Driver omkring mellan stubbar och stenar...
Skojigt/Galet
Roliga filmklipp
sön 20 aug 2023, 23:40#809550Testar livsfarlig kinesisk doppvärmare
lör 06 jan 2024, 13:24#825558Dottern kom glatt o visade upp detta klipp. 🤪
https://vm.tiktok.com/ZGe27Qub2/
https://vm.tiktok.com/ZGe27Qub2/
tis 09 jan 2024, 14:59#826146
Det är ett relevant antagande..🙂
Zixten skrev:Denna kom i mitt flöde...
Är det en bra film? Eller pratar han i nattmössan?
Det är ett relevant antagande..🙂
ons 10 jan 2024, 07:36#826270Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
ons 10 jan 2024, 08:18#826272Det där klippet får mig att tänka på svärdslängd. I det här klippet var det kanske befogat, men så fort man ser någon amerikan på Youtube med motorsåg så är det minst 30 tum svärd även när de ska kapa minsta lilla träd. Är det någon här i Sverige som använder jättesvärd eller är det bara en amerikansk grej? För egen del har jag aldrig behövt mer än 18 tum och tagit ner övergrovt upp till 120 cm.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
ons 10 jan 2024, 08:22#826273Grabben jobbar ju bra med att få trädet ner, men jag skulle väl aldrig lita på de två (gamla)
spännbanden som säkring emot spjälkning på ett så grovt träd.
Hade varit bra om vi kunne ropa på @anersimyra för en kommentar 😀
Jack of all trades, master of none!
ons 10 jan 2024, 17:14#826396. Stämmer bra det..😨 tack och lov var vi båda erfarna och stack som ett skott vid det första knäppet..💨💨🏃🏻♂️🏃🏻♂️😂
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
JohannesG skrev:Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 10 jan 2024, 17:21#826400
Det var som tusan. Ser inte ut som om din ek ens lutade mycket. Blåste det?
anersimyra skrev:. Stämmer bra det..😨 tack och lov var vi båda erfarna och stack som ett skott vid det första knäppet..💨💨🏃🏻♂️🏃🏻♂️😂JohannesG skrev:Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
ons 10 jan 2024, 17:25#826402
Spännband är förstås bättre än ingenting. Å andra sidan är det inget som man i första hand ska använda för att förhindra spjälkning, och då särskilt inte på stora lövträd med en ordentlig krona..😧
JensSkoog skrev:Grabben jobbar ju bra med att få trädet ner, men jag skulle väl aldrig lita på de två (gamla)
Spännband är förstås bättre än ingenting. Å andra sidan är det inget som man i första hand ska använda för att förhindra spjälkning, och då särskilt inte på stora lövträd med en ordentlig krona..😧
ons 10 jan 2024, 18:33#826418
Eken var ett kantträd i ett större bestånd men var rakväxt. Däremot så hade eken större delen av grenverket på endast en sida i fällriktningen. Jag påbörjade därför ett instick, men eken var stenhård och kedjan rejält träslö så jag avbröt och gjorde ett fällskär rakt bakifrån med känt resultat..😳
Badger skrev:anersimyra skrev:. Stämmer bra det..😨 tack och lov var vi båda erfarna och stack som ett skott vid det första knäppet..💨💨🏃🏻♂️🏃🏻♂️😂JohannesG skrev:Många lövträd och särskilt Ek har väldigt lätt för att spjälka. Särskilt när de lutar är det väldigt oförutsägbart och kan bli livsfarligt på bara någon millisekund även om man gör allt rätt. Om jag inte minns fel var @anersimyra ute för något riktigt otäckt med en flera meter stor spjälkning på en ek för ett tag sedan.
Eken var ett kantträd i ett större bestånd men var rakväxt. Däremot så hade eken större delen av grenverket på endast en sida i fällriktningen. Jag påbörjade därför ett instick, men eken var stenhård och kedjan rejält träslö så jag avbröt och gjorde ett fällskär rakt bakifrån med känt resultat..😳
ons 10 jan 2024, 19:49#826440
Just det, ett felaktigt riktskär som förorsakar en ”Barbara”..🙂👍
Bosse1 skrev:Zixten skrev:Denna kom i mitt flöde...
Är det en bra film? Eller pratar han i nattmössan?
Vad han talar om är ju ett felaktigt riktskär.
Just det, ett felaktigt riktskär som förorsakar en ”Barbara”..🙂👍

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).