Bioenergi

klippning av busk/träd med grävare

12 inlägg 8657 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

klippning av busk/träd med grävare

kia  
#113033 HEJ dålig respons ang.klippning med grävare. Är det bara några som använder klipp på grävare? vill mest veta vad ni använder för aggregat isåfall ifall nån har en fast monterad i snabbfäste utan rotator(tycker att det verkar väldigt slängit med rotator hängda) samt att man inte kan ta stöd med en sån klipp .min kan jag lyft hela maskinen med en (4,5 ton`s)



   TS
Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

josip  
#113054 Jo det är nog den typen man skall ha på en grävare tycker jag. Mycket billigare och snabbare att använda än en "normal" energigrip. Enda som jag kommer att tänka på är om man vill ha ackumulering.

Jag har en hemmabyggd på min grävlastare. Behöver förstås inte kunna lyfta maskinen med den men det går i nödfall. Använder den mest för att rensa diken och bäckskanter från sly.

Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

kia  
#113138 HEJ JOSIP,
visst funkar det bra med en fast klipp på grävarn men ack vet jag inte om man har så mycke nytta av (jag prova 20 min ) en prototyp men jag tycker det går fort nog att klippa och lägga ihög ändå med min hummer. Klipper ca.30m3 /h travat vid väg .dubbelt mot en huggar vagn med klipp(narva -25) ,kliper åt en entreprenör som bara skotar i stället samt komprimerar.För vidare transport med lastbil.

   TS
Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

foton  
#113144 Jag har en Naarva 2000-25 på min 3,8 ton grävare med stållarv. Jag har tagit bort stickan och isället bygt ett utskjut uppepå bommen, det fungerar bra för normal avverkning. Kia ditt inlägg om 30m3 hadde passat bra på skryttråden.

Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

kia  
#113225 Jag talar alltså om en hög med busk/träd 12-17 cm diameter mätte högen efter att han hade kört ut till upplägg, men naturligtvis beror kapaciteten på matrial att klippa ,avstånd mellan bestånden av träd. där jag prova var det ett igen vuxet dike samt att dom klipptes bara av en gång och lades i små högar över diket så han får det lätt att skota ut det. alltså talar jag om energiklppning inte avverkning.
Senast redigerad av kia fre 07 jan 2011, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

kia  
#113227 Hej josip vad har du byggt din klipp av?

   TS
Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

josip  
#113319 Klippen är byggd i princip från scratch. Klorna härstammar från en gammal plog, men de blev litet korta och aningen för raka. Cylindrarna är 63mm om jag minns rätt. klipper ca 150mm. På bilden saknas kniven som monteras i själva ramen under gripen. Vissa modifieringar är ännu planerade som t.ex. skydd för slangar och cylindrar samt en förlängning av klorna. Jag använder den som sagt mest för att rensa igenvuxna diken. Slår röjsågen alla gånger! :grin:

klipp.jpg


Skulle jag byggt den idag så skulle jag ha gjort så här:

http://www.nettikone.com/muu-merkki/energiakoura/888174

Tycker denna är föredömligt enkel och stabil.

Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

kia  
#113343 Det var en variant på klipp, men vill inte träden ramla ur när du klippt av dom verkar inte vara något som håller fast efter klippning den som jag har sitter trädet fast i när det är klippt praktiskt när man kan lägga små högar som är lätta att ta med gripen när man skotar ut . Men du kanske bara röjer lite åt dig själv. HA DET !

   TS
Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

josip  
#113371 Jo träden hålls förvånansvärt bra fast. Det är samma princip som mest alla klippar för grävare förutom att den saknar parallellföring och i stället har två cylindrar. Och jo, jag röjer bara åt mig själv.

Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

kia  
#113454 OKEJ Ha en trevlig helg i snön!

   TS
Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

skog+ terri  
#114581
foton skrev:Jag har en Naarva 2000-25 på min 3,8 ton grävare med stållarv. Jag har tagit bort stickan och isället bygt ett utskjut uppepå bommen, det fungerar bra för normal avverkning. Kia ditt inlägg om 30m3 hadde passat bra på skryttråden.

hejsan skulle du kunna visa lite bilder o hur den ser ut är nyfiken :o

Avatar Fallback

Re: klippning av busk/träd med grävare

foton  
#114670 Hej Skog+terri Jag skulle gärna lägga ut bilder men har ingen aning om hur man gör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).