Västra Götaland (O)

Skogsbrukspln

23 inlägg 6430 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbrukspln

Flu  
#459053 Vet inte om detta ventilerats på forumet tidigare, men jag skulle vilja ha åsikter om för/nackdelar med att upprätta en skogsbruksplan.

Mvh/Flu



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

Flu  
#459055 Skogsbruksplan, skall det vara och inget annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukspln

kalhuggo  
#459064 För trottoarbönder och de som inte är så aktiva så är det väl en ledsagare i skogsskötseln. För mig själv som är hyfsat aktiv och har god överblick så kan jag väl tycka att det är mer vad andra vill göra med min skog :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459067 Lätt att bli hemmablind. Jag är mycket i skogen men planen ger input till åtgärder
som jag inte tänkt på.
Kostnaden för plan är avdragbar in din bokföring

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukspln

Erre  
#459069 Hänger väl lite på hur mycket mark man har.

Jag uppskattar att ha den som en hjälp när vi sitter vid köksbordet med en kopp kaffe å planerar vinters åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

Flu  
#459074 Det handlar om ca 200 ha varav 125 ha är produktiv ( enligt Skatteverket). Jag är sk "utbo" men är periodvis en hel del i skogen. Både på jakt, när jag hugger för husbehov eller bara för rekreation. Jag har väl någorlunda koll men om man skall öka effektiviteten och därmed få ut lite mer ekonomiskt så tänker jag att man kanske skall skaffa en plan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukspln

Andreas99  
#459082 Jag ser inga nackdelar med en plan. Ger en bra överblick av fastigheten, virkesförråd, årlig tillväxt, vad som är rimligt att avverka om året, åtgärdsbehov, hur man bör prioritera och så får man lite koll långsiktigt. Sen är det ju enkelt att hålla den uppdaterad idag med den på datorn och då blir det en en gångs kostnad. Sen behöver man inte följa den till punkt och pricka men man har fått ett proffs förslag på hur han/hon skulle sköta det rationellt.
Funderar du på att certifiera dig så är väl planen ett krav?

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

Flu  
#459085 Ja, Andreas99. Det är väl ungefär så jag tänker också. Certifiering är inte aktuellt i nuläget, men vem vet. Kan nån ge mig en vettig anledning så kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukspln

Andreas99  
#459091 Mer betalt per kubik. Men jag blev nyfiken på vilket sågverk som köper o certifierat idag. Trodde att de hade rätt hårda krav på att själva vara det idag och då endast kunde köpa certifierat virke.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

hallingland  
#459097 Jag gjorde en egen plan i Google sheets som jag jobbar med aktivt. Gillar inte att få en plan som bara gäller för 10 år. Sedan har jag bara 38h varav 22h produktivt och mest ungskog så 15-20 ksek är mycket pengar för det. Det som är kul är att gå igenom skogen och "skapa" avdelninga, mäta och uppskatta volymer vilket jag lärt mig massor på.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

Flu  
#459102 Låter avancerat och tidskrävande hallingland. Men säkert lärorikt och kul

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

jannee  
#459103 Man får INTE mer betalt för certifierad skog varken dubbel eller enkel certifiering.
Däremot görs det AVDRAG om man inte är certifierad. I princip sak samma men ändå inte.
Privata sågverk men även bolagen har ett pris som de "skryter" om men är du INTE certifierad görs det avdrag.
Gör en certifiering samtidigt med planen så är allt sedan helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrukspln

Andreas99  
#459106 Hahaha hur får du ihop det Janne?
Får man mer betalt eller inte för certifierad skog?
Jag har iallafall inte skrivit varken att man får tillägg eller avdrag, utan att man får mer betalt.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

Flu  
#459111 Tydligen skall man avsätta 5% av skogen för naturvård. Sen måste man anlita entrepenörer som har rätt utbildning för att virket skall gå att sälja som certifierat. Det måste ju betyda att om jag avverkar själv och kör ut ( med gammal maskin) så är inte virket certifierat. Vad kostar det att certifiera skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrukspln

JPW  
#459114
Flu skrev:Tydligen skall man avsätta 5% av skogen för naturvård. Sen måste man anlita entrepenörer som har rätt utbildning för att virket skall gå att sälja som certifierat. Det måste ju betyda att om jag avverkar själv och kör ut ( med gammal maskin) så är inte virket certifierat. Vad kostar det att certifiera skogen?


Rätt säker på att ditt virke som du själv avverkat då faktiskt räknas som certifierat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).