Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2889 inlägg 349913 visningar 138 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

halvproffs  
#576892 Hur går det med traktorn? Har du börjat kolla den röjarn?

Elmia
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#576895 Ja tyvärr,,, en sörja i förfiltren till bränslepumpen. Men detta är lösbart,,, ska plocka bort lite luft intag och annat, så jag kommer åt ventilerna,,, är inte helt nöjd med att man sätter Phillips skruvar i en sådan kåpa....

Brukar bli skit av dem när de stuttit i flera år,,,,,..... Har du något bra tips annars Halvproffs på vad det kan vara?

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

halvproffs  
#576906 Har det blivit alger i filtren eller är det annan sörja. Kan nog vara det som är problemet att motorn inte får tillräckligt med diesel. Startar den och går riktigt efter säg en timme?

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#576908 Den gick jättebra tills jag blev tvungen att höja varvtalet till 1800, sedan gick den så i ca 2 tim. När jag sedan skulle börja pressa igen efter att ha bytt åker, då gick den bara på 2 cylindrar. Och låter illa....
Jag ska starta den och spela in...

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#576909


Den låter tungt och hårt, men svarar på gasen och går bra i övrigt...

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Nyborg  
#576910 Kolla matarpumpen också, på min 430 bytte jag filtren, när jag sedan skulle lufta och starta fick jag inget tryck i systemet. Bara att byta pumpen också, tråkigt bara med längre stillestånd pga det. Pumpen kostade ju inte så mycket, kunde köpt den direkt.. :oops:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Nyborg  
#576913 Det kan inte vara blockpackningen? :sad: Ungefär så låter min grävare, läcker vid första cylindern.. 😡 men det är ju en Ford..

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#576915 Ja pumpen misstänkte jag, men den går ju så bra i övrigt, ska testa att plock ner den till bänk och prova den där.

Spridarna är ju annars ett problem.

Nu tog jag av ventilkåpan och de flesta skruvarna dit var lösa.....

Det är inte någon hit....

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579192
1564519579_20190730_065119.jpg
1564519621_20190730_072739.jpg
När man kommer till jobbet på morgonen och har haft besök av nån 😡 som ville "låna" lite diesel. Vederbörande fattar inte att tanklocket sitter utvändigt uppe på maskinen, utan hugger med ett spett och bryter loss handtaget och bryter upp tankskåpet. Där finns inget tanklock, men locket där man fyller olja i svängkransen sitter där så det är öppet. Verktygslådan står också där öppnad och genomsökt, men inget saknas. När dom ska stänga tankskåpet så drar dom ner den utan att släppa på spärren som är där och böjer den ena gasfjädern så det blir skrot.

Jakten på diesel fortsätter då till luckan vid hydraulpumparna, där man provar att pumpa på påfyllningspumpen till hydraulolja. :?:

Dom hittar ingen diesel och stjäl inget annat heller. Så det blev bara meningslös skadegörelse.

Det blir spännande att åka till jobbet i morgon. Det är inte kul att lämna sina grejer på skogen i dessa bärplockartider.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#579193 Vilka amatörer....suck och förstöra så mycket.

Inte nog med att det blir stillestånd utan man måste ju också börja med att laga grejer också, kanske byta olja och filter.....

Jippie puckon finns det gått om... 😡

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#579379 En hö kund ringde i dag och sa att det var mögel i dennes balar, ja sånt händer tänkte jag. Kunden sa att hon kunde lasta av och på själv.... ^#(^ ...... :-ss .

Bara jag talade om vart jag hade höet, så jag sa okej.

Glad i hågen och tänkte efter att ha kommit hem, gå och titta på balarna som skulle ha varit mögliga....... Men det är inte balar ifrån mig.... Jag använder John deere twin snöre nylon.... Detta är sisalgarn......

Fan va trött jag blir ..... Så nu står jag med ca 500 kilo mögelhö, och ingen betalning för mina balar.....

Suck va trött jag blir. :geek: :grin:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Westra Aros  
#579380 Leta rätt och lämna tillbaks och skicka en faktura

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579382 Va fräck man kan vara!
Apropå detta med mögel o damm i höbalar, har slutat med att köpa balar i stort sett för de blir dammigt men vad tusan är de som blir fel på mitt slinne?

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Blivande snickare  
#579383
vinterrojarn skrev:En hö kund ringde i dag och sa att det var mögel i dennes balar, ja sånt händer tänkte jag. Kunden sa att hon kunde lasta av och på själv.... ^#(^ ...... :-ss .

Bara jag talade om vart jag hade höet, så jag sa okej.

Glad i hågen och tänkte efter att ha kommit hem, gå och titta på balarna som skulle ha varit mögliga....... Men det är inte balar ifrån mig.... Jag använder John deere twin snöre nylon.... Detta är sisalgarn......

Fan va trött jag blir ..... Så nu står jag med ca 500 kilo mögelhö, och ingen betalning för mina balar.....

Suck va trött jag blir. :geek: :grin:

Men du har ju alltid perfekt hö så vad tvekade du på? :lol:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Avslutat-02  
#579385 Jag vet att jag har bra kvalité, men för det så ber jag inte kunderna dra någonstans, utan vill alltid se varan igen och göra en andra bedömning.

Så vad tvekade jag på?
Ja att just säga åt kunden, nä köpt är köpt, du har själv godkänt varan.

Jag vill alltid göra kunderna nöjda och sträcker mig långt för just detta.

Vad skulle du gjort själv snickarn?

Och kom inte med ett genomtänkt svar utan, spontant och direkt, precis lika som jag gjorde när jag talade i telefonen, i mataffären....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).