Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2883 inlägg 343490 visningar 137 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#540787
Amatörhuggare 62 skrev:Nu vet ja vem som campat.
Träffade en Balkanbo som jagar intill.
Danska paintballkrigare ska d vart.
Höll på å skrämma livet,ur honom.
När han passade gris på sin åtel.
Och d kom camoflerade personer i buskarna å kråla. M vapen.

Helt j.....a sjukt.

Ja, det verkar vara sjukt och fräckt så det håller. 😈

Elmia
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Amatörhuggare 62  
#540824
1546080274_20181224_083658.jpg
Mitt ena skifte ligger fem kilometer rakt ut i skogen.
Från närmaste samhälle.
Och när ja skulle kolla vägen.
Så har någon tröttnat på sitt träd.
Å lagt d på vändplan.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#540830
Amatörhuggare 62 skrev:[Mitt ena skifte ligger fem kilometer rakt ut i skogen.
Från närmaste samhälle.
Och när ja skulle kolla vägen.
Så har någon tröttnat på sitt träd.
Å lagt d på vändplan.


😡 😡 😡

Vilka grannar du har, "Amatörhuggare 62" :surp:

Men hur i helsike fick dom det dit - det är
ju ingen liten buske det där.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Amatörhuggare 62  
#540838 Kan ju inte varit,vilken släpkärra som helst.
Man har ju inte villt bomma.
För friluftsliv å jägare.
Men nu rycker nog det allt närmare.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541198 Ställde en fråga till arbetsmiljöverket. Av "svaret" nedan kan jag tolka att det som att jag som arbetsgivare avgör själv om jag har kompetens att utfärda dessa så kallade körkort. Så nu har bestämt att jag har det inom ABC och röjsåg.
Samtidigt innebär det att företag som exempelvis Säker skog alltså på egen hand har bestämt att de har rätt att utfärda utbildningsbevis. Detta då uppenbarligen det inte finns någon myndighetssanktionerad auktorisation av utbildare/utfärdare.

Det här tycker jag är väldigt viktigt för alla mindre skogsföretag då det ger möjlighet att arbeta med företagsintern utbildning för nyanställda som saknar erfarenhet och kompetens. Väldigt skönt slippa åka till externa företag för "uppkörning".

Eller?

Man kan ju undra vad man ska ha en myndighet till om man inte kan få ett rakt svar på en rak fråga!


Hej,
Vad krävs för att jag ska kunna utfärda utbildningsbevis för "motorsåg och röjsågskörkort" som ni accepterar?
Med vänlig hälsning


Det här är svaret.....

Hej!

Tack för din fråga!

Allmänna frågor och frågor om våra e-tjänster besvaras av vår svarstjänst på telefon 010-730 90 00. Du är välkommen att kontakta oss måndag till fredag 09-14, lunchstängt 12-13.

Arbetsmiljöverket har fått i uppdrag av regeringen att utöva tillsyn över arbetsmiljölagen och skriva föreskrifter som förtydligar denna. Vi kan även informera och ge allmänna råd om regelverket. Ofta går det att hitta vägledning i våra föreskrifter, på ämnessidor eller under ”Frågor och svar” på vår webbplats av.se. I vissa fall kan det vara nödvändigt att läsa harmoniserade standarder. Standarder finns att köpa hos SIS, se http://www.sis.se.

Om din fråga gäller en bedömning i en specifik situation har Arbetsmiljöverket ingen möjlighet att ge förhandsbesked eftersom de riskerar att bli missvisande, detta då vi inte har ett fullständigt underlag. Ett sådant underlag kan vi bara inhämta inom ramen för vår tillsyn.

Riskbedömningar och tekniska lösningar utifrån våra funktionskrav ska utföras av den som är ansvarig, till exempel arbetsgivare eller tillverkare. Om arbetsgivaren eller tillverkaren inte har kompetens för att bedöma detta, måste externt kompetens anlitas. Förslagsvis genom en arbetsmiljökonsult eller företagshälsovården.

Med vänlig hälsning,

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
Enheten för Svarstjänst
112 79 Stockholm
Telefon: 010-730 90 00
arbetsmiljoverket@av.se
http://www.av.se

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Observera att vi inte kan ge förhandsbesked och att det svar du får på din fråga baseras på en ofullständig kunskap om alla detaljer i det specifika fallet.

