Bioenergi

Köpa träd på rot för ved?

44 inlägg 36482 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#131468 Då vill jag bara säga till dig sågen, att lämna ett pris som känns rätt både för dig och kunden så sover du gott om nätterna sen.
Om då kunden inte bestämmer sig med en gång så ring inte tillbaka och sänk priset till häften. Då handlar det om ockerpriser och det kanske blir svårt att se kunden i ögonen efteråt. Vissa entrepenörer har problem med det andra inte, sov gott!

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131472 Skulle aldrig falla mig in att ändra ett pris. I så fall uppåt, Det är nämligen så att när man kollar på trädet, så är ägaren inte ett skit noga med något som är under eller i närheten. Det beror naturligtvis på att dom är mycket medvetna om att det påverkar priset. När man sedan någon vecka senare är på platts för att fälla, så är varenda djävla buske specialimporterad från Holland.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#131488 Ja ni verkar ha det jobbigt ni trädfällare tur att ni har några tusen i timmen så ni får lite kompensation för vad ni gör.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131504 Ja det är jobbigt, och är du avundsjuk så är det ju bara att börja! En sak till, du tog 2000 kr. av din granne? för en ren fällning. De tycker jag var djävligt dyrt, sen hur du kunde få det att ta två timmar det är ju en annan sak.
Att du sedan betalar skatt på dom pengarna ser jag som en självklarhet!!

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#131524 Om du läser lite mer noggrant så var vi två personer som tog ner trädet när vi fällde och tog hand om trädet. Så det blir ungefär 500 kr i timmen villket ligger i linje med vad en hantverkare tjänar, han tjänar väl lite extra på materialet också men samtidigt tjänade jag på veden. Jag har ju en anställning också och där tjänar jag 205 kr i timmen. Så visst är jag nöjd med 500 kr i timmen och kunden är ochså väldigt nöjd med tanke på att han fick betala 5 ggr mindre pengarna. Med tanke på vad trädfällaren tog.
Sen är det ju så att redovisar man vita inkomster så får man ju också dra för alla kostnader.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131538 Vad hade hänt om du skadat dej, eller hans egendom? Han står som arbetsgivare? Skulle han varit lika nöjd då? Vad heter din firma föresten? jag tänker på skatteredovisningen. 2000kr. efter moms 1600kr efter sociala avgifter arbetsgivaravgifter ca: 800kr. delat på två 400kr, timmlön 200kr. grattis! för det var väll vita pengar?
Om jag skulle erbjuda dej 1250kr timmen skulle du ta det? femhundra skattade pengar.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#131586 Hemskt vad vi var på krigstigen här. Men okej jag får väl svara dig en sista gång. Du vet jag har inte riktigt tiden att tjafsa om småsaker c:a 500 spänn i timmen förlorar jag ju på att prata strunt med dig. Du borde verkligen tänka på det, med tanke på att vissa trädfällare tjänar 2500 kr i timmen och du verkar ju vara uppenbarligen en av dom. Om du vill lätta på ditt dåliga samvete för att du tar för mycket betalt, får du ta det med en psykolog det har du säkert råd med. Med tanke på din timpenning.
Det här forumet är till för att hjälpa folk och inte prata massa strunt. Läs igenom den här tråden igen. Insändaren undrar lite om att fälla träd och undrar om vad han skall betala per träd. Det är många som säger att han skall ta betalt i stället för att betala. Jag tycker absolut att han skall ta betalt med tanke på hur dyra trädfällare och jag får också medhåll av andra att det är lite väl höga priser i branschen. Hoppas att du som startade tråden och andra som skall fälla träd har blivit lite hjälpta av det.
Sen att tjafsa om löjliga grejor som inte har med tråden att göra är ju bara löjligt. 500 kr är en helt okej timpenning och ligger helt i linje med andra branscher. Har du däremot en flismaskin på 1200 hk och drar 120 liter i timmen då kan man nog ta ett par tusen i timmen för att tjäna lite pengar. Om jag hade skadat mig så hade det gått på försäkringen likaså om det hade blivit något annat trassel. Min morsas man är försäkringsmäklare så han har nog full koll på mina försäkringar skall du se, men tack för att du tänker på mig. Om jag skulle få 1250 kr av en kund och jag skulle tacka ja till det så sätter jag mig i en väldigt dum sits med tanke på att min timpenning är c:a 500 kr i timmen. Skulle kunden få reda på det då har jag nog inte så nöjd kund längre.
För mig handlar det också att man kan se kunden i ögonen och att kunden är nöjd och belåten då kan man ju sova gått sedan och det blir roligare att driva företag det är ju också en viss typ av betalnig tyvärr betalar det inga räkningarmen jag mår bra av det. Sen går jag runt ganska bra jag köpte en ny bil förra året och jag och min familj lever ganska gått så det går ingen nöd på mig, men åter igen tack för att du bryr dig. I fortsättningen så läs tråden ordentligt och försök lös problemet åt frågeställaren så fungerar ju forumet lite smidigare.
Och till dig som startade tråden, du skall nog inte vara rädd att ta betalt för träden som du fäller för det gör dom flesta.

