Skojigt/Galet

Dieselpriset

119 inlägg 47874 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dieselpriset

Vante  
#751655Hade bror levat så hade man svetsat i hopp gengas har gått i genom problematiken hantering funktion finns en del på tuben se lösning på även tittat på elgenerator gengas som tillverkas av spaner och volter för flis tänkte eltank stadion för elbilar där det är långt till el nätet det andra var driften från diesel i bergtäckt med långt till elnätet.
Är i grunden elektromekaniker så någon hade kanske teknat avtal med eller byggt egen.
Senast redigerad av Vante ons 09 mar 2022, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#751656Norske Skog stoppar temporärt pappersbruk i Österrike pga höga energipriser.
Norske Skog inför ett temporärt driftstopp vid sitt pappersbruk i Bruck, Österrike, på grund av de höga energipriserna. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget meddelar att åtgärden inte påverkar uppstart-planerna kring den nya pannan i april, som ska minska brukets gaskonsumtion med cirka 70 procent.

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:Norske Skog stoppar temporärt pappersbruk i Österrike pga höga energipriser.
Norske Skog inför ett temporärt driftstopp vid sitt pappersbruk i Bruck, Österrike, på grund av de höga energipriserna. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget meddelar att åtgärden inte påverkar uppstart-planerna kring den nya pannan i april, som ska minska brukets gaskonsumtion med cirka 70 procent.

bruken ute i Europa kör till väldigt stor del på gas och nu motsvarar gaspriset ett oljepris på 600$/fatet så plötsligt att har de nordiska bruken en väldigt konkurrens fördel och jag misstänker att priserna stiger kraftigt på massa produkterna.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
#751658Jag hade ett fysiskt möte i morse med ledningen för den stora åkarföreningen här i norr. Jag ser då dom delar skärmen att du har ett möte efter mig om de rusande bränslepriserna. Jag kommenterar saken och får till svar vi hade även ett möte om det innan du kom. Nu är krisen här.

Jag håller även på med en stor ramavtalsupphandling på asfalt och anläggningstjänster åt ett stort industriföretag. Jag frågade då hur då såg på indexreglering av priserna för som det är nu har jag skrivit i förfrågan att reglering sker från år två. Jag fick till svar att vi lämnar inga priser om vi inte får indexreglera varje månad.

Jag pratade sedan med Peab om hur dom såg på index och fick till svar vi vet inte om vi kan leverera någon asfalt i år då vi köper all bitumen ifrån Ryssland (vilket alla andra också verkar göra). Tidigare så köptes mycket bitumen ifrån Venezuela men det var visst förbjudet nu för att den oljan skulle användas till några finare ändamål.

Hur ånga veckor till räcker Sveriges lager av bitumen för i södra Sverige är asfaltssäsongen redan igång.

TS
Användarvisningsbild

Vante  
#751684Ja många bitar som anpassar om logestika om hitta andra lösningar på bygga upp fungerande system när det är nödvändigt som det nu blivit. jag har drivit stenbrott där gjorde vi av med 1 och 1/2 kubik diesel i veckan 1 kubik till generatorer och kompressor och till maskiner 1/2 var kraftigt rationellt logestika på tre man tog vi ut 90 ton block sten i veckan var av 1 /3 var bra resten spricksten 2/3.
Men största problem grossist gick i konkurs förlorade allt levereras av även åkare som transporterade blocken fick heller inget ur den transport av grossisten beställning.
Senast redigerad av Vante tor 10 mar 2022, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#751801Idag säger nyheterna att priset på diesel gått ner med knappt 6 %. Gissar då att dagens dieselpris (listpris) hamnar runt 26,5 kr/litern.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#751803men gud va generöst....

det är 12:- för dyrt ändå

r93  
#751808Hörde nu på lunchen att en ekobonde med 80 ha åker struntar i att odla i år, arbetskamrat som jagar på denna marken. Då är det ändå runt kalmar där vi har skapliga åkrar i alla fall.

Användarvisningsbild

Vante  
#751814Ja undrar om nu göra diesel av torv flis svartlut vet att det är billigare än fat raffinerad Mickro anläggning har provats i Överkalix och Piteå är ju sunpain av svart. Lut lävererar till prem på något vis måste samhället snurra runt teknik finns utprovade men tar ju tid få logestika om på gott och ont fördelar och nackdelar.
Kvantitet och samhälle i stort har inte löst tänka bra dåligt eller miljö tankar de får med tiden ge sig nog anpassa lösningar.
Senast redigerad av Vante tor 10 mar 2022, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JörgenO  
Vante skrev:Ja undrar om nu göra diesel av torv flis svartlut vet att det är billigare än fat raffinerad Mickro anläggning har provats i Överkalix och Piteå är ju sunpain av svart. Lut lävererar till prem på något vis måste samhället snurra runt teknik finns utprovade men tar ju tid få logestika om på gott och ont fördelar och nackdelar.

Just precis, fördelar och nackdelar 😵‍💫😵‍💫😵‍💫

Elmhult  
#751890Ångmotor? Tar lite tid starta kanske, men bränslet är billigt. 🤣

Användarvisningsbild

Kse  
#751908Påverkar ju trafisksäkerheten iaf.
Jag höll 80 till skogen igår så jag höll mig på halvlitern milen, och jag var inte ensam.
Kändes som om alla höll ner farten, blev bara omkörd av en bil på min 20 mil långa resa till jobbet.
Var lite känslan av kollonkörning upp till fjälls när det är hårt väder, alla bilar på en lång långsam linje och ingen kör om.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751909Så var det i central-Dalarna igår med. Det var mest råa ägg under gaspedalerna i 20 mil. Till och med en tom virkesbil körde eko.
Om sen de som kör året runt med livsstilsmarkören "tom?" takbox, om de orkade plocka av dessa sparar de nog minst 1 dl/mil vid landsvägskörning. Idag är det ungefär 150 spänn per tank om säg 80 mil/tank.
Just nu är det nog nytta med boxarna som ska till fjällen och tillbaka men jag har roat mej med att fråga några under "off season", när det känts som kunnat fråga rätt person utan att det blir fel, och de åker med tom box mestadels för det är jobbigt att ta av den. Inga golf-bags och inga spön.
Igår körde jag ett tag bakom en XC90 med takbox som körde 10km/h under skyltningen. Och ingen Audi eller BMW eller ny Volvo som ville ligga sist i alla köer fanns det heller...
Den som gasa mest bråttom igår var nog en liten småbils-Suzuki och en Cheva-ambulans.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmhult skrev:Ångmotor? Tar lite tid starta kanske, men bränslet är billigt. 🤣

Ångmotorer i bilar har funnits. Saab hade t.ex. en prototyp på 70-talet som var på ca 300 hästar om jag inte minns fel. Se t.ex. https://bjorns-story.se/private/Sparreh ... 0bilar.htm

Användarvisningsbild

svampbob  
#751911Är det någon som har sett en beräkning av när bränslelagren i världen börjar vara tömda?
Förbrukningen av olja, gas och kol är på nya rekordnivåer men utbudet har strypts politiskt och nu som grädde på moset kommer kriget i Ukraina. Många länder har nu börjat subventionera bränslet vilket ökar efterfrågan. Det vi behöver göra är att minska efterfrågan genom höga priser samtidigt som vi växlar över till en hållbar energiförsörjning. Bygg mini kärnreaktorer och börja utvinna gas och olja i Europa genom fracking. Jag ser ingen annan hållbar lösning för framtiden.

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).