Vi ber dig observera att du inte kan svara på detta mejl. Har du ytterligare frågor vänligen använd vårt webbformulär
https://www.av.se/om-oss/kontakta-oss/kontaktformular/


Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Danskar´n  
#541233
Robertberg skrev:Folk i största allmänhet.

YESS YESS YESS...(räcker inte med en "gillar) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

svampbob  
#541254
Uvskogen skrev:Ställde en fråga till arbetsmiljöverket. Av "svaret" nedan kan jag tolka att det som att jag som arbetsgivare avgör själv om jag har kompetens att utfärda dessa så kallade körkort. Så nu har bestämt att jag har det inom ABC och röjsåg.
Samtidigt innebär det att företag som exempelvis Säker skog alltså på egen hand har bestämt att de har rätt att utfärda utbildningsbevis. Detta då uppenbarligen det inte finns någon myndighetssanktionerad auktorisation av utbildare/utfärdare.

Det här tycker jag är väldigt viktigt för alla mindre skogsföretag då det ger möjlighet att arbeta med företagsintern utbildning för nyanställda som saknar erfarenhet och kompetens. Väldigt skönt slippa åka till externa företag för "uppkörning".

Eller?

Man kan ju undra vad man ska ha en myndighet till om man inte kan få ett rakt svar på en rak fråga!


Hej,
Vad krävs för att jag ska kunna utfärda utbildningsbevis för "motorsåg och röjsågskörkort" som ni accepterar?
Med vänlig hälsning


Det här är svaret.....

Hej!

Tack för din fråga!

Allmänna frågor och frågor om våra e-tjänster besvaras av vår svarstjänst på telefon 010-730 90 00. Du är välkommen att kontakta oss måndag till fredag 09-14, lunchstängt 12-13.

Arbetsmiljöverket har fått i uppdrag av regeringen att utöva tillsyn över arbetsmiljölagen och skriva föreskrifter som förtydligar denna. Vi kan även informera och ge allmänna råd om regelverket. Ofta går det att hitta vägledning i våra föreskrifter, på ämnessidor eller under ”Frågor och svar” på vår webbplats av.se. I vissa fall kan det vara nödvändigt att läsa harmoniserade standarder. Standarder finns att köpa hos SIS, se http://www.sis.se.

Om din fråga gäller en bedömning i en specifik situation har Arbetsmiljöverket ingen möjlighet att ge förhandsbesked eftersom de riskerar att bli missvisande, detta då vi inte har ett fullständigt underlag. Ett sådant underlag kan vi bara inhämta inom ramen för vår tillsyn.

Riskbedömningar och tekniska lösningar utifrån våra funktionskrav ska utföras av den som är ansvarig, till exempel arbetsgivare eller tillverkare. Om arbetsgivaren eller tillverkaren inte har kompetens för att bedöma detta, måste externt kompetens anlitas. Förslagsvis genom en arbetsmiljökonsult eller företagshälsovården.

Med vänlig hälsning,

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
Enheten för Svarstjänst
112 79 Stockholm
Telefon: 010-730 90 00
arbetsmiljoverket@av.se
http://www.av.se

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Observera att vi inte kan ge förhandsbesked och att det svar du får på din fråga baseras på en ofullständig kunskap om alla detaljer i det specifika fallet.

Vi ber dig observera att du inte kan svara på detta mejl. Har du ytterligare frågor vänligen använd vårt webbformulär
https://www.av.se/om-oss/kontakta-oss/kontaktformular/



Jag instämmer helt i den tolkningen och att säker skog genom sin egen tolkning har skaffat sig ett de facto monopol på röj och motorsågsutbildningar.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Danskar´n  
#541263
MilanJo skrev:Att jag köpte en billig nötknäckare på ICA som knäcker inte bara skalet utan mpsar även allt det götta inuti...när billigt blir dyrt.

Jammen kära nån...det där är ingen nöttknäckare...de e en vitlökspress...den ska mosa... =)) =)) =)) =))
Gott Nyttår du... \:d/

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Pamf  
#541267
Uvskogen skrev:Ställde en fråga till arbetsmiljöverket. Av "svaret" nedan kan jag tolka att det som att jag som arbetsgivare avgör själv om jag har kompetens att utfärda dessa så kallade körkort. Så nu har bestämt att jag har det inom ABC och röjsåg.
Samtidigt innebär det att företag som exempelvis Säker skog alltså på egen hand har bestämt att de har rätt att utfärda utbildningsbevis. Detta då uppenbarligen det inte finns någon myndighetssanktionerad auktorisation av utbildare/utfärdare.

