Bioenergi

Någon som tjänat något på grot / stubbar

27 inlägg 15089 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som tjänat något på grot / stubbar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100524 Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå det här med grot o stubbar. Varför ska vi skogsägare ge bort energin i skogen och där igenom få sämre tillväxt i den nya skogen.
Finns det någon som tjänat något på att sälja grot eller stubbar vid averkning? Eller är det ett sätt för köpande bolag att tjäna pengar på?
För min del blir det inga mer försäljningar av grot/stubbar om inte priset kan löna sig mot tillväxtförlusten.

Om någon har tjänat på grot/stubbar så skriv då en rad på forumet o berätta vad ni fick för grot/stubbarna.Försök gärna övertyga mig om vinsten i att sälja grot/stubbar.


Zorran en som tror på virkespriserna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100532
zorran skrev:Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå det här med grot o stubbar. Varför ska vi skogsägare ge bort energin i skogen och där igenom få sämre tillväxt i den nya skogen.
Finns det någon som tjänat något på att sälja grot eller stubbar vid averkning? Eller är det ett sätt för köpande bolag att tjäna pengar på?
För min del blir det inga mer försäljningar av grot/stubbar om inte priset kan löna sig mot tillväxtförlusten.

Om någon har tjänat på grot/stubbar så skriv då en rad på forumet o berätta vad ni fick för grot/stubbarna.Försök gärna övertyga mig om vinsten i att sälja grot/stubbar.


Zorran en som tror på virkespriserna.



Om man säljer grot och stubbar idag så är man lurad.

Men hur lurad är man?
Läser man tråden
”Elda upp din skog.”
viewtopic.php?f=6&t=6742&st=0&sk=t&sd=a

så ser man att en hektar kan innehålla 1.358.000KWh.
Tänk då på att när du avverkar gran så består stammarna bara av 60% av den totala biomassan, kvar är grot och stubbar 40%.

Ett förslag är att skogsägarna går upp ett steg i näringskedjan och går ihop i byarna och bildar lokala värmeverk. Först då blir det någon rimlig avkastning på grot och stubbar.

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

haggloader  
#100546 Representanter från Skogsvårdsstyrelsen och skogsforsk samt skogsägarföreningen har berättat för mig att det är väldigt låga marginaler på GROT, således ytterst viktigt att hanteringen planeras och utförs rätt hela vägen.

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100552
haggloader skrev:Representanter från Skogsvårdsstyrelsen och skogsforsk samt skogsägarföreningen har berättat för mig att det är väldigt låga marginaler på GROT, således ytterst viktigt att hanteringen planeras och utförs rätt hela vägen.


Det är inte låga marginaler på grot. Värmeverken tjänar miljoner per dag!

Om man läser tråden:
”Skogsägarna luras på biobränslet”
viewtopic.php?f=6&t=7218

Så tycker jag att det är stötande att värmeverken till media säger att de i praktiken lurar skogsägarna på biobränslet och att de skryter med att te.x. Dåva tjänar 1.200.000kr PER DAG på detta lurendrejeri!

Våga vägra leverera grot och stubbar!

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

haggloader  
#100554
Zalman skrev:
haggloader skrev:Representanter från Skogsvårdsstyrelsen och skogsforsk samt skogsägarföreningen har berättat för mig att det är väldigt låga marginaler på GROT, således ytterst viktigt att hanteringen planeras och utförs rätt hela vägen.


Det är inte låga marginaler på grot. Värmeverken tjänar miljoner per dag!

Jag tänkte låga marginaler för säljare, skogsbolag. Glömde skriva att värmevärdets pris för Värmeverket är gynnsamt.

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100562
Zalman skrev:
zorran skrev:Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå det här med grot o stubbar. Varför ska vi skogsägare ge bort energin i skogen och där igenom få sämre tillväxt i den nya skogen.
Finns det någon som tjänat något på att sälja grot eller stubbar vid averkning? Eller är det ett sätt för köpande bolag att tjäna pengar på?
För min del blir det inga mer försäljningar av grot/stubbar om inte priset kan löna sig mot tillväxtförlusten.

Om någon har tjänat på grot/stubbar så skriv då en rad på forumet o berätta vad ni fick för grot/stubbarna.Försök gärna övertyga mig om vinsten i att sälja grot/stubbar.


Zorran en som tror på virkespriserna.



Om man säljer grot och stubbar idag så är man lurad.

Men hur lurad är man?
Läser man tråden
”Elda upp din skog.”
viewtopic.php?f=6&t=6742&st=0&sk=t&sd=a

så ser man att en hektar kan innehålla 1.358.000KWh.
Tänk då på att när du avverkar gran så består stammarna bara av 60% av den totala biomassan, kvar är grot och stubbar 40%.

Ett förslag är att skogsägarna går upp ett steg i näringskedjan och går ihop i byarna och bildar lokala värmeverk. Först då blir det någon rimlig avkastning på grot och stubbar.



Vi kan säga att ett ha innehåller ca 800.000 kwh grovt räknat
Det är mycket pengar,Men hur ska vi skogsägare få del av den kakan.
Bra ide med eget värmeverk men svårt att genomföra.
Jag tror personligen på att minska tillgången på grot/stubbar
Varför ge bort tillväxten på kommande skog.