Lycka till!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131610 Du har fått hjälp att skriva ser jag! Bra. Om du läser mitt FÖRSTA inlägg så ser du att jag svarade på urfrågan redan första gången. Jag vill upplysa dej om att det var du, som avvek från ursprungsfrågan i innledningen på tråden. Men jag kan slutligen hålla med dej! VI kommer ingenstans. PS. Jag skiter fullständigt i din nya bil.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

jre  
#131674 Ha ha! Är ny på forumet men det är kul när det hettar till lite, roligaste tråden hittills. Mikael o det verkar som du inte alls skiter i vad det är för bil ryared har utan det verkar ju som du tror att han inte klarar sig. Fan vad vass du är med tangentbordet ryared du borde bli politker för du verkar kunna ge svar på tal. Men allvarligt talat varför är du så rädd att ta betalt är du lite bakom eller? Du skulle ta 9500 kr för att ta ner trädet, nu måste du ju ta ner 5 träd i stället för ett. Det hade ju ändå blivit billigare och så svart också, vitt ät ju inget att sträva efter. Skall nog lägga ner vedproduktionen dom där timpenningarna har vi knappast i vedbranschen.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131695 Hejsan jre. Jag vill varmt välkomna dej in i arborist branschen, där FINNS DET PENGAR ATT KÄNA!!!! Det bästa är att det finns ganska mycket jobb oxå. Välkommen till forumet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

loppan  
#131764 Värst vad det hettade till här då.
Vill bara förtydliga att medellönekostnaden i sverige i dag är inklusive semesterersättning och försäkring 245 kr per timme,moms tillkommer vid uthyrning av tjänst naturligtvis.
Detta är ett medelpris alla yrken oberoende av kön uträknat av svenskt näringsliv
Sedan är det upp till var och en att räkna fram kostnader på inventarier,maskiner försäkring och övriga omkostnader m,m.Resten är rent netto på timpriset.
Jag kan rent generellt säga att lönekostnaden är den enskilt största kostnaden sedan kommer ränta och avskrivning på uppbundet kapital och bränsle.
Räkna med dessa parametrar vid diskussion om timpeng.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mariaskogsrået  
#131765 245 kr, oj, tycker jag låter lågt? Finns någonstans man kan läsa om det?

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

loppan  
#131772 Inte helt färsk statistik från 2008 men inflationen har vart måttlig under finanskrisen.

http://www.svensktnaringsliv.se/multime ... 18088a.pdf

Eller...
http://www.ekonomifakta.se/

Många tror att lönekostnaden är högre men i låglöneyrken är en timkostnad mellan 200-220 inte ovanlig.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#131791 okej jre jag skall ge dig ett svar också. Får hoppas att du fattar lite bättre en vissa andra på forumet. För mig handlar det inte bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att kunna se folk i ögonen. Det där trädet vi pratade om förut. Säg att det var 90-åriga godtrogna Greta som skulle ha tjänsten. Kanon tänker du. Greta vi kan säga 25000 kr och så tar jag bort trädet åt dig också. Kan du verkligen med det och se henne i ögonen efteråt! Det finns ju faktiskt vissa som man kan lura skjortan av men jag tycker vi alla har ett ansvar här i Sverige att hålla oss inom vissa ramar det blir mycket trevligare och bo här då.
Annars kan man ju flytta till Grekland där verkar det ju var ordning och reda. Mikael O har rätt i det att där finns pengar att käna (tjäna) men bara här i lilla Kungsbacka så har det gått från att ett företag har annonserat till fem företag, så det är ju en helt klart ökad konkurens. Så det är väl frågan om hur länge man kan ta dessa överpriser.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

jre  
#131812 Fan va taskig du är mot Mikael o han kan ju inte rå för att han är analfabet. Okej där fick du mig igen jag hade nog inte kunnat snuva lilla Greta på 25 000 kr. Du verkar vara rena svärmorsdrömmen hoppas mina döttrar hittar en sån som dig. Vad var det för bil du köpte förresten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).