Bioenergi

Köpa träd på rot för ved?

44 inlägg 36486 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa träd på rot för ved?

Sågen 78:01  
#111251 Hej

Hoppas den här frågan hamnar under rätt kategori, annars får ni gärna flytta den.

Jag eldar med ved hemma och oroar mig lite över att fylla upp förrådet inför nästa vinter. Många av grannarna här har onödigt mycket träd på tomten så jag tänkte höra mig för att köpa "ved på rot" så att säga...

Förstår att det är svårt (om inte omöjligt) att svara på men vad kan vara ett rättvist pris per träd (eller per kubik)?


Tack på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Elias  
#111260 Beror väl på om det ska vara mörkt eller ljust, men det är klart att om man tänker såhär.

massaved ligger på ca 350kr m3fub, vid gallring tar en skördare nånstans kring 150-200 ibland kanske mer.
Så 150 kr m3fub om man räknar på det sättet, men då uppkommer ju problemet med att uppskatta volym osv.
Men som sagt gärna vill man ju få träden i utbyte mot att man fäller och tar bort dem.

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111296 Beror väl på om grannarna ser träden som problem och vill bli av med dom, då kan du till och med ta betalt för att du tar hand om träden.
Vill dom behålla träden kan det bli dyrt...

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Skogshuggarn  
#111309 Villaträd kan fort bli en "dyrbar vedfångst" utan de rätta grejorna/kunskapen eller försäkring.
Finns detta? så råkar man oftast ut för "övergrova as" som herr/fru villaägare vill ha bort, och det ska man inte betala några svindlande summor för.

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Sågen 78:01  
#111324 Tack för svaren!

Normalfallet borde väl vara att man får veden om man hjälper till med fällningen. Men här handlar det tyvärr om igenväxta sommarstugetomter där de inte förstår hur mycket bättre det skulle bli med lite planerad fällning :x

Om man erbjuder 100:-/träd så torde man vara väldigt generös alltså. Kan vara värt det eftersom träden skymmer vår utsikt men tyvärr nappar dem nog inte...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Elias  
#111331 Du är man väldigt generös för att man kan ju säga att ett träd är säkerligen inte mer än 0.5 kubik så då får de mycket betalt. Snarare 50 spänn för ett större träd osv och även då är det bra betalt.

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

skog+ terri  
#111367 när man har avrit o tagit ner träd på tomter så kan man begära 500 kr per träd o då ingår fällning o borttransport me lastbil eller traktor så de är bara att ta i o se till att de se svår jobbat ut så dom tycker att dom skulle inte klara av de själv

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#129087 trädfällare är svindyra när dom skall ta ner träd på tomter. En granne fick ett pris på en stor björk på 10 000 kr!!!!!!
Dom sa till grannen att dom var tvungna att klättra och ta ner det bit för bit. Jag tog 2000 kr och satte ett rep om trädet och fällde medans kompinsen drog i traktorn. Det tog två timmar. Dom har bra betalt dom där träfällarna!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Ecologger  
#129108
ryared skrev:trädfällare är svindyra när dom skall ta ner träd på tomter. En granne fick ett pris på en stor björk på 10 000 kr!!!!!!
Dom sa till grannen att dom var tvungna att klättra och ta ner det bit för bit. Jag tog 2000 kr och satte ett rep om trädet och fällde medans kompinsen drog i traktorn. Det tog två timmar. Dom har bra betalt dom där träfällarna!!!!!!!!



De går väl att diskutera om det är dyrt, ska du räkna anställd personal och maskin kostnader och försäkringar om trädfällningen ska utföras enligt alla regler så blir det nog ganska dyrt. Sen kan man ju se det som en kille sa till mig, har du en trädgård och kanske avverkar 1-2 träd under hela ditt liv på den så varför inte ta bra betalt, de är ändå ofta ett besvärligt jobb att hugga på tomter...

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129113 Det stämmer nog att det är ofta är mycket "tillhuggna priser" i den branchen....
Ett exempel:
En kompis ville ha ner (endast ha ner) två stora furor, raka fina och ståendes rätt enkelt, 6000 kr sa trädfällaren, kompisen tackade nej.
Han ringer förvånad mig och berättar detta, jag lovar att hjälpa honom, i samma ögonblick ringer trädfällaren tillbaka på den andra telefonen och erbjuder sig att lägga ner träden för 3000 kr förutsatt att skylift ej behöver användas, han tackade nej även till detta.
Sicket ruffel & båg, hur kan samma osedda träd bli 50% billigare att fälla på bara någon minut?
Om han hade accepterat 6000 kr, hur stor var chansen att det hade slutat på 3000 kr av sig självt?

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#129385
Ecologger skrev:
ryared skrev:trädfällare är svindyra när dom skall ta ner träd på tomter. En granne fick ett pris på en stor björk på 10 000 kr!!!!!!
Dom sa till grannen att dom var tvungna att klättra och ta ner det bit för bit. Jag tog 2000 kr och satte ett rep om trädet och fällde medans kompinsen drog i traktorn. Det tog två timmar. Dom har bra betalt dom där träfällarna!!!!!!!!



