Skojigt/Galet

Författare köpte skog för succépengarna

11 inlägg 8731 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Författare köpte skog för succépengarna

Torbjörn Johnsen  
#581950 Författaren Mikael Niemi från Pajala slog igenom med boken "Populärmusik från Vittula" år 2000 och har därefter skrivit ytterligare några böcker. Enligt en TT-intervju som publicerats i ekuriren.se så var det givet vad pengarna skulle gå till:

Det blev lite klirr i kassan för Mikael Niemi. Han köpte inte "Rolls-royce och champagne" för pengarna, han köpte några hundra hektar skog. Det innebär hårt arbete och obeskrivlig glädje, framhåller han.

När jag går bland mygg och skär björkar med sågklinga känner jag mig som en riktig karl. Det är det manligaste jag vet. Annars har jag ett kontorsliv och kan sakna att jobba med muskler. Att jobba fysiskt i skogen, bara ha en kropp, det är fantastiskt! Fysisk aktivitet är väldigt viktig, det är grunden för livet för mig. Är kroppen glad är hjärnan också glad.


Läs hela artikeln här.

Vilken av Mikael Niemis böcker tycker ni är bäst? Själv har jag nog bara läst Populärmusik från Vittula och det var en härlig "skröna". Inledningen var obetalbar och sätter liksom tonen boken igenom :d



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Författare köpte skog för succépengarna

totte  
#581953 Kan bara instämma, har också bara läst "Populärmusik ..." och det är en otroligt rolig bok, som dessutom har en hel del allvar i botten om livet i en rätt kärv del av världen.

Avatar Fallback

Re: Författare köpte skog för succépengarna

macke  
#581954 Populärmusik från vittula är nog den bästa bok jag har läst. Länge sedan nu.
Just nu läser jag och piccadilly cirkus ligger inte i Kumla. En helt okej bok.

Användarvisningsbild

Re: Författare köpte skog för succépengarna

halvproffs  
#581961 Kan ju vara bra att veta hur man får loss en fastfrusen tunga från en järnplatta 😊

Avatar Fallback

Re: Författare köpte skog för succépengarna

isteskog  
#581968 Har ett minne av det Proffset skriver ovan. Vi spelade korpbandy i Bollnäs och fick se en liten kille som stod länge mot ett järnräcke i samma position. Efter ett tag undrade vi, så vi åkte dit och kollade. Lillkillen hade tydligen slickat på järnröret och fastnat, men som tur var rörde han sig inte. vi in efter varmvatten och hällde försiktigt tills tungan lossnade. Vill inte tänka på hur det gått om han slitit loss tungan från röret med våld..... Iskall kille som stod kvar iaf .... 👍

Användarvisningsbild

Re: Författare köpte skog för succépengarna

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582041 Kul att läsa om lyckade personer som använder pengarna till att köpa skog i Tornedalen.
Hans böcker är intressanta särskilt när man har lokalanknytning men hsh läsvärda.

Användarvisningsbild

Re: Författare köpte skog för succépengarna

JörgenO  
#582053
isteskog skrev:Har ett minne av det Proffset skriver ovan. Vi spelade korpbandy i Bollnäs och fick se en liten kille som stod länge mot ett järnräcke i samma position. Efter ett tag undrade vi, så vi åkte dit och kollade. Lillkillen hade tydligen slickat på järnröret och fastnat, men som tur var rörde han sig inte. vi in efter varmvatten och hällde försiktigt tills tungan lossnade. Vill inte tänka på hur det gått om han slitit loss tungan från röret med våld..... Iskall kille som stod kvar iaf .... 👍


Sättet att lossa tungan på som det beskrivs i "Populärmusik från Vittula" är aningen äckligare och inbegriper medhavd varm vätska =))

Användarvisningsbild

Re: Författare köpte skog för succépengarna

halvproffs  
#582055 I det fallet har nöden ingen lag😉

Avatar Fallback

Re: Författare köpte skog för succépengarna

isteskog  
#582059 Jag vet, Jörgen O! Har själv läst boken ..... Men vi hade iaf tillgång till varmvatten... 😀 Killen hade nog ryckt bort tungan om vi kommit med det gula förslaget .... 😉

Avatar Fallback

Re: Författare köpte skog för succépengarna

Chainsaw Charlie  
#582112 Svålhålet kan rekommenderas också. En ganska skruvad science fiction som lite liknar Liftarens guide till galaxen om man tycker om sådant.

Avatar Fallback

Re: Författare köpte skog för succépengarna

janeri  
#582780 Tipsar om boken Fallvatten av Mikael Niemi. En helt underbar och humoristisk berättelse med många oväntade vändningar om vad som kan hända när en kraftverksdamm brister och vattenmassorna tar med sig alla nedanför liggande dammar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).