Det här tycker jag är väldigt viktigt för alla mindre skogsföretag då det ger möjlighet att arbeta med företagsintern utbildning för nyanställda som saknar erfarenhet och kompetens. Väldigt skönt slippa åka till externa företag för "uppkörning".

Eller?

Man kan ju undra vad man ska ha en myndighet till om man inte kan få ett rakt svar på en rak fråga!


Hej,
Vad krävs för att jag ska kunna utfärda utbildningsbevis för "motorsåg och röjsågskörkort" som ni accepterar?
Med vänlig hälsning


Det här är svaret.....

Hej!

Tack för din fråga!

Allmänna frågor och frågor om våra e-tjänster besvaras av vår svarstjänst på telefon 010-730 90 00. Du är välkommen att kontakta oss måndag till fredag 09-14, lunchstängt 12-13.

Arbetsmiljöverket har fått i uppdrag av regeringen att utöva tillsyn över arbetsmiljölagen och skriva föreskrifter som förtydligar denna. Vi kan även informera och ge allmänna råd om regelverket. Ofta går det att hitta vägledning i våra föreskrifter, på ämnessidor eller under ”Frågor och svar” på vår webbplats av.se. I vissa fall kan det vara nödvändigt att läsa harmoniserade standarder. Standarder finns att köpa hos SIS, se http://www.sis.se.

Om din fråga gäller en bedömning i en specifik situation har Arbetsmiljöverket ingen möjlighet att ge förhandsbesked eftersom de riskerar att bli missvisande, detta då vi inte har ett fullständigt underlag. Ett sådant underlag kan vi bara inhämta inom ramen för vår tillsyn.

Riskbedömningar och tekniska lösningar utifrån våra funktionskrav ska utföras av den som är ansvarig, till exempel arbetsgivare eller tillverkare. Om arbetsgivaren eller tillverkaren inte har kompetens för att bedöma detta, måste externt kompetens anlitas. Förslagsvis genom en arbetsmiljökonsult eller företagshälsovården.

Med vänlig hälsning,

Svarstjänsten

Arbetsmiljöverket
Enheten för Svarstjänst
112 79 Stockholm
Telefon: 010-730 90 00
arbetsmiljoverket@av.se
http://www.av.se

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Observera att vi inte kan ge förhandsbesked och att det svar du får på din fråga baseras på en ofullständig kunskap om alla detaljer i det specifika fallet.

Vi ber dig observera att du inte kan svara på detta mejl. Har du ytterligare frågor vänligen använd vårt webbformulär
https://www.av.se/om-oss/kontakta-oss/kontaktformular/

Det där gäller väl i princip allt som har med arbetsmiljö att göra. Det är först när en olycka sker och utredning görs som det avgörs om det funnits tillräckliga säkerhetsåtgärder och utbildning kring säkerhet. Så länge kraven och allmänna råd enligt afs anses uppfyllda borde man vara på säkra sidan oavsett var man har gått utbildningen, i fallet med motorkedjesåg att prov är genomfört och utbildningen dokumenterad. Som exempel så utbildar de flesta räddningstjänsterna i Sverige sin personal själva.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

ananders  
#543811 Glömde telefonen på jobbet ikväll. :oops: :sad:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543812
ananders skrev:Glömde telefonen på jobbet ikväll. :oops: :sad:

Det borde man ju bara bli glad för :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#543813 :mrgreen: Lærare........


som kommer i skogen med ett gäng ungar utan plan eller
syfte och slänger om sig med ord som miljötänkande och
hållbart och hur viktigt det är att vargen finns 😡

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

ananders  
#543818
th skrev:
ananders skrev:Glömde telefonen på jobbet ikväll. :oops: :sad:

Det borde man ju bara bli glad för :!: :!:


Känns lite mindre tryggt att gå till skogen imorgon utan, får försöka låna av någon.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JohannesG  
#543826 Att du lyckas glömma den och inte nu är i panik visar ändå att du har et någorlunda sunt förhållande till telefonen. 👍 Du är alltså inte beroende av den och måste kolla på dem jämnt som många tror sig behöva idag.

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543941
ananders skrev:
th skrev:
ananders skrev:Glömde telefonen på jobbet ikväll. :oops: :sad:

Det borde man ju bara bli glad för :!: :!:


Känns lite mindre tryggt att gå till skogen imorgon utan, får försöka låna av någon.

Man kände ju sig inte otrygg att gå till skogen innan det fanns mobiler, så varför skall man göra det nu?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).