Bioenergi

Köpa träd på rot för ved?

44 inlägg 36484 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#131823 Det var inte meningen att vara taskig men ibland får man skoja till det lite, Mikael O fattade nog inte var jag menade ändå.
Det var ju bra att du kom på lite bättre tankar du verkar fatta lite bättre än vissa andra här på forumet.
Vill bara förtydliga två saker innan vi avslutar den här tråden. Det jag ville när jag nämnde att trädfällare var svindyra var ju att han som startade tråden inte skulle betala för träden utan att han skulle kunna med att ta betalt för träden. Med tanke på var vissa trädfällare tar. Så det var ingen avvikelse från tråden. Det fattade nog dom flesta utom Mikael O.
Sen att det är överpriser i branschen och att många tar ut hutlösa summor för att ta ner dessa träd är det ju många som vet men alla aborister är ju inte svin som lurar godtrogna svenskar. Men det har säkert dom flesta förstått också. Så dra inte alla aborister över en kam.
Tycker väl att den här tråden har spårat ut lite så det är nog dags att avsluta. Men det är ju kul att en del människor kan man faktiskt prata till rätta.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131826 Ja du JRE, du får nog förklara för mej vad en "politker" sysslar med för jag för jag är analfabet. Gör dom samma jobb som en politiker möjligen?
Sen Ryared, vill du dra igång en ny diskussion så för fan kom igen. Du kanske skulle korrekturläsa dina egna inlägg innan du kastar skit: Vilket inte villket, Entreprenörer inte entrepenörer, Också inte ochså, Betalning, inte betalnig, Konkurrens inte konkurens! Men det verkar ligga för dej att kasta en massa skit både hit och dit.
Snäpp upp lite nu. Det var någon som yrade om att forumet var till för att hjälpa folk eller var det stjälpa du menade?

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131853 Jaha????? Undrar vem som kastar skit nu? Mikael O du verkar vara ganska stingslig av dig. Gillar du inte att få mothugg eller att andra har en annan åsikt än du? Med dina inlägg så visar du bara att du är långt ifrån seriös. Håll dig till ämnet i fortsättningen.

En snabb sammanfattning är att det finns både oseriösa och seriösa trädfällare. Vi har dom som investerat mycket pengar i utrustning och vill tjäna igen dom pengarna snabbt. Dessa tar bra betalt för sina tjänster och vissa kunder tycker att det var värt det. Andra tycker att det är för dyrt och anlitar någon som har enklare utrustning men gör samma jobb till en bråkdel av kostnaden.

Vissa "seriösa" säger att dom väger in riskerna vid en fällning både för sig själv och trädägaren när dom begär 10 000.- för att fälla ett träd. Det får en att misstänka att dom inte har någon försäkring utan hoppas att det går bra till den dagen något händer och då pröjsar dom ur egen ficka. Under en period så kan dom tjäna rejält med pengar tills det kommer ett bakslag. En försäkring kan nog inte kosta så mycket att det skulle motivera en prislapp på 10 000:- för ett träd.

Med sunt förnuft så kan man ta ner besvärliga tomtträd ganska enkelt och det utan att man måste skinna någon kund.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131867 Gillar inte mothugg? Jag skrev ett svar till "Ryared" Där jag ansåg att han inte höll sig till ämnet, frågan gäller inte hur mycket en firma tar för att fälla träd. Efter det fick jag en del "svar", som jag har för avseende att replikera. Så även ditt. Sen är ju jag den första att erkänna att stavning hör till ämnet.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131871 Om du har för avsikt att klanka ner på små stavfel så kommer du aldrig att bli tagen på allvar och kommer att bli klassad som ett forumtroll. Sen är det så att frågan i tråden är faktiskt vad kan vara ett rättvist pris per träd (eller per kubik)?. Det som borde diskuteras är vilket pris som kan förväntas från firma eller privat och vad kostnaderna grundar sig på.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131872 Tänk att jag förstod nästan det, T24x24. Läs fån början av min och Ryareds diskussion, så ser du att det var jag som blev attackerad av forumtroll angående stavning. Tyvärr så sjönk jag till deras nivå. Det ber jag om ursäkt för.

