Skojigt/Galet

Roliga bilder

1380 inlägg 466285 visningar 78 följer Svara, dela mm...  

Re: Roliga bilder

Tralsmo  
#858343Dom senaste åren har ja bara druckit Norrlands guld å de stämmer inte så bra på mig.

Ett tag drack ja bellman å de borde stämma bättre men dom va för starka.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858355Tydigen är vi som dricker tyska veteöl istället för blasket ovan inte intressanta att karakterisera 🙂 🙂

Användarvisningsbild

svampbob  
#859752"Så brukar det tyvärr bli ibland"

Ska vi skratta eller gråta?

jannee  
#859797Blir det överhuvudtaget någon batterifabrik där ?

Användarvisningsbild

svampbob  
jannee skrev:Blir det överhuvudtaget någon batterifabrik där ?

Det var väl tillverkning av katod material och jag tror att det går tungt för Kineserna.

Jag är i Skellefteå idag och där är det också lite motvind just nu.

alias  
svampbob skrev:"Så brukar det tyvärr bli ibland"

Har ju haft förmånen att få följa ett antal olika infrastrukturprocesser på nära håll de senaste ca 15 åren.

Ofta börjar det med att man har väldigt översiktliga tankar om vilken funktion man vill tillskapa och grova erfarenhetstal för kostnader från tidigare, mer eller mindre liknande, projekt. När man sedan tillsätter resurser för att utreda vad och hur saker ska göras mer i detalj så är det inte ovanligt att det framkommer omständigheter som ökar komplexiteten och driver kostnaderna.

Det är ju bättre att bli medveten om dessa omständigheter i tidigt skede, medan man fortfarande kan stoppa projekten, innan man har lagt ner för stora summor i dem, om de inte längre anses lönsamma.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

svampbob  
alias skrev:
svampbob skrev:"Så brukar det tyvärr bli ibland"

Har ju haft förmånen att få följa ett antal olika infrastrukturprocesser på nära håll de senaste ca 15 åren.

Ofta börjar det med att man har väldigt översiktliga tankar om vilken funktion man vill tillskapa och grova erfarenhetstal för kostnader från tidigare, mer eller mindre liknande, projekt. När man sedan tillsätter resurser för att utreda vad och hur saker ska göras mer i detalj så är det inte ovanligt att det framkommer omständigheter som ökar komplexiteten och driver kostnaderna.

Det är ju bättre att bli medveten om dessa omständigheter i tidigt skede, medan man fortfarande kan stoppa projekten, innan man har lagt ner för stora summor i dem, om de inte längre anses lönsamma.

MVH
Alias

Jag vet inte om det är någon större förmån att få följa de projekten åtminstone inte om det är TRV som har projektet. För 15 år sedan hade jag en period då jag gjorde kalkyler på stora projekt.
En gång hade jag räknat på ett resecentra i ett järnvägsprojekt. Jag presenterade min kalkyl och beställaren säger då att dom har en annan kalkyl som bara var på en tredjedel av min. Det kändes lite jobbigt att höra. Jag var junior och hans som hade gjort den andra väldigt senior.
Jag fick i uppdrag att reda ut varför skillnaden var så stor. Det visade sig att han hade räknat på jungfruliga förhållanden och hade inte fått andra uppgifter ifrån politiker och tjänstemän. Han gav mig rätt och i slutändan så var även min kalkyl lite för låg.

Jag har det senaste året försökt downsizea i projektstorlek och är nu bara inblandad i ett projekt över miljarden och ett 20-tal mindre. Det ger lite mera tid till att sitta i skogsmaskinerna men inte så mycket som jag hade hoppats på.

jsn  
#868771Kollegan köpte kakor på Lidl igår..

Bosse1  
#870276Starwars
1738684858_robots.jpg

Användarvisningsbild

JörgenO  
#879732På lördag hoppas jag träffa många av er på biblioteket i Åsele
Börjar kl. 1300 med våtmarksutbildning. Sen mot kvällen blir det traditionell motorsågskurs med erfarna ledare.

https://www.facebook.com/events/1325374 ... Anull%257D

Bosse1  
#884282Konspiratorisk översättning 😮

1750105561_what.jpg

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1750109242_505746723_1240012510826227_4905880859392968697_n.jpg

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#884289Någon form av kommunism finns väl fortfarande i Kina, Nordkorea, Kuba, Laos och Vietnam? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunism
Här i Europa, inklusive Ryssland, är ju verksamheten i stort sett avvecklad med kanske bara några få idealister kvar?

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:Någon form av kommunism finns väl fortfarande i Kina, Nordkorea, Kuba, Laos och Vietnam? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunism
Här i Europa, inklusive Ryssland, är ju verksamheten i stort sett avvecklad med kanske bara några få idealister kvar?

Jo, det är fruktansvärt. Om FN vore på riktigt så skulle de såklart avsätta de kommunistiska diktaturerna.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#886890Imorgon är första semesterdagen, favoritölen är redan inhandlad 🤪

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).