Bioenergi

Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

38 inlägg 28612 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Fredrik Reuter  
#86972 Hej,
Vedtorkning har ju diskuterats några gånger tidigare hos oss, men om vi börjar på en ny tråd med fokus på att den torkade veden i princip inte får innehålla någon mögel alls, vad tror ni är bästa/säkraste lösningen för att åstadkomma detta?

Är det konstgjord torkning som gäller eller tror ni det skulle funka med luftigt placerade bigbags under tak men med öppna sidor?
Och om ni tror konstgjord torkning är det enda alternativet, hur ska man på bästa sätt säkerställa att veden sedan efter torkning inte möglar, alltså optimal förvaring...

Tänk alltså, att ni får ett avtal om att leverera mögelfri ved from dec 2010 tom mars 2011, strikta krav på mögelfritt.

Vad tror ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86973 Varför inte bygga en hög byggnad med spaltvägg och lasta in med transportör?
Fördelen är ju enkel inlastning och inga driftkostnader.
Nackdel kan ju vara ifall kunden ska ha det säckat, då får man göra det jobbet före leverans.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Skogshuggarn  
#86975 Spontant!

Stjälpt/säckat på EUR pall under ordentligt skärmtak och 0% markfukt.
Sedan är det ju bra om man tillreder veden vid låg luftfuktighet och undviker regn/blötsnö.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Fredrik Reuter  
#86977 Tjena,
Ja, säckningen är inget större problem så det skulle säkert fungera.
Frågan är bara om det skulle funka med tanke på kraven och isåfall, vart skulle gränsen för volym gå för att inte riskera mögel mitt i högen...typ.

Skogshuggarn:
Ja, så har jag testat, enda skillnaden är att jag inte haft 0% markfukt. Ser man till förra sommaren så verkade inte detta fungera till 100%, men det kanske det hade gjort med ex betonggolv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Skogshuggarn  
#86978 Hade du veden på EUR pall då?, eller typen av storsäck med lyftstroppar?.
Det hjälper bra om man får 1-2 dm luftspalt under säcken, även om man grus eller betonggolv.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86980 Man kanske kan bygga nämnda vedbod på en grusbädd, där man lagt en presenning 20cm ner i gruset innan
man börjar bygga vedboden. Vi har 80m³ ved i vår vedbod och har aldrig sett mögel.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Fredrik Reuter  
#86981 Det var storsäck med lyftstroppar på Eur-pall.
Men det var på dålig grusbädd, kanske det som ställde till det, i kombination med den milt sagt regniga sommaren som var...

Slurfi:
Det skulle nog funka, får se till att lägga presenningen så den blir konvex då, eller var det konkav...? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

axwell  
#86982 Syrafäll och tjäna torktid, klyv fint. Om det inte är praktiskt möjligt med betonggolv, förvara säckarna på tät presenning med 2 lager lastpallar direkt under säckarna. Efter midsommar är det markfukten som är problemet. Stort tak, öppna väggar som bara består av överbliven torkvira från pappersbruk. Viran kan vara mellan 5-10 meter bred och bortåt 50 meter lång och försvårar att regn blåser in under taket. Nära Vänern bör det finnas många vindpinade platser.

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

axwell  
#86984
Slurfi skrev:Man kanske kan bygga nämnda vedbod på en grusbädd, där man lagt en presenning 20cm ner i gruset innan
man börjar bygga vedboden. Vi har 80m³ ved i vår vedbod och har aldrig sett mögel.


Det är nog andra förutsättningar runt Vänern utan midnattssol med ett fuktigare klimat.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Skogshuggarn  
#86985
Admin@skogsforum skrev:Det var storsäck med lyftstroppar på Eur-pall.
Men det var på dålig grusbädd, kanske det som ställde till det, i kombination med den milt sagt regniga sommaren som var...
:


Exakt!, det var inget vidare bra "torkväder" förra sommaren,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86987
axwell skrev:
Slurfi skrev:Man kanske kan bygga nämnda vedbod på en grusbädd, där man lagt en presenning 20cm ner i gruset innan
man börjar bygga vedboden. Vi har 80m³ ved i vår vedbod och har aldrig sett mögel.


Det är nog andra förutsättningar runt Vänern utan midnattssol med ett fuktigare klimat.

Så är det nog, jag uppfattade inte att det skulle vara just vid Vänern utan spekulerade bara fritt.
Men som nämnts, stort tak och luftigt med torr sommar så fixar det sig.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Fredrik Reuter  
#86992 Tack för tipsen!
Syrfällning är ok, men funkar inte nu eftersom veden redan ligger i välta.

Och visst, det är ju "runt vänern" för mig då, och det kan nog diffa lite runt om i Sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86994
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Vedtorkning har ju diskuterats några gånger tidigare hos oss, men om vi börjar på en ny tråd med fokus på att den torkade veden i princip inte får innehålla någon mögel alls, vad tror ni är bästa/säkraste lösningen för att åstadkomma detta?

Är det konstgjord torkning som gäller eller tror ni det skulle funka med luftigt placerade bigbags under tak men med öppna sidor?
Och om ni tror konstgjord torkning är det enda alternativet, hur ska man på bästa sätt säkerställa att veden sedan efter torkning inte möglar, alltså optimal förvaring...

Tänk alltså, att ni får ett avtal om att leverera mögelfri ved from dec 2010 tom mars 2011, strikta krav på mögelfritt.

Vad tror ni?


Ska man producera ved för avsalu till mackar mm så tror jag på att ha korta ledtider där man kapar+klyver+torkar+levererar på några få veckor.

Där är man inte så priskänslig utan hög kvalite är viktigare.
Konstgjord torkning ger heller ingen missfärgning.


Själv har jag pratat med Kisaved och de sa att man skulle använda 1,5m3 engångssäckar som står ute fritt på dubbla lastpallar tills i början på juli och sedan täcks med ett "tak" av presenning som har en ram som gör att det är en luft spalt mellan taket och veden.

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Bengt olsson  
#88148 Norsk ved har testat torken i 1,5 m3 säck,det bästa resultatet blev med en hätta på säcken direkt efter fyllning!

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88152 Jag har byggt min vedbod på stolpar så det är mellan 60 - 20 dm fritt under den. Kräver i och för sig rätt tätt med stolpar och golvreglar, men veden är absolut mögelfri och torkar fort.

Fast nu är ju det här för husbehov och den är byggd för 20 m3 så det kanske inte var riktigt vad du frågade efter. Fast inget hindrar väl att man bygger ett förråd på 150 m3 på betongstolpar och trägolv. Lite dyrare, men vad kostar det inte med markisolering och grusbäddar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).