ons 05 nov 2008, 17:18#39737
En homogen granskog utarmar succesivt marken den växer på. Kanske inte märks i denna generation men i nästa, eller nästa. Det är ju därför man propagerar så mycket för blandskog. Lövträden ger mer förna, snabbare kväveåterförning till jorden etc, etc. Den enda egentliga gödslingen av marken i en granskog idag är just det som lämnas kvar vid slutavverkningen. Det ger marken en välbehövlig återgödsling inför nästa generation. Inte så svårt att räkna ut vad som händer om man kör bort all GROT.
Visst, man ska ju återgödsla med aska från värmeverken. Det är alla experter överens om. Tillåt mig tvivla på att det en dag kommer en lastbil med aska inkl. skogsmaskin körande upp på min lilla skogsväg för att så snällt ersätta MIN mark med den gödning som togs bort med GROT:en. Och vem ska betala för det kalaset. Jag som markägare eller GROT-köparen? Nej, askan landar nog på lättkörda marker nära värmeverken.
Min GROT får ligga kvar tills den dag jag vet att jag får aska tillbaka och ändå landar på +. Tänker inte betala för att utarma min mark.