Skojigt/Galet

Träsniderimaterial

2 inlägg 6052 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träsniderimaterial

Pabene  
#477748 Här är ett litet minne från 1985. Det har viss ”koppling” till ämnen i forumet här. Jag var med min familj i Tällberg på semester. En dag besökte vi Nusnäs, jag ville se Dalahäst-tillverkningen. Tursamt nog anlände också en turistbuss samtidigt så jag fick följa en guidad tur genom fabriken. Där var många fantastiskt skickliga slöjdare och snidare som visade hur en dalahäst blir till. En del av tillverkningen utfördes också som ”hemarbete” i bygden. Vid visningens slutskede samlades alla med de två guiderna i ett större rum. Guiden som talat mest vände sig till sin kompis och frågade: har jag glömt något? Du sa aldrig vilket träslag vi gör hästarna av, svarade han. Javisst ja, jo vi gör hästarna av uteslutande svensk furu.
Vi har försökt göra hästar i Norsk furu, samtidigt som han sträckte sig bakåt, och tog ned en häst från en hylla. Den hästen var så mager och anskrämlig och helt osäljbar. Det ser ni ju att det går ju inte. Det ska vara svensk furu.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träsniderimaterial

Kse  
#477826 Jag flyttade tråden till skojigt/galet, det var ju mer en rolig historia. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).