Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2889 inlägg 349597 visningar 138 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#598263 Att alla tror att man bara kan ta en motorsåg och fälla eftersom träd kommer ner oavsedd :-ss

Var en kund hos mig igår och fick snabbslipad några kedjor. Han visade mig några bilder av vad han gjort.
Först tog han en tall för grannen. Tallen fastnade i en björk som de ochså startade såga i, och så gick träden över elsträcket så stolpe och ström gick ner.
Senn skulle han ta en asp och bilden visade två motorsågar och en snickarsåg som var fastklämda innan trädet kom ner med snickarsåg nr. två och slog upp så det bara var millimeter från gubben.

Undrar om han överlever nästa träd :mrgreen: :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

halvproffs  
#598276 Ibland har jag förståelse för att ska ska vara körkort för motorsåg. Har ni det i Norge också?
Överlever han inte så måste väl iq höjas i Norge?

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

jannee  
#598278 Inte alla men de flesta villahemsägare har nog en motorsåg i garaget/förrådet.
Dessutom är oftast dessa sågar av bristande kvalitet, köpta på Biltema, Jula, Rusta eller något byggvaruhus.
Tror inte någon av dessa har en tanke på varken motorsågskurs eller skyddsutrustning, förutom kanske hörselskydd.
På landsbygden, även om du inte har någon skogsgård finns det tillgång till motorsåg i mer eller mindre varje gård/hem.
"Tror" inte många har någon motorsågsutbildning.
Du borde kunna använda en motorsåg på ett riksfriare vis om du har utbildning, men är det inte som ett kk.
Bara för att du innehar ett kk behöver du inte vara en bra bilförare - det ser vi dagligen bevis på, inte minst efter ett snöoväder.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Hema  
#598280
vinterrojarn skrev:Black Friday när man ska handla åt sin äldsta dotter som fyller år idag. (5 år)

Folk och fä överallt....

Folk o fä med dålig framförhållning? ;)

Exempel Snusare som alltid har slut på snus eller alltid glömmer o ta med sig. Det är väldigt få som drabbas av soppatorsk, så de flesta borde kunna planera lite. :)

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#598281
Hema skrev:
vinterrojarn skrev:Black Friday när man ska handla åt sin äldsta dotter som fyller år idag. (5 år)

Folk och fä överallt....

Folk o fä med dålig framförhållning? ;)

Exempel Snusare som alltid har slut på snus eller alltid glömmer o ta med sig. Det är väldigt få som drabbas av soppatorsk, så de flesta borde kunna planera lite. :)


Folk och fä som tror att jorden går under för att man inte köper julklappar för flera tusen...
Och allt barnen pekar på.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#598283
halvproffs skrev:Ibland har jag förståelse för att ska ska vara körkort för motorsåg. Har ni det i Norge också?
Överlever han inte så måste väl iq höjas i Norge?

Nej, det har vi inte. Jag bjuder på sågkurs och då följer jag planerna från Säker Skog :wink:

Ser oerhörd mycket märkligt när jag jobbar för stugägare och städar upp
efter katastroferna :d
Oftast så är det så att fruntimmeret säger till "självhuggargubben": "Nu slutar
du och senn ringer du han som var hos grannen och hugg" (och hon tänker
nog med sig själv: "Din livsförsäkring täcker inte det här :mrgreen: :mrgreen: ")

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598321 Blir så trött på Vivaron på jobbet, nu lyser hälften av alla varningslampor igen, servicelampan motorvarningslampan, en som står ”stop” i infon står de check injektion o check emission.
Samma skit lyste för nån månad sen o efter samtal med verkstan körde jag vidare då motorn inte lät konstigt eller var slöare än vanligt. 😤

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Vardon  
#598326
JensSkoog skrev:
halvproffs skrev:Ibland har jag förståelse för att ska ska vara körkort för motorsåg. Har ni det i Norge också?
Överlever han inte så måste väl iq höjas i Norge?

