Bioenergi

Problem att flisa!!

7 inlägg 3817 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem att flisa!!

Gonzo  
#115608 Vet inte om det är endast jag som har problem med all snö på grothögarna som frusit till? :???: Kan man begära timmar från skogsbolagen för all extra tid det tar att få loss materialet?? Hos oss i Gästrikland har det varit 1 meter snö som tinat och fryst ihop till betong :x



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem att flisa!!

bruks804  
#115673 Är det inte papp på vältan? skotat ihop groten för tidigt? jag tar på toppen och tippar snön bakåt glider av lätt men då har vi nog bara 40-60 cm här uppe.

Avatar Fallback

Re: Problem att flisa!!

Gonzo  
#115687 Ingen papp och det är trädelar som är klippt så det är full längd på träden ca 6-8meter långt och rätt grovt så det är inte så lätt att tippa av snön...

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem att flisa!!

bruks804  
#115694 okej, då kan jag förstå. är förjävligt när det är långt får nästan lägga in sig på psyket. har lämnat objekt med full längd för att det satt fast i bakändan så dom gick av, var för några år sen. nu klipper dom av dem på mitten så att det inte ska hända.
har börjat ta klipp högarna bakifrån istället för som på groten framifrån, lättare att bryta lös och kan ta ett nytt knippe även fast ett är på väg in i huggen (annars blir ju sikten skymd) vad kör du med?

Avatar Fallback

Re: Problem att flisa!!

Tosca  
#115702 En av anledningarna att man började med papp var just för att undvika fastfrysning i vältan.
Har man otur kan det vara en meter som är bepansrad med is...

Avatar Fallback

Re: Problem att flisa!!

Gonzo  
#115705
bruks804 skrev:okej, då kan jag förstå. är förjävligt när det är långt får nästan lägga in sig på psyket. har lämnat objekt med full längd för att det satt fast i bakändan så dom gick av, var för några år sen. nu klipper dom av dem på mitten så att det inte ska hända.
har börjat ta klipp högarna bakifrån istället för som på groten framifrån, lättare att bryta lös och kan ta ett nytt knippe även fast ett är på väg in i huggen (annars blir ju sikten skymd) vad kör du med?


Det är en Bruks 1001ct som sitter på en ösa 260.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem att flisa!!

bruks804  
#115842 okej, kan inte ge något tips mer än att börja från andra hållet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).