skulle hinna bli gula och trilla av innan riktskäret blev klart :roll:

Användarvisningsbild

Re: Roliga filmklipp

JensSkoog  
#513349 Han skulle inte få jobba för mig #:-s

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

bema  
#513355 Skyddsbyxor.....

Avatar Fallback

Re: Roliga filmklipp

åberg  
#513682 Övre och undre riktskär möts inte.

Han märker ut hur långt han ska såga fällskäret, och det kan ju vara bra, men han gör det med övre delen på svärdnosen.

Vilken nivå hamnade fällskäret i förhållande till riktskäret?

Blev lite överraskad att han kom ihåg visiret. :smile: 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).