Nej, det har vi inte. Jag bjuder på sågkurs och då följer jag planerna från Säker Skog :wink:

Ser oerhörd mycket märkligt när jag jobbar för stugägare och städar upp
efter katastroferna :d
Oftast så är det så att fruntimmeret säger till "självhuggargubben": "Nu slutar
du och senn ringer du han som var hos grannen och hugg" (och hon tänker
nog med sig själv: "Din livsförsäkring täcker inte det här :mrgreen: :mrgreen: ")


Bättre än när de ringer försäkringsbolaget och höjer beloppet :-)

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#598331
gnisten83 skrev:Blir så trött på Vivaron på jobbet, nu lyser hälften av alla varningslampor igen, servicelampan motorvarningslampan, en som står ”stop” i infon står de check injektion o check emission.
Samma skit lyste för nån månad sen o efter samtal med verkstan körde jag vidare då motorn inte lät konstigt eller var slöare än vanligt. 😤


Det är ingen fara, kör i lite dieseltillsats om det är en diesel.
Om det är en bensinare så använd bensintillsats.

Smörjer motorn och rengör spridarna.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598333 Kan tänkas hjälpa, grundproblemet verkar vara att de är för mycket småkörningar på nån km hit o dit

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#598344 Det finns dieselpartikelfilter rengöring att hälla i tanken som hjälper till att bränna ur filtret. Får ungefär samma symptom.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#598345
JensSkoog skrev:Att alla tror att man bara kan ta en motorsåg och fälla eftersom träd kommer ner oavsedd :-ss

Var en kund hos mig igår och fick snabbslipad några kedjor. Han visade mig några bilder av vad han gjort.
Först tog han en tall för grannen. Tallen fastnade i en björk som de ochså startade såga i, och så gick träden över elsträcket så stolpe och ström gick ner.
Senn skulle han ta en asp och bilden visade två motorsågar och en snickarsåg som var fastklämda innan trädet kom ner med snickarsåg nr. två och slog upp så det bara var millimeter från gubben.

Undrar om han överlever nästa träd :mrgreen: :mrgreen:


Att hantera såg är en sak och att läsa av hur ett träd talar om för dig hur det ska fällas en helt annan sak.

Stå och gasa eller kapa trissor klarar vem som helst, och efter lite träning även fällning... Men att läsa trädets hemligheter som trädet gömmer kräver många års erfarenhet och kunskap men man blir aldrig fullärd. Att körkort på motorsåg får vissa att ha övertro på sin kunskap och kompetens är klart, medans de med goda kunskaper och erfarenheter/färdigheter avstår en papperslapp på något de kan och har kunnat i många år. Visst alla kan bli bättre men man måste jämföra äpplen med äpplen, medans päronen nog bör tänka sig för....

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598347
vinterrojarn skrev:.... medans de med goda kunskaper och erfarenheter/färdigheter avstår en papperslapp på något de kan och har kunnat i många år ....

Det finns faktiskt också de som inte avstår en papperlapp på något de kan och kunnat i många år !!!

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#598349 Ja visst menar mer att man inte ska se sig blind på ett kort eller liknande.

Utbildning och träning är bra men man får inte glömma bort erfarenhet och kompetens sedan många år, kan faktiskt vara betydligt bättre, även om i fall av ansvaret så kan staten vilja ha en annan ordning.

Du som inte har full insikt till din kompetens och begränsning är farlig för allmänheten och folk runt omkring, speciellt om en övertro sker bara för att du råkar ha ett kort.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598354 Det låter som att du tror att utbildning och träning ofta ger upphov till en övertro på sin förmåga. Jag vill hävda motsatsen, att utbildning och träning ger ett bra kunnande om vilka begränsningar man har och en insikt om vad man klarar av och inte klarar av. Det värsta är nog okunskap och ingen utbildning, som t.ex. Jens berättar om tidigare i tråden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).