Bioenergi

vad kan man ta för en säck ved??

11 inlägg 7064 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad kan man ta för en säck ved??

marcus_ford 3600  
#113345 Hejsan, börjar bli trött på det där med vedpris, vissa tar 79 kr för en säck o nåra 30 :oops:
ska då främst sälja björkved, närmaste säljare o så spelar klart stor roll. men närmaste ta 50, så nu är frågan. va kan en nystartad vedsäljare som jag ta per säck :???: :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: vad kan man ta för en säck ved??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113349 Frågan är vad närmsta säljare är för någon är det bensinmacken så är det ju många som ändå är hos han och handlar. medans du måste marknadsföra dig för att få sälja.

En annan faktor är ju om du befinner dig i storstad eller landsbygd, jag inbillar mig att det är lättare att få bra betalt i storstad, då tillgången kanske är lite sämre.

Gäller för dig att erbjuda en lika bra eller bättre produkt än din konkurrent.
Du kan kanske erbjuda hemleverans, mer i varje säck.
Om närmsta aktör är bensinmacken och han tar 50 kr. och du finns en bit utanför byn måste du nog vara rejält billigare. 35 - 40 kr.

Så sätt dig ner och fundera på hur du kan få en bättre produkt än dina konkurenter, och vilka mervärden du kan sälja, hemleverans...
Fundera även på om det verkligen finns en marknad för vedsäckar, han som säljer för 50 kr kanske bara säljer en säck i veckan.

Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

marcus_ford 3600  
#113354
Zixten skrev:Frågan är vad närmsta säljare är för någon är det bensinmacken så är det ju många som ändå är hos han och handlar. medans du måste marknadsföra dig för att få sälja.

En annan faktor är ju om du befinner dig i storstad eller landsbygd, jag inbillar mig att det är lättare att få bra betalt i storstad, då tillgången kanske är lite sämre.

Gäller för dig att erbjuda en lika bra eller bättre produkt än din konkurrent.
Du kan kanske erbjuda hemleverans, mer i varje säck.
Om närmsta aktör är bensinmacken och han tar 50 kr. och du finns en bit utanför byn måste du nog vara rejält billigare. 35 - 40 kr.

Så sätt dig ner och fundera på hur du kan få en bättre produkt än dina konkurenter, och vilka mervärden du kan sälja, hemleverans...
Fundera även på om det verkligen finns en marknad för vedsäckar, han som säljer för 50 kr kanske bara säljer en säck i veckan.

närmaste säljare är privatperson precis som jag.......
Bor 7 ifrån huskvarna och en kvart ifrän jönköping viket båda är störra städer.
hade tänkt 40 spänn säcken

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad kan man ta för en säck ved??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113414 Om den andre säljaren också är privatperson, och inte har ett direkt bättre läge än dig så tycker jag nog att du kan nosa mer på hans priser, 45 - 50 kr. ev skapa merförsäljning genom att ta 40 kr / säck vid köp av 3 säckar eller mer.
Hur skall du få folk att veta att du har ved átt sälja då?

Vet om en tjomme som säljer ved och hemtillverkad grillkol, han har en liten lada vid vägen där folk kommer och tar vad dom vill ha, och lägger pengar i en liten låda. Han påstår att det funkar bra, kanske kan vara ett tips till dig.

Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

marcus_ford 3600  
#113457 Tack för svaren :grin: såna medlemmar sökes..... okej det där med en lada lät bra, vet ifan ifall folk inte bara går in o tar veden då, kunde ju bygga en liten lada på 2x2 meter och sälja ved och ägg(har 25 hönor) om jag för säga det själv så år det jävligt vackert hemma :lol: så folk åker där som fan
hur jag ska veta att jag ha ved får jag vell skriva en stooorrr skylt..
tror det man kan lite så möe på folk som att dom hämtar själv???

   TS
Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113464 tar 60 for en 60l m bjørk da er den kluvat i fina biter samt torr lagret innendørs,tar exstra om det måste fraktas och 1 sekk ekstra om dom køper 10 stk

har man or,gran, tall osv i sekken er det få som vil ha da er det typ 30 kr her,men hvem faen er det som orker å drive med det der for den prisen?

Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

s-k-o-g  
#113470 Om det känns ok att sälja för 40 kr säcken så kan du kanske testa med att sälja för 50 kr säcken om man köper 1-4 säckar. Köper man fem får man dem får 200 kr vilket är 40 kr säcken. Då tjänare du mer på dem som köper lite, samtidigt som du motiverar en del kunder att köpa fem och betala för fyra, då kanske du blir av med alla säckar snabbare. Kanske kan du ordna paketpris på ved och ägg som ger ett mervärde som inte grannen har. Kanske "köp två säckar för 100 kr och få sex ägg utan extra (äggstra?) kostnad"

Användarvisningsbild

Re: vad kan man ta för en säck ved??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113491 Den killen som hade självbetjäning påstod att han fick betalt, försvann säkert lite, men inte så mycket att han tyckte att han förlorade på det. Så du får säkert räkna med lite svinn...

Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

marcus_ford 3600  
#113666 Ju lte svindel blir det ju :sad: :sad: men jag bor så närma vägen så det ä kanske bätter dom kommer när när man är hemma???
alternativ är vell sätta upp en stuga 8) TIPS??? :?:
går ju och så bara skriva en skylt,,, men som sagt är det ju knappast storeldare som köper, mest myseldare som bara har vägen förbi! och då passar det kanske me stuga?
tror det är mist 20 personer som ha häst hos grannarna så där finns vell säkert nån som vill köpa :surp:
Tänkte typ så här
Ta 5 säckar för 200 och få tio ägg!! låter de lockande??
Tack för svaren ^:)^

   TS
Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113689 om grannen tar 50kr så ska du också göra det. Om du sänker priset till 40 så sänker grannen till 30, du till 20, granen till 10, du till 0 grannen hämtar veden och säljer för 50 igen.
Ha tålamod, vänta tills dom börjar frysa.

Avatar Fallback

Re: vad kan man ta för en säck ved??

marcus_ford 3600  
#113776 granne o granne. de ä bara närmaste kunkorent
haha ne, det ä knppast troligt jag ger bort veden :lol: :lol:


Är det nån som har en liten stuga ivägen som bara stör????

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).