Tänkte passa på och fråga hur ni som eldar med flis brukar göra med buskar och "skräp".
Jag har en liten farmi hugg med hydraulisk matning som nog går att använda för att flisa helträd, buskar och sly. Problemet är att det blir så mycket stickor och skräp i flisen att det är omöjligt att elda med den. Nu är ju inte min stoker så vidare stor heller, inmatningsskruven är väl ca 90mm om jag minns rätt. En Arimax 540 är det. ca 10 år gammal.
Jag har energiklipp till grävaren som jag då och då använder till att rensa diken och åkerkanter. Men hittills har jag inte just kunnat använda slyn och skräpet till något. Vanligen brukar jag efter klippning gå igenom de litet större träden med motorsågen och kvista och ta vara på det som går att flisa. Grenar och mindre träd blir det att lägga på hög så får de ruttna bort. Visst går det att blanda in en mycket liten mängd helträd när man flisar, men det känns som att man genast får stå och plocka stickor ur stockerbehållaren sen när man eldar.
Hur brukar ni andra göra? Jag vet att det finns huggar med såll och kvistknivar, men funkar de verkligen med sånt här material? Går det att använda såna med normalstora traktorer (80-100hk?) Vore roligt att höra vilka erfarenheter andra har av detta. De riktigt stora huggarna har väl bättre sållningsutrustning vad jag förstått så där kanske det funkar. Kanske alternativet för mig helt enkelt vore att sälja huggen och hyra in någon som har bättre grejer?
![konfunderad :???:](./images/smilies/icon_e_confused.gif)