De går väl att diskutera om det är dyrt, ska du räkna anställd personal och maskin kostnader och försäkringar om trädfällningen ska utföras enligt alla regler så blir det nog ganska dyrt. Sen kan man ju se det som en kille sa till mig, har du en trädgård och kanske avverkar 1-2 träd under hela ditt liv på den så varför inte ta bra betalt, de är ändå ofta ett besvärligt jobb att hugga på tomter...


okej, 2 motorsågar lite klätterutrustning kanske är uppe i 20 000 kr och då har jag tagit i ganska mycket och så två gubbar det blir 2500 kr i timmen. En gubbe som kör en skördare har väl en kostnad på två mille och en hel del driftskostnader inte ens en skördarförare tjänar så mycket!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

jonathanA  
#129504 Jag har efter en del fällningar, kommit fram till att man inte kan betala nått för "tomtträd" om det inte är en liten skog på tomten med raka 25cm grova björkar! :grin:
Det finns ju ett litet fenomen oxå med folk som bara äger 2 träd, dom träden är finast i världen och är värda 2000kr styck! :???:
Och vissa ägare är jättenöjda om någon kommer å tar bort sina stora farliga träd gratis! :grin:

Sedan är blir det ju en helt annan grej om det är i ditt intresse att träden kommer bort pga. utsikten, då kan det ju vara värt att betala 4000kr för att få bort två stora träd hos grannen! :mrgreen:

Lycka till //jonathan!

Användarvisningsbild

Re: Köpa träd på rot för ved?

Ecologger  
#129661
ryared skrev:
Ecologger skrev:
ryared skrev:trädfällare är svindyra när dom skall ta ner träd på tomter. En granne fick ett pris på en stor björk på 10 000 kr!!!!!!
Dom sa till grannen att dom var tvungna att klättra och ta ner det bit för bit. Jag tog 2000 kr och satte ett rep om trädet och fällde medans kompinsen drog i traktorn. Det tog två timmar. Dom har bra betalt dom där träfällarna!!!!!!!!



De går väl att diskutera om det är dyrt, ska du räkna anställd personal och maskin kostnader och försäkringar om trädfällningen ska utföras enligt alla regler så blir det nog ganska dyrt. Sen kan man ju se det som en kille sa till mig, har du en trädgård och kanske avverkar 1-2 träd under hela ditt liv på den så varför inte ta bra betalt, de är ändå ofta ett besvärligt jobb att hugga på tomter...


okej, 2 motorsågar lite klätterutrustning kanske är uppe i 20 000 kr och då har jag tagit i ganska mycket och så två gubbar det blir 2500 kr i timmen. En gubbe som kör en skördare har väl en kostnad på två mille och en hel del driftskostnader inte ens en skördarförare tjänar så mycket!!!!!!


Sen ska du räkna vad försäkringar kostar + att du ska ju ta bort trädet från tomten i de flesta fall också. ibland kanske skylift behövs eller lastbil med kran, de finns ju enklare och svårare träd naturlitgvis. Sen ska du ju ha utbildning, grönt kort ev med mer.. Sen är det ju betydlig farligare jobb att fälla tomt träd än att ta ner ett träd mitt inne i skogen. Och varför ska allt va så billigt för? Ska inte vi som jobbar i skogen tjäna pengar. Herr Svensson i sin villa kan ju själv välja hur att göra med sitt träd. Man ska inte jobba gratis...

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

ryared  
#130657 okej jag kan köpa att det är lite "farligare jobb" och att man skall ha bra betalt för det man gör. Men jag tycker att 500 kr i timmen är helt okej + att jag fick en del ved som är värt rätt mycket. Men 2500 kr i timmen tycker jag faktiskt är lite för mycket och att man utnyttjar godtrogna svenskar som betalar. Ta bara det tidigare exemplet som D Brown tidigare la inm, först ta 6000 sen lite senare ändrar man sig och tar 3000 det är ockerpriser!!!

Avatar Fallback

Re: Köpa träd på rot för ved?

Mikael O  
#131449 Tjena Det är inte alla som bor granne med en värdmästare, som bara svingar sej upp i trädet och fäster en lin och "drar". Kan fort bli djävligt farligt om man inte vet vad man gör. Det är ju faktiskt så att det är tillgång och efterfrågan som styr priset på varan. Jag jobbar själv med trädfällning och när jag lämnar pris till någon, så räknar jag in risker, både mina egna och på deras egendom. Slitaget på mina grejjer som faktiskt gått på ca; 60.000 kr. Det är bara såg grejjer och klätterutrustning. Till det så kommer en traktor med tillhörande kärra flistugg, stubbfräs inga billiga grejjer det heller! Jag har inte som mål att lura någon på pengar..Men tillbaka till grundfrågan. Sätt ut en annons i din lokala tidning att "Trädfällning utföres" så vågar jag nästan lova dej att du får virke i ett par år frammåt. Du kann dessutom ta runt 500kr. betalt åxo, om du fäller direkt från backen. Villket dom flesta trädfällare gör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).