Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2885 inlägg 346372 visningar 137 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473167 Det kanske nämnts innan, men bilister som hamnar efter traktorekipage på normalt omkörningsvänlig väg.
Sist jag körde ca en mil med tom huggarvagn så fick jag en fjuttbil.....en sen Starlet efter mig, denna var helt obenägen att köra om oavsett hur många tillfällen som öppnade sig. När den fått tre bilar efter sig så sänkte den farten så de bakomvarande kör om både Starleten och mig. Men nej, Toyotan stannade kvar. Sedan upprepade detta sig ytterligare två gånger.
När jag nästan är hemma så blir jag omkörd och Toyotan nästan slickar vänstra kantlinjen. Förare + passagerare såg varken jätteung eller jättegammal ut, men mer åt det gamla hållet.
Mätte sträckan nu till nästan sex kilometer, 90-70-50-70-90 väg.
Förväntas man hjälpa till, eller vad är det frågan om?

Elmia
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Blivande snickare  
#473169 Finns det busshållplatser brukar jag stanna med traktorn å släppa förbi bilar, speciellt lastbilar.
Dom här trafiktraktorerna som går en 50-60 kan va helt hopplösa att slippa om med lastbil annars..

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

halvproffs  
#473171 Hände något liknande för mig. Hade tungt lastat på bilsläpet dålig väg så jag körde sakta. En bil stod på en avtagsväg och såg ut att vara klar att köra iväg så jag saktade ner ännu mer. Men nej, kör förbi och bilen lägger sig bakom mig. Är det en polis är första tanken. Efter ett par km så kör den om trots många chanser tidigare :shock: . Absolut ingen polisrelaterat iaf. Förstår inte:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473172
Blivande snickare skrev:Finns det busshållplatser brukar jag stanna med traktorn å släppa förbi bilar, speciellt lastbilar.


På små (grus) vägar brukar jag släppa om allt, på större enbart om jag ser någon lastbil i kön.
38 km/h-traktor borde en Starlet klara att passera på 90-väg.
Men det förekommer ju omkörningar som skapar missnöje åt andra hållet också X_X

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

ananders  
#473238 Jag har slutat att köra in på pakeringsfickor för att släppa fram trafiken. Det beror på att det är fler som gör diverse obsena gester än som tackar för att man kör åt sidan. Visst får man lite dåligt samvete när man har 15 - 20 bilar bakom sig i kvällsrusningen.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

valtra mega  
#473245 Kör med 50 traktor och finns en väg jag använder ganska ofta på sommaren släpper man inte om lastbilarna får de ligga efter 10 km om dom hinner upp en direkt person bilar och husbilar har tid att ligga bakom om dom inte kör om .
Rekordet jag har kört efter en personbil utan att köra full gas är 14 km

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Brorsan  
#473259 Jag kom ikapp en kö med bilen för för ett tag sen. Ca 200 m framför kör en "kollega" med hjulgrävare (max 30). efter ungefär 1,5 mil svänger han in på en busshållplats- Det är mycket trafik och max 3 bilar lyckas köra om- När jag passerar ser jag inte slutet på kön bakom mig. Nästan alla hänger sig på tutan när dom kör förbi. med all reklam på maskinen förlorade han säkert några jobb på den resan- 😡

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

valtra mega  
#473282
valtra mega skrev:Kör med 50 traktor och finns en väg jag använder ganska ofta på sommaren släpper man inte om lastbilarna får de ligga efter 10 km om dom hinner upp en direkt person bilar och husbilar har tid att ligga bakom om dom inte kör om .
Rekordet jag har kört efter en personbil utan att köra full gas är 14 km

Behöver kanske tillägga att är inte pga mycket mötande trafik utan för korta sträckor för lastbilarna att hinna köra om på

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

molnia  
#475207 just nu, mitt jobb, en förändring i verksamheten för ca 1,5-2 år sedan gör att det blir större serier och mer enformigt. sedan så har jag de 4 åren jag varit där varit ensam om att programmera och köra en cnc-fräs. Blir mer o mer ansträngande då maskinen måste gå men jag har inte tid att vara där o se till så den går, mer än 40 timar i veckan. Får ofta förbereda så maskinen o program är redo för någon ska köra kväll eller helg. Sen är chefen ett kapitel för sig.... :sad:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#475209
molnia skrev:just nu, mitt jobb, en förändring i verksamheten för ca 1,5-2 år sedan gör att det blir större serier och mer enformigt. sedan så har jag de 4 åren jag varit där varit ensam om att programmera och köra en cnc-fräs. Blir mer o mer ansträngande då maskinen måste gå men jag har inte tid att vara där o se till så den går, mer än 40 timar i veckan. Får ofta förbereda så maskinen o program är redo för någon ska köra kväll eller helg. Sen är chefen ett kapitel för sig.... :sad:

Akta dig så du inte brinner dig själv ut. Min granne här var i din situation och jobbade till alla tider. Sopade in, ja, men blev sjukskriven strax innan han var femtio och har inte jobbat efter det. Företaget där han jobbade snålade och nekade utbilda fler på den datorstyda fräsen 😡

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

molnia  
#475212 jo nu är jag extra ansträngd pga allt med 2 flyttar och ett bröllop, men sliten är jag. Börjar mer o mer ställa in mig på att byta jobb, även om det tar emot, vissa dagar är det väldigt stimulerande men nu har det blivit majoriteten till det negativa, och en tråkig chef som inte resonerar riktigt redigt...

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475215 CNC opratörer formligen skriker industrin efter, företag här omkring hade anställt direkt bara de hittat en...

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Blivande snickare  
#475220 När man försover sig. Andra dagen i rad :shock:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Hema  
#475223
molnia skrev:just nu, mitt jobb, en förändring i verksamheten för ca 1,5-2 år sedan gör att det blir större serier och mer enformigt. sedan så har jag de 4 åren jag varit där varit ensam om att programmera och köra en cnc-fräs. Blir mer o mer ansträngande då maskinen måste gå men jag har inte tid att vara där o se till så den går, mer än 40 timar i veckan. Får ofta förbereda så maskinen o program är redo för någon ska köra kväll eller helg. Sen är chefen ett kapitel för sig.... :sad:

Hoppas att du kan vara rak mot chefen och kräva att du får någon att lära upp så du blir avlastad. För annars söker du nytt eller kräver något extra. Det verkar som om du sitter i en trygg position, utan dig står det still.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

ananders  
#475265
molnia skrev:just nu, mitt jobb, en förändring i verksamheten för ca 1,5-2 år sedan gör att det blir större serier och mer enformigt. sedan så har jag de 4 åren jag varit där varit ensam om att programmera och köra en cnc-fräs. Blir mer o mer ansträngande då maskinen måste gå men jag har inte tid att vara där o se till så den går, mer än 40 timar i veckan. Får ofta förbereda så maskinen o program är redo för någon ska köra kväll eller helg. Sen är chefen ett kapitel för sig.... :sad:


Företaget blir väldigt sårbart om det bara är du som kan med cnc så av ren självbevarelsedrift så borde ju företaget göra något åt det. Misstänker att du jobbar på ett mindre företag liksom jag, och på min arbetsplats finns det minst en "backup" som kan hoppa in om den ordinarie inte kan av någon anledning.
Hur som så hoppade jag på att det ordnar sig på något vis och lycka till med flyttar och bröllop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).