lör 14 okt 2017, 12:34#476631...är inte längre sanning.
Nu har de gjort en uppdatering och släpper en modell som är 240 cm lång.
http://www.atl.nu/entreprenad/nytt-matt ... atverktyg/
"Nytt mått på klassiskt mätverktyg
Den klassiska tumstocken har fått en uppdatering.
Hultafors lanserar en ny tumstock med längden 240 centimeter. Den är alltså anpassad till byggnormen där gipsskivornas mått är 120 centimeter och avståndet mellan reglar 60 centimeter.
I praktiken har den gamla 200 centimetersstocken fått två stickor till.
Fördelen med den nya längden är att man inte behöver flytta tumstocken när man mäter.
Tumstocken i sin nuvarande form kom 1883 och är fortfarande tillverkad av glasbjörk."
Skojigt/Galet
Hultafors ska inte göra tumstockar längre...
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in lör 14 okt 2017, 13:46#476636Tur de inte gjorde den kortare, för då hade man inte kunnat mäta längre.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
lör 14 okt 2017, 15:10#476642Låter som ett aprilskämt. Byggnormen är 90cm skivor med 45cm cc-mått.
120 skivor har jag inte sett på byggena på dom sista 20 åren pga av tyngd och otymplighet som gör att man blir utsliten i rygg och axlar.
120 skivor har jag inte sett på byggena på dom sista 20 åren pga av tyngd och otymplighet som gör att man blir utsliten i rygg och axlar.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
lör 14 okt 2017, 15:22#476644
Ja men nu kan även hungriga personer över 2 m bli mätta
tallen100 skrev:Det var synd på det gamla skämtet
Ja men nu kan även hungriga personer över 2 m bli mätta
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
lör 14 okt 2017, 16:23#476656
Också synd för de som gillar de gula tumstockarna i plast, för det verkar som att de inte ska göras längre?
tallen100 skrev:Det var synd på det gamla skämtet
Också synd för de som gillar de gula tumstockarna i plast, för det verkar som att de inte ska göras längre?
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
lör 14 okt 2017, 16:32#476659
Det är ju anläggningstummstocken nr 1!! Trä går ju bara sönder 😡
Robertberg skrev:tallen100 skrev:Det var synd på det gamla skämtet
lör 14 okt 2017, 16:34#476660
Dom ska nog inte göras LÄNGRE
Flisaren skrev:Robertberg skrev:tallen100 skrev:Det var synd på det gamla skämtet
Dom ska nog inte göras LÄNGRE
Re: Hultafors ska inte göra tumstockar längre...
lör 14 okt 2017, 17:37#476673Nä jag kör med trätumstock i alla lägen utom i livsmedelsindustrin, där trä är portat
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).