Skojigt/Galet

Roliga bilder

1380 inlägg 467305 visningar 78 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Roliga bilder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803235Renarna betar ju tydligen inte bara hänglav, utan också plantor. Å då borde skyddsjakt på dessa renarvara berättigat, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Emanuel90  
#803241Hur skulle det se ut och skyddsjaga djur som andra äger, då är man inte rädd för konflikt direkt men det behöver han ju inte heller vara eftersom ägaren bor i Portugal och antagligen knappt varit på marken.
Att det fanns ren i området kan inte kommit som en överraskning det är ingen som tvingat honom att köpa mark i området

Användarvisningsbild

#803255Rimligt vore väl att antingen hålla renarna i hägn på egen mark, eller att renägande samer helt enkelt arrenderar bete av villiga markägare, ser till att renarna håller sig på den arrenderade marken samt betalar för detta.

Hur skulle det se ut om några bönder plötsligt fick för sig att släppa sina köttdjur fritt, för att beta i andras skogar utan att betala för sig? Då skulle det bli ett djävla liv, kan jag lova - trots att det är en gammal hävd, som var vanlig fram till ca 1850!

Jo, det var på den tiden man bokstavligt talat stängde ut djuren från den värdefulla åkern, istället för som idag stänger in köttdjuren på t.ex. betesvallar.
/Niklas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803256Intressant frågeställning. Fäbodbruk förekommer fortfarande. Mulbetesrätten gäller där den inte är upphävd. Man kan släppa kor på skogen. Men man kan knappast gå till markägaren och ställa krav på att skogsskötseln ska anpassas till korna.

Användarvisningsbild

Bax  
#803259Sett nå roliga bilder på sistone?

tallen100  
Bax skrev:Sett nå roliga bilder på sistone?

Jodå men fick gå tillbaka några sidor i tråden, nu var det hjort🙄

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:

Jodå men fick gå tillbaka några sidor i tråden, nu var det hjort🙄

Snarare ren, tror jag. 😉
/Niklas

Bosse1  
#803280Blandar upp med "tråkiga bilder" . twitter.com

1686325360_jahaja.png

Användarvisningsbild

rokon  
Niking skrev:Renarna betar ju tydligen inte bara hänglav, utan också plantor. Å då borde skyddsjakt på dessa renarvara berättigat, tycker jag.
/Niklas

Jag har inte märkt några skador orsakade av ren på mina marker vad gäller granplant eller tall, däremot tror jag ren har betat på den myckna uppkomna rönnen (rönnen har närmast utrotats på mitt skifte av tidigare hög älgstam, men nu har älgen minskat på grund av ökad förekomst av björn som tar många älgkalvar så mycket rönnuppslag dyker upp nu) Även aspen betas hårt och lågt liksom rönnen trots lite älg.
Men viss förekomst av rådjur kan tyvärr förekomma när det inte är vinter, de stödmatas i byn 8 km från mitt skifte. Rådjur har inget på mina marker att göra med snödjup varje vinter på 1 till 1,5 meter snö.
Mina marker ligger dock ej där renarna flyttas i stora mängder, endast mindre grupper på 4 till 9 st ungefär kan vistas på mitt skifte när det inte är vinter.

Användarvisningsbild

JörgenO  

Jag bevistade Blekinge o Sweden Rock Festival i veckan.
Tyvärr är medelåldern såpass hög där numera att skallighet ofta ersatt tidigare långhårighet.
Därav är nedan bild inte lika gubbsjukt sexistisk som man kanske hoppas vid första anblicken.

tallen100  
JörgenO skrev:

Jag bevistade Blekinge o Sweden Rock Festival i veckan.
Tyvärr är medelåldern såpass hög där numera att skallighet ofta ersatt tidigare långhårighet.
Därav är nedan bild inte lika gubbsjukt sexistisk som man kanske hoppas vid första anblicken.

😂😆

Kanske det var två riktiga arslen istället för ett😮

Bosse1  
#803884Länsstyrelsen grillar korv 😮

1686930255_korv.png

Användarvisningsbild

Boman  
#804115Nu har MSB ansträngt sig 🤣

Användarvisningsbild

JörgenO  
#804219Den där Jack, alltså. Snacka om att vara en NYCKELPERSON. Blir av med jobbet, oroar regeringen o drar ner Sverige i ett tillväxtmoras. 🤯

Bosse1  
#805490Självklart 😀
1688664904_maetamatt.png

Källa

"
"

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).