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131877 senaste trädfällningsfakturan jag skickade så slutade det på ca 400 kr per träd, med winschning till väg med fyrhjuling ca 50 meter... (var det som tog mest tid) Inget svårt träd att fälla dock hade alla möjligheten att fara på en nybyggd sommarstuga om det ville sig illa. var normala timmertallar för att vara i norrland, dvs lätta att kvista.


Skulle ha kunnat tagit mer betalt, men själv känns det bra att få erfarenhet av fällningar + att jag inte hade något annat arbete att utföra under tiden pga snödjupet.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

jre  
#131906 aaaahhhh!! Nu börjad det hetta till ordentligt, bra sånt gillar vi. Mikael o klanka inte ner på våran stackars svärmorsdröm ryared, tål du inte lite skämt? Det var ju jag som kallade dig analfabet. Hur känns det nu att få alla emot sig? Men det är bra jag gillar gubbar som står på sig även om dom gör bort sig i bland, det blir lite roligare då. Inte konstigt att du måste ta så mycket betalt för dina stackars träd du fäller, blir du så förbannad på dina kunder kan du inte ha många kvar.
Vad tror ni:
t24x4 och ryareds intelligens och vishet och Mikael o:s betalning då hade man väl varit miljonär vid det här laget?

Sen så måste du nog börja lära dig att läsa lite Mikael o, så bra alla förklarar för dig och ända fattar du ingenting.
Det är ju faktiskt du som kommer i från ämnet hela tiden, men samtidigt så är det ju alltid roligt med folk som försöker rädda situationen men inte lyckas så bra.

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

loppan  
#131911 Detta tror jag är den hitills intressantaste tråden i forumets historia ;))
Man kan ju tycka vad man vill om överpriser eller inte men på en fungerande marknad så finns det inte överpriser.
Så länge det finns en kund som är beredd att betala ett pris så är det endera inte ett överpris eller så är det möjligen en dåligt
fungerande marknad.
Sen kan ju sägas att synen på prissättning är något olika i storstad respektive landsort,i stan kan man ta betalt.
Som företagare fåt man inte skämmas över att tjäna pengar men man måste avväga var gränsen går så att kunden är nöjd och att man kan se den i ögonen nästa gång man möts.

Trädfällning på tomt och skogsbruk är för övrigt två helt vitt skilda ting som inte direkt kan jämföras.
Arbeten i trädgårdar blir dyra,men som sagt prissättning är inte alltid enkelt.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

jre  
#131920 Då kommer vi till 5-poängsfrågan tycker du 10000 kr a 2500 kr i timmen är för bra eller för dåligt?

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

loppan  
#131978 Det handlar om moral inte om det är för mycket eller för lite.
Finns det en köpare som är beredd att betala så är det inte för mycket.
Jag hade inte vågat ta så mycket och senare se kunden i ögonen men rent marknadsekonomiskt är det ej för mycket.
Se på alla större företag,dom drar dig inte för att ta ut så mycket som det går vid varje tillfälle.
Detta är i stort ett småföretagarproblem men rent marknadsekonomiskt så är det ej fel att ta ut 2500 kr i timmen för att om marknaden fungerar så är den självsanerande.

Ett advokatarvode eller en konsult tar ofta ut dessa belopp och då är 5 poängsfrågan är en trädfällare som tar ur detta en ockrare?
Detta att ha fingertoppsskännsla vad gäller prissättning är ett av småföretagarens största dilemman.

Vad jag menar med allt detta är att frågan är av moralisk karaktär inte marknadsekonomisk.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

marcus_ford 3600  
#132043 Skäller ni lika mycket på era kunder när dom ifrågasätter priset??? :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#132049 Det är ingen som ifrågasätter.

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

jonathanA  
#132278 Det är helt fantastiskt roligt att läsa, hur idiotiskt barnsliga vuxna män kan vara i en enkel diskussion om tillgång/efterfrågan......... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).