Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2888 inlägg 348828 visningar 138 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#561048 Usch.... Ja troligen....

Så här ser väggen ut nu. Då ska en byggplyfa på och sedan ska väl kabeltattarna dit och dra lite el.
:-bd

Elmia
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

hlb  
#561192 Synd att denna blev baggavirke. 70cm i brösthöjd. Bara för att retas lite med han som har bysågen fick den bli 5,5 m lång. Mycket hemmaplank blir det i en sådan best. Min 550 med 20" svärd ser ut att vara en liten hobbysåg.
Hade behövt en Hypro 900 XXL.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JohannesG  
#561207 Retas med 5,5m? :?: Det är ju standardlängd, har man problem med att såga det får det lov att vara. :surp:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Nyborg  
#561212 5,5 m är rätt tungt att förflytta, om man nu inte kan flytta stocken på annat sätt. Vi rullar på stocken för hand, och vänder och förflyttar den för hand. Får dessutom såga en sån stock i överkant med kedjesåg första skäret. Lättare då med kortare förstastock.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Danskar´n  
#561218
hlb skrev:Synd att denna blev baggavirke. 70cm i brösthöjd. Bara för att retas lite med han som har bysågen fick den bli 5,5 m lång. Mycket hemmaplank blir det i en sådan best. Min 550 med 20" svärd ser ut att vara en liten hobbysåg.
Hade behövt en Hypro 900 XXL.


Storväkst pinne det där...man vägrar kapa en sån bjässe, men ingen sågar väl bräder i full längd numera? Finns väl knappast bysågar kvar som kan hantera sånt timmer? #:-s

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#561220 5,5m? Skitkul.
Tunga bakar, och alla bräder som ska flyttas, fastnar och krånglar...

Roligt dock att jävlas lite,, kanske inte han som ska såga tycker, men jag. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

skogshasse  
#561232
hlb skrev:Synd att denna blev baggavirke. 70cm i brösthöjd. Bara för att retas lite med han som har bysågen fick den bli 5,5 m lång. Mycket hemmaplank blir det i en sådan best. Min 550 med 20" svärd ser ut att vara en liten hobbysåg.
Hade behövt en Hypro 900 XXL.


lämpligt timmer till woodmizer

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

stone66  
#561240 Inte kul o dra tvaitved av en sån stock på en bondsåg😩

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

hlb  
#561248 De som sågar är rätt storväxta också.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

halvproffs  
#561251 Har nyss sågat grovt tall och grantimmer i bysågen. Har man upplägget i rätt höjd går det bra att rulla stockarna över till bänken. Jag brukar vara noga att putsa till rotben så det blir lättare att flytta stocken på bänken och att klingan i bästa fall når igenom. Nu har vi sällan riktigt grova träd.
Baggaträd är väl lättare än färska träd?

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

hlb  
#561289 Ja, lättare är de. Jag lyfte faktiskt denna på mitten rakt över vagnen med min Junkaari 4169.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Danskar´n  
#561291
hlb skrev:De som sågar är rätt storväxta också.



Brösthöjd eller Maghöjd? =)) =)) =)) :d

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

hlb  
#561336 Typ över 120 kg, men inte tjocka, bara välväxta.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Danskar´n  
#561401
hlb skrev:Typ över 120 kg, men inte tjocka, bara välväxta.



Helt överens! Vi har något i Danmark som vi kallar "Erotisk buttet"...buttet betyder sådär lite gullig rund... 🤗 :d

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#561405 Gullig rund? Låter som min gravida fru,,, men det skulle jag aldrig säga till henne, för då kommer väl stekpannan i huvudet på mig... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).