Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2888 inlägg 349131 visningar 138 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

alias  
#706167 Att det är ungefär lika svårt (läs omöjligt) att ta bra foton av kvistar/knoppar som av filningen av tänderna på en motorsågskedja... 🤬

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

HannuRöj  
#706182 Samt bilderna av röjning.
Sisst i dag försökte jag ta bilder av höga granar i tallungskog, men på varje bild såg de ut som granar i julgranstorlek bland kvistiga och grova tallar🙃.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706183
HannuRöj skrev:Samt bilderna av röjning.
Sisst i dag försökte jag ta bilder av höga granar i tallungskog, men på varje bild såg de ut som granar i julgranstorlek bland kvistiga och grova tallar🙃.


Röjning kan vara svårt o få rättvisa bilder.

En tät granröjning med lite höjd. Är det knappt lönt o ta fram kameran.🙈

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#706189
alias skrev:Att det är ungefär lika svårt (läs omöjligt) att ta bra foton av kvistar/knoppar som av filningen av tänderna på en motorsågskedja... 🤬

MVH
Alias

Mobilkamran duger dårligt, har jag kommit fram till.
Därför har jag ett lite fickkamera, Olympus Tough, som duger
bra när jag fotar nära på genom "mikroskopinställning" och i
övrigt tar mycket bra bilder. Har det alltid med mig båda i
skogen och i verkstan.

Men att fota röjningsresultat, det är svårt samma vad man har.
Syns så bra med ögat, men i kamran blir det bara en grön vägg
båda för och efter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706251
JörgenO skrev:På tal om PostNord när man väntar ett paket från USA och "av en händelse" (säkert en ren slump) får ett mail om att betala "paketskatt"

Man får ju sådana mail även om man inte väntar på paket. Vissa mailadresser man har är det bara att lägga ner eller filtrera hårt i mailprogrammet, har de en gång hamnat hos spammare är det kört.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706266 Filtrerar hårt men för närvarande är de bitcoin som slingrar sig igenom 😤

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706294
gnisten83 skrev:Filtrerar hårt men för närvarande är de bitcoin som slingrar sig igenom 😤


Köp innan det är försent 😀

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706309 Alla mailen påstår att jag har 10-50000€ som väntar på mitt godkännande att föra över till mitt konto...

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Erre  
#706329
gnisten83 skrev:Alla mailen påstår att jag har 10-50000€ som väntar på mitt godkännande att föra över till mitt konto...

Score 😉

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706340
Flisaren skrev:Köp innan det är försent 😀

Jag lär väl få ångra detta inlägget, men Bitcoin-febern har väldigt mycket likheter med tulpanlöksbubblan på 1630-talet 😎

Och drar även en förfärligt massa ström.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

HannuRöj  
#706366 😀 Håller helt med th.
Någon instans hade räcknat att Bitcoin gick över Finlands kolutsläpp. På något sätt påverkar värdesökning utsläppet så inte vet jag kan man lita på räckningen men stor elförbrukning har den i alla fall.
Så vem som betalar särverkostnaderna om kurvan viker neråt...? Det är kostnaderna som är bubblan tror jag.

Men det är inte bara finansiela risker och miljöpåverkan. Är väl mot grundlag använda falska pengar.!

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Emanuel90  
#706371 Det är inte servern som drar ström i fallet med bitcoin, det är "brytningen" alltså när en jäkla massa datakapacitet används för att få fram bitcoins som blir svårare och svårare att hitta.

Rasar priset på bitcoin så finns det ingen som vill bryta nya och elförbrukningen upphör.
Är ingen fantast av bitcoin direkt, används väl vad jag har hört i affärer där man inte vill bli spårad. Typ vapen, droger och pedofili.
Så världen hade nog varit en bättre plats utan bitcoin.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#706373 Det märkliga är ju att om jag började göra pengar i verkstan, så skulle
jag väl hamna i häktet och jag skulle bli betraktat som en som på brottsligt
sätt undergräver bankar och finans, även om hela stan skulle gilla mina
hemgjorda pengar, men om jag gör bitcoin, så skulle jag få applaus
och bli geniförklarat och mycket rik :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

svampbob  
#706393
Emanuel90 skrev:Det är inte servern som drar ström i fallet med bitcoin, det är "brytningen" alltså när en jäkla massa datakapacitet används för att få fram bitcoins som blir svårare och svårare att hitta.

Rasar priset på bitcoin så finns det ingen som vill bryta nya och elförbrukningen upphör.
Är ingen fantast av bitcoin direkt, används väl vad jag har hört i affärer där man inte vill bli spårad. Typ vapen, droger och pedofili.
Så världen hade nog varit en bättre plats utan bitcoin.


Dom som redan har datorerna igång och inte betalar för strömmen lär nog fortsätta bryta. Jag syftar på de Kineser som är "tjyv" uppkopplade mot närliggande kolkraftverk. Som jag har förstått det så finns majoriteten av servrarna för Bitcoin blockkedjan i Kina och det är dom som håller emot när det gäller att modernisera protokollet. En server en röst i Bitcoin världen.

Jag är lite förvånad över att det inte har hörts mer om Elons utspel härom veckan om att man ska kunna köpa Teslor med Bitcoin utan att växla ut dom till Fiat pengar. Skulle det bli verklighet så ger det enorma möjligheter för pengatvätt och skattesmitande.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706414
Emanuel90 skrev:Det är inte servern som drar ström i fallet med bitcoin, det är "brytningen" alltså när en jäkla massa datakapacitet används för att få fram bitcoins som blir svårare och svårare att hitta.

Det är inte bara brytningen som drar ström. Varje transaktion drar också en massa ström, ca 700 kWh enligt https://www.forbes.com/sites/jonathanpo ... te-change/ Dessutom kan systemet tydligen inte göra särskilt många transaktioner per sekund så det är värdelöst att använda som betalningsmedel i någon större skala, kanske bara för att kunna betala Tesla-bilar :-??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).