Zorran en som tror på virkespriserna

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100570
trislc skrev:Intressant fråga. Min erfarenhet är att GROT-marknaden är lite av en rövarmarknad:

För ett par år sedan bjöd jag ut en rotpost (slutavverkning gran), där jag begärde att pris skulle lämnas separat för rundveden och separat för GROT:en. I de bud som kom in på posten varierade GROT-buden mellan 8,70 kr och 15 kr (räknat/m3sk inmätt gagnvirkesvolym). Av olika anledningar valde jag att enbart teckna avtal omfattande rundvirket (ej GROT) med köpare och avtalade samtidigt att avverkningen skulle ske GROT-anpassat, för senare omhändertagande.

Då avverkningen sedan var klar och GROT:en låg i snygga högar på hygget, kontaktade jag köpare för att få prisuppgifter. Flera intressenter nappade och var och tittade på objektet och lämnade bud. Jag begärde att få prisuppgifter i enheten m3s.

En intressant notering var att biobränsleinköparen från det bolag som tidigare bjudit lägst, nu lämnade högst bud - nästan 2,5 ggr så mycket som tidigare samma bolags virkesinköpare lämnat(!) - Högst, tills ytterligare en intressent var villig att matscha konkurrentens bud till en högre nivå och dessutom med en garanti att få tillgodoräkna mig prisuppgångar (det hinner ju förflyta 1 - 2 år innan GROT-en flisas och levereras).

Resultatet av avräkningen blev ett netto på 22,90 kr/tidigare avverkad m3sk och den inmätta volymen motsvarade 0,49 m3s per tidigare avverkad m3sk.
Slutsats: låt inte GROT-en "slinka med" i ett i övrigt bra bud!



Ja låt ej groten hänga med i averkningen det har du alldeles rätt i. Bra att du mer än dubblade inkomsten men det är inga jätte vinster du gjort mot det riktiga energi värdet.
Jag tror på att om fler än jag ej går på det enkla tricket att det blir så fint och markberedningen bjuder vi på.
och om vi får ta ut stubbarna så kan det bli bättre.


Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100575
haggloader skrev:Representanter från Skogsvårdsstyrelsen och skogsforsk samt skogsägarföreningen har berättat för mig att det är väldigt låga marginaler på GROT, således ytterst viktigt att hanteringen planeras och utförs rätt hela vägen.




skogsbolag och värmeverk tjänar miljarder på energin i skogen.Det är vi skogsägare som blir blåsta.
Säg inget annat det är många som sitter på fel stol på de kontoren.


Zorran en som tror på virkesåriserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100597 Tycker o tror att du gjort en bra affär!

22,90 på tdigare på averkad m3sk Nu är det 46.56m3s
kul att någon tände till och vågade svara Trisic är en god vän.
Men känner du dig ej fattig när du går på dina marker efter grot/stubb utag pengar är trots allt inte allt här i världen har träffat många som ångrat sig.

Kanske någon annan vill berätta om vad man har blivit erbjuden på grrot/stubbar



Zorran en som tror på virkespriserna..

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100631 Jag fick 1500:-/ha för två år sedan.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

Axl  
#100864 Det som sätter priset på GROTen är ju inte hur mycket energi den innehåller och vad värmeverket tjänar på att elda den utan vad det kostar för dom att köpa något annat att elda med.

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

agronome-kleptoman  
#101705 Jag har sålt en rotpost till SCA ca 20 Ha i det kontraktet står det Grot och stubb mot markberdning och sådd för motsvarfande areal.
Jag vill verkligen bli av med grot och stubb men direkt efter avverkningen har SCA markberett och sått skiftet utan att vare sig samla groten eller plocka bort stubbarna något i min mening äe ett kotraktbrott, men SCA hävdar trots det skrivna kontraktet har dem rättighet men inte skyldighet att förfölja överenskommelsen något som jag kommer att stämma SCA för inför domstol.

Användarvisningsbild

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

Skogshuggarn  
#101730
agronome-kleptoman skrev:Jag har sålt en rotpost till SCA ca 20 Ha i det kontraktet står det Grot och stubb mot markberdning och sådd för motsvarfande areal.
Jag vill verkligen bli av med grot och stubb men direkt efter avverkningen har SCA markberett och sått skiftet utan att vare sig samla groten eller plocka bort stubbarna något i min mening äe ett kotraktbrott, men SCA hävdar trots det skrivna kontraktet har dem rättighet men inte skyldighet att förfölja överenskommelsen något som jag kommer att stämma SCA för inför domstol.


Vidareutveckla gärna varför du ska dra SCA inför domstol, när du fått återbeskogningsåtgärderna utförda utan att släppa från dig kontrakterat uttag av grot/stubbar?.

Vad bestod posten av sett till trädslagsfördelningen? (innan avv).

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

agronome-kleptoman  
#101788 Hej!
problemet var att jag har förhandlat fram Stubb och grot tagning jag vill få det borttaget och vi kom överens om så ska det bli men ICKET Jag anser att vi har ett avtal och det ska förföljas detta är ett tydligt kontraktbrott.
ca 2200 mfub ca 70% tall och resteen gran

Avatar Fallback

Re: Någon som tjänat något på grot / stubbar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101795 känns spontant tveksamt att ta grot å stubb med dom förutsättningarna..
Var det godkänt vid avverkningsanmälan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).