nisse skrev:Ringde just kraftbolaget och sade att jag betalar max 50 öre/Kwh,allt annat är överpris! Då fick jag vara utan el för i mitt land har vi tydligen marknadsekonomi .
Nisse du borde ha ringt Nykvist Trä i Fagervik Timrå, där kan du få Pellet för 40 öre/kWh, om du köper 2 pallar(4800kWh) blir det fraktfritt. Har för mig att det är kraftbolagetSkekraft som är producent.
Bengt.Svensson skrev:Jag hugger ved för eget bruk och tjänar grova pengar på det jämfört med att köpa bergvärme + el för att värma våra 200+ m3 bostadsyta. Dock är 350:- / m3 alldeles för dåligt betalt för att jag ska idas jobba för att ha veden som inkomstkälla. Det blir alltför dålig timpeng om man ska hugga, köra ut, kapa, klyva och torka 1 m3 ved för 300:-Tall skrev:Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!
Jag hugger ved för eget bruk och tjänar grova pengar på det jämfört med att köpa bergvärme + el för att värma våra 200+ m3 bostadsyta. Dock är 350:- / m3 alldeles för dåligt betalt för att jag ska idas jobba för att ha veden som inkomstkälla. Det blir alltför dålig timpeng om man ska hugga, köra ut, kapa, klyva och torka 1 m3 ved för 300:-
Samma här betr. egen ved som "uppstår" vid röjn/gallring men om jag hade lust och ville ta besväret med direktförsäljning så skulle det löna sig. Säljer hellre överblivet som långved trots att värdet ökar med 5 gånger om veden späds späds ut med 70% luft(vid 300 kr